POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Opinie Big magic
Marketing, Verkoop

Opinie: The Long Tail – niche is nuttig

by Elly 13/09/2023
13/09/2023 2 minuten read
392

Ik las The Long Tail van Chris Anderson uit 2009.  Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 2 minuten leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek?  3 1/2*

De grootste, best verkopende hits qua film en muziek stammen uit de ’70er en ’80er jaren. Waren ze zo goed? Nou, wel goed, maar niet zó goed. Er was gewoon weinig keus, want internet bestond nog nauwelijks. Dat betekende dat films of muziek voor een klein publiek niet goed-renderend aangeboden konden worden. Als je een schap in je winkel met iets vult, dan is dat met populaire CD’s, toch? En een bioscoopstoel kun je ook maar 1x verkopen. Inmiddels is er internet, kan álles makkelijk en goedkoop (want digitaal) opgeslagen en verspreid worden. En nu zijn die niche-producten opeens wél interessant. En blijkt dat de omzet van al die niche producten (de Long Tail, want zo ziet de verkoop-curve er uit) wel 25-50% van de totale omzet uitmaakt.

Democratisering

Die niche-producten kunnen nu ook door vrijwel iedereen gemaakt worden. Voor films is geen Hollywood-studio meer nodig, voor muziek geen platenlabel. Iedereen maakt filmpjes en zet ze op internet, iedereen maakt muziek, en iedereen blogt. Dat heet ‘democratisering van productiemiddelen’. Natuurlijk zit er dan ook echte rotzooi tussen, maar de kans dat je iets geweldigs aantreft is ook veel groter dan vroeger. Ten eerste zijn de aantallen (en dus de kans) veel groter, ten tweede kun je precies filteren en zoeken op jouw eigen smaak, terwijl vroeger iets gemaakt werd wat bij iederéén in de smaak moest vallen.

Ook de distributie is gedemocratiseerd: er zijn veel zogenaamde aggregators: denk aan Netflix en Spotify (en ook aan Kobo voor ebooks, en Boekwinkeltjes, voor alle tweedehandsboeken die antiquariaten en particulieren aanbieden).

Typisch voor niche-artikelen is dat de verkopen lang doorlopen, en je kunt het digitale niche-product dan ook eeuwig aanbieden.

Zo, ik weet nu wat er met de Long Tail wordt bedoeld, hoe je die benut en hoe nuttig het kan zijn. De vele voorbeelden zijn dan wel gedateerd, de theorie er achter zeker niet. Best een aardig boek dus. Ik ga nog even door met de produktie van mijn niche-produkt!

Ik gaf het boek 3 1/2 *.

Koop The Long Tail

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief of op de wekelijkse blog-updates!

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Must-read #129: De klimaatalmanak
Volgend bericht
Samenvatting van – Nooit meer te druk

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close