Impressie van De toekomstformlule
In De toekomstformule ā¦
.. . clustert Jo die 30 ‘transformatiekrachten’Ā in 9 topics, zie samen het Wiel van Disruptie vormen.
De 4 topics in het Wiel van de Sector-disruptie zijn:
- Product: Innovatieve oplossingen;
- Markt: Marktverstoorders, nieuwe spelers;
- Kanaal: Hybride kanaal, digitalisering;
- Organisatie: Jazzy, flexibel op veranderingen reageren.
De 5 topics in het Wiel van Maatschappelijke disruptie zijn:
- De druk van duurzaamheid;
- Maatschappij onder druk;
- Nieuw (geo-)politiek speelveld;
- Een āglocalā wereld; en
- De digitale revolutie.
Elk bedrijf kan met de uitgebreide beschrijvingen nu een impactanalyse doen van de onderwerpen en krachten op het eigen bedrijf, en op basis daarvan een strategie bepalen voor de toekomst.
Wat in die strategie niet mag ontbreken, is Innovatie. Want: door alle ontwikkelingen wordt het leven voor je doelgroep duurder, de koopkracht zal achteruitgaan. Tegelijkertijd wordt de kostprijs van jouw product of dienst Ć³Ć³k duurder, deels door de algemene stijging van de kosten, deels door de aanpassingen in het bedrijf die nodig zijn voor klimaatverandering, en door de aanpassingen als gevolg van de specifieke transformatiekracht. Dit tezamen leidt tot een beperking van de toegankelijkheid van jouw product of dienst. Je gaat er minder van verkopen. Natuurlijk kun je dan je marges verhogen en alleen nog de ‘happy few’ bedienen. Of je innoveert, maakt je product dienst beter toegankelijk.
Innovatie
Innovatie kun je onderverdelen in product-innovatie, sourcing-innovatie en businessmodel-innovatie. Jo beargumenteert dat je er met de eerste twee in isolatie niet komt, het zal je product alleen maar duurder maken. Wat nodig is, is business-innovatie. Van verkoop naar verhuur (steps, auto’s), naar abonnementen (entertainment), naar delen (Peerby). En wat daarvoor nodig is is: een Platform!
Een platform-economie zal producten en diensten toegankelijk houden Ć©n is duurzaam, omdat er gewoon minder producten nodig zijn. Win-win!
Snel , goed en goedkoop
Snel: Je leest deze Impressie (een mini samenvatting met door mij gekozen highlights) in 12 minuten, of je luistert het in 25 minuten. Inclusief intro en ‘uitro’ 15/30 minuten. Het oorspronkelijke boek lezen kost je ongeveer 6 1/2 uur.
Goed: Mijn samenvattingen worden goed gewaardeerd bij o.a. KOBO.Ā Dit is pas mijn vierde impressie, ik heb nog geen klantbeoordelingen voor impressies.
Goedkoop: Je betaalt ā¬ 0,99; het oorspronkelijke boek kost in paperback ā¬ 17,99 (bij Bol) en in ebook ā¬ 19,99
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.