POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Pioniers van de nieuwe welvaart
Strategisch management, maatschappij & economie

Must read #2: Pioniers van de nieuwe welvaart

by Elly 18/12/2019
18/12/2019
1,4K

Mijn tweede advies voor een must read.  Als je iets wilt lezen over de Betekeniseconomie, start dan met Pioniers van de nieuwe welvaart van Kees Klomp en Nadine Maarhuis uit 2018.  Het is een goed geschreven, aantrekkelijk opgemaakt boek met tekeningen en schema’s, veel quotes en inspirerende voorbeelden. Omdat het ingaat op theorie èn praktijk, de harde kant (bedrijfsvoering en winst) èn de zachte kant (drijfveren en altruïsme) belicht, is het afwisselend, interessant en inspirerend.

Het managementboek Pioniers van de nieuwe welvaart …

… laat veel ondernemers met ‘purpose’ aan het woord. Ondernemers als Tony’s Chocolonely, Dopper en De Vegetarische Slager zijn succesvol bij een groot publiek en in alle hoeken van de samenleving is belangstelling voor ondernemers met een maatschappelijke missie. Maar een financieel gezonde business runnen die tegelijk sociale en ecologische meerwaarde creëert is niet altijd gemakkelijk. Welke dilemma’s ervaren de pioniers van de nieuwe welvaart bij het bouwen van hun missie-gedreven bedrijven? En hoe tackelen ze die?

Geen continuïteit

Een van de dilemma’s is dat het bedrijf niet naar continuïteit streeft (tenslotte wil de betekenisvolle ondernemer een probleem oplossen en zichzelf daardoor weer overbodig maken) maar dat dit streven haaks staat op makkelijk financiering aantrekken en de zorgplicht voor het personeel. Een voorbeeld hiervan is Chantal Engelen van Kromkommer. Zij wilde de focus op uiterlijkheden van groente en fruit aan de orde stellen. Waarom zou je geen kromme komkommers kunnen verkopen, of langwerpige tomaten? Om die voedselverspilling onder de aandacht te brengen maakt ze ‘verspillingssoep’. Haar doel: geen verspillingssoep meer kùnnen maken, omdat al die lelijke groeten gewoon verkocht worden.(Update 2021:  Inmiddels is die kromme soep door grote ketens overgenomen en is Kromkommer in 2020 gestopt met soep maken. Maar het zet zich nog steeds in om ‘lelijke’ groenten te redden van de afvalberg. Cantal heeft zich nu ook verbonden aan Green Organics, die Nederlandse solabonen teelt.)

Verplichte kost

In dit boek vertellen impactondernemers openhartig over hun pieken en dalen en delen ze de lessen uit hun praktijk. Parallel daaraan schetst het boek de essentiële elementen van de betekeniseconomie. Dit boek is daarom verplichte kost voor beginnende én groeiende pioniers – maar ook voor leiders in gevestigde bedrijven die de omslag naar maatschappelijke impact willen maken.

Auteur Kees Klomp …

is marketing- en managementcoach en  werkte als trendwatcher en strategy director bij de grootste reclamebureaus van ons land. Hij was oprichter van het eerste merkactivatie adviesbureau van Nederland. Sinds 2006 is Klomp eigenaar van Karmanomics, een bureau dat op Boeddhistische beginselen merken adviseert op het gebied van marketing en management. In 2016 schreef hij de bestseller Handboek Betekenisvol Ondernemen. Eerder schreef hij 3 boeken over het snijvlak tussen boeddhisme en business: Verlichting in Business; het pad naar persoonlijk geluk, zakelijk succes en maatschappelijke voorspoed, Karmanomics; wat bedrijven het boeddhisme kunnen leren en Bloei; werken aan geluk in organisaties. Hij doceert aan de Hogeschool Rotterdam.

Auteur Nadine Maarhuis …

… raakte tijdens haar studie sociologie gefascineerd door de interactie tussen individuen en structuren. Als journalist en filmmaker voor onder andere Follow the Money en MaatschapWij vertelt ze de verhalen van maatschappijvernieuwers en betekenisvolle ondernemers. Haar favoriete thema’s zijn regeneratieve landbouw, het herstellen van ecosystemen, tiny houses, duurzame voeding, de welzijnseconomie en het (her)ontdekken van onze connectie met elkaar én Moeder Aarde. Ze is één van de Duurzame Jonge 100 van 2020.

Waarom is Pioniers van een nieuwe welvaart een must-read? 

Dat lees je in Elly d’r Recency , waarbij ik het boek 4 1/2 * gaf.

Ook andere lezers waarderen dit boek!

Bij Bol.com kreeg het 5 *, bij Managementboek.nl 4 *

Amazon.nl geeft geen rating. Goodreads geeft het 4 *

Waar kun je dit managementboek kopen?

Managementboek.nl en Bol.com

Denk ook eens aan een boek-met-ervaring bij Boekwinkeltjes

Is er een ESCIA-Samenvatting van?

Nog niet

Is er een ESCIA-leestoets van?

Nog niet

En wat vind jij?

Wat vind jij van dit boek?

Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!

Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.

Of abonneer je op de blog-updates!

[email-subscribers-form id=”1″]

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Doelbereiktheid – Opiny
Volgend bericht
Kleur bekennen – Opiny

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close