Ik las The Long Tail van Chris Anderson uit 2009. Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 2 minuten leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 3 1/2*
De grootste, best verkopende hits qua film en muziek stammen uit de ’70er en ’80er jaren. Waren ze zo goed? Nou, wel goed, maar niet zó goed. Er was gewoon weinig keus, want internet bestond nog nauwelijks. Dat betekende dat films of muziek voor een klein publiek niet goed-renderend aangeboden konden worden. Als je een schap in je winkel met iets vult, dan is dat met populaire CD’s, toch? En een bioscoopstoel kun je ook maar 1x verkopen. Inmiddels is er internet, kan álles makkelijk en goedkoop (want digitaal) opgeslagen en verspreid worden. En nu zijn die niche-producten opeens wél interessant. En blijkt dat de omzet van al die niche producten (de Long Tail, want zo ziet de verkoop-curve er uit) wel 25-50% van de totale omzet uitmaakt.
Democratisering
Die niche-producten kunnen nu ook door vrijwel iedereen gemaakt worden. Voor films is geen Hollywood-studio meer nodig, voor muziek geen platenlabel. Iedereen maakt filmpjes en zet ze op internet, iedereen maakt muziek, en iedereen blogt. Dat heet ‘democratisering van productiemiddelen’. Natuurlijk zit er dan ook echte rotzooi tussen, maar de kans dat je iets geweldigs aantreft is ook veel groter dan vroeger. Ten eerste zijn de aantallen (en dus de kans) veel groter, ten tweede kun je precies filteren en zoeken op jouw eigen smaak, terwijl vroeger iets gemaakt werd wat bij iederéén in de smaak moest vallen.
Ook de distributie is gedemocratiseerd: er zijn veel zogenaamde aggregators: denk aan Netflix en Spotify (en ook aan Kobo voor ebooks, en Boekwinkeltjes, voor alle tweedehandsboeken die antiquariaten en particulieren aanbieden).
Typisch voor niche-artikelen is dat de verkopen lang doorlopen, en je kunt het digitale niche-product dan ook eeuwig aanbieden.
Zo, ik weet nu wat er met de Long Tail wordt bedoeld, hoe je die benut en hoe nuttig het kan zijn. De vele voorbeelden zijn dan wel gedateerd, de theorie er achter zeker niet. Best een aardig boek dus. Ik ga nog even door met de produktie van mijn niche-produkt!
Ik gaf het boek 3 1/2 *.
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief of op de wekelijkse blog-updates!