-
Jane Goodall heeft goede hoop dat we klimaatverandering en verlies van biodiversiteit tijdig kunnen stoppen. Waaróm ze die hoop heeft, hoe haar hoop haar tot een activist maakt en hoe ze één is met de natuur vertelt ze in 2021 in Het boek van hoop aan Doug Abrams, die eerder Het boek van vreugde schreef. Het gaf mij óók hoop!
-
Wil je je eens goed in klimaatverandering en duurzaamheid verdiepen? Verstandig! Ik las een flinke stapel boeken hierover, heel recente en ook wat oudere. Ik maakte er een Must-Read leeslijst van. Geschikt voor een weekje vakantie en uitbreidbaar tot maar liefst een maand!
-
Strategisch management, maatschappij & economie
Recensie: Zes graden – huiveringwekkende update
by EllyAch, een paar graden warmer, dat is toch best lekker? Nou, nee dus. Mark Lynas schreef in 2020 een update van zijn bestseller Zes graden, waarin hij alle gevolgen van opwarming per graad gedetailleerd uit de doeken doet. De 1e graad is al geen toekomstmuziek meer, daar zitten we sinds 2015 in. En zelfs de gevolgen van die ene graad zijn niet mals. Huiveringwekkend leerzaam boek.
-
Must-read #115: Onzichtbare vrouwen van Carolina Criado Perez uit 2019. Dit uitstekende, prijswinnende boek gaat over Big Data en vrouwen. Of beter: over Big Data zónder vrouwen. Over besluiten nemen op basis van data die alleen van mannen zijn. Vaak onbewust. Het levert discriminatie van vrouwen op, tot levensbedreigende situaties aan toe. Dit boek heeft me geschokt, juist omdat het tegengaan van de onderliggende bias zo lastig is.
-
Ik zit op LinkedIn. Jij vast ook. En 9 miljoen anderen. Ik lees veel posts, en natuurlijk wil ik dat anderen mijn posts lezen, ik wil een zo’n groot mogelijk bereik. Jij vast ook. Maar hoe? Ina Boer heeft met Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn uit 2023 een superhandig boek geschreven waarin LinkedIn functionaliteit en copywriting samenkomen.
-
Bijna alles lijkt gratis tegenwoordig. Wat jij wilt verkopen, geeft je concurrent gratis weg. Hoe kun je van Gratis een businessmodel maken? Dat heeft Chris Anderson grondig uitgezocht. En, nieuw voor mij, er zijn heel veel businessmodellen naast het bekende Facebook-model mogelijk! Andersons verrassende ontdekkingen en contra-intuïtieve lessen lees je in zijn prima boek Free uit 2009.