Efficiënte Samenvatting van Change Ahead
Een korte samenvatting (40 minuten) van het Engelstalige managementboek Change Ahead uit 2015 van Carola Verschoor. Ik maakte deze Samenvatting voor Jeffrey Janssen, die het als relatiegeschenk aan zijn contacten stuurde. Nu is het ook voor anderen beschikbaar! Het boek gaat over nieuwe manieren van samenwerken tussen de afdelingen Strategie, Research en Design, maar ook hoe Design Thinking bedrijven innovatiever maakt én gebruikt kan worden voor transformatie van onze maatschappij.
Het managementboek Change Ahead …
… stelt dat de toegevoegde waarde van een bedrijf ligt in de betekenis die het geeft aan zijn producten en diensten. De betekenis die het voor de gebruiker heeft, wordt natuurlijk door de gebruiker bepaald. Het gaat om relevantie, om verbinden, om boeien. De afdeling Research doet onderzoek naar gebruikers en Design ontwerpt die betekenisvolle producten. Zij hebben een directe relatie met de gebruikers. Beetje jammer dus dat zij nauwelijks bij strategievorming betrokken worden. Bij Strategie is een andere mindset nodig, een andere manier van werken. Want een jaarlijkse strategie-herijking is niet meer voldoende, daarvoor gaan de veranderingen te snel.
Research
Research kwam altijd ná strategie, om een koers te valideren. Door een wetenschappelijk aangepakt onderzoek, met hypotheses. We hebben nu, in onze VUCA-wereld, een nieuwe vorm van research nodig om de markt te kunnen begrijpen, als onderdeel van het bepalen van de strategie. Research moet accepteren dat het niet het perfecte antwoord kan geven, de perfecte vraag kan formuleren, of de perfecte weergave van de werkelijkheid kan bieden. Het moet nu de mens als uitgangspunt nemen, niet de wetenschappelijke modellen waarin de mens een abstract gegeven is. Dat houdt in dat bij interpretatie van resultaten ook, of met name, de vraag wordt gesteld waaróm mensen zich op een bepaalde manier gedragen. Welke emoties, waarden en overtuigingen daarachter zitten. Het gaat om begrijpen van mensen. De kwaliteit van het onderzoek hangt daarom niet meer af van methoden en technieken, maar van ervaring, mindset en leervermogen van de researchers.
Design
Simon’s definitie van design is ”de transformatie van bestaande condities in gewenste”. Een proces van problemen oplossen om tot nieuwe oplossingen te komen. En dan gaat het niet alleen om mooie vormen, het gaat om het creëren in het algemeen, door te experimenteren, te doen. In het bedrijfsleven zien we óf helemaal geen design, óf design als een stijl, maar ook, en nog beter, als een proces of methode om problemen op te lossen. Maar design kan ook op het strategische niveau worden gebruikt, als een cultuur, waarbij ook de design mindset hoort. Bedrijven die deze ‘design ladder’ opklimmen, passen zich steeds makkelijker aan verandering aan.
Bij de design mindset moet je denken aan:
- Visueel denken: onze hersenen verwerken visuele informatie 60.000 x sneller dan tekst. Een plaatje communiceert dus veel beter.
- Creativiteit: dit gaat over nieuwe combinaties maken, alternatieven verzinnen.
- De mens centraal zetten: het gaat om de waarde voor de gebruiker, om empathie.
- Conceptualisatie: de brug tussen een strategisch doel en de realisatie ervan in ideeën. Het gaat om het op hoog niveau uitzetten van de richting voor een oplossing.
- Een neiging tot actie: niet blijven hangen in theoretische discussies, maar leren door de feedback op je acties.
- Prototyping: een rudimentaire versie van je idee maken om te zien wat werkt en wat niet.
- Herhaling: bij iedere nieuwe versie leer je weer wat, verbeter je weer wat.
- Samenwerking: voor een goed ontwerp zijn meerdere perspectieven en meerdere vaardigheden nodig.
Dubbele diamant
Een bekend model uit Design Thinking is de Dubbele Diamant (Double Diamond of Design). Deze DD heeft 4 fasen:
- Ontdekken (Discover). Divergeren om het probleem te begrijpen, gebruikerswensen te inventariseren, inspiratie op te doen.
- Definiëren (Define). Convergeren om het probleem vast te stellen, ideeën te analyseren en prioriteren, uitsluiten wat je niet nodig hebt.
- Ontwikkelen (Develop). Divergeren om verschillende oplossingen voor het gedefinieerde probleem te vinden, met prototyping en visualisaties.
- Leveren (Deliver). Convergeren om de nieuwe producten of diensten te maken, testen en evalueren.
Carla Verschoor pleit overtuigend voor een sterkere samenwerking tussen Strategie, Research en Design. De nieuwe werkprocessen die nu al gebruikt worden bij innovatieve bedrijven worden uitgebreid beschreven. Wil je meer weten over Design Thinking, dan is dit boek voor jou!
Snel, makkelijk en goedkoop
Snel: Je leest deze Samenvatting in 40 minuten, het hele boek kost je ongeveer 8 uur.
Makkelijk: Het boek is in het Engels, maar de Samenvatting in het Nederlands. Dat leest wel zo prettig!
Goedkoop: Je betaalt € 2,49; het oorspronkelijke boek kost € 40
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.