Wat een mooi uitgevoerd boek! Prachtige foto’s van onze natuur, gelardeerd met een als inspiratie bedoeld overzicht hoe we onze bedrijven duurzaam kunnen inrichten. Bepaald geen studieboek, zeker wel een koffietafelboek, dat is Business natuurlijk van Erwin Wolthuis uit 2021.
We kunnen leren van de natuur, en dat op 3 manieren. Ten eerste de natuur als model: we imiteren de natuur in onze producten (zoals het klittenband). Ten tweede de natuur als maatstaf: de natuur bekijkt al 3,8 miljard jaar wat werkt en wat niet. We kunnen onze innovaties langs de ‘meetlat’ van de natuur leggen: duurzaam, of toch niet? En ten derde de natuur als mentor: de natuur deelt haar ervaringen en inspireert. Over deze derde manier gaat dit boek.
Het managementboek Business natuurlijk …
… valt uiteen in 4 delen. In WHY, de introductie, lezen we het doel van dit boek en waarom we het moeten lezen. Daarna komen er 7 hoofdstukken in het deel HOW, waarin bepaalde eigenschappen van de natuur worden uitgelicht en wordt aangeduid hoe dit in je bedrijf te gebruiken. Het derde deel heet WHAT, en werkt net andersom. Bepaalde onderdelen van het bedrijf worden vergeleken met functies of categorieën in de natuur. Het vierde deel heet SO en trekt conclusies.
Structuur van de hoofdstukken
Een hoofdstuk uit het tweede deel is Values-led, ‘Weet wat waardvol is’. Het begint met een bekende quote van Peter Drucker: Winst voor een onderneming is als Zuurstof voor de mens. Als je er te weinig van hebt is het einde verhaal. Maar het leven is meer dan ademen! Hierna volgt een betoog dat winst niet het ultieme doel van een bedrijf is, het gaat om de purpose die door alle stakeholders wordt gedeeld. Om dit te bereiken werk je samen en heb je allemaal voordeel, als symbiose in de natuur. Dit onderdeel wordt geïllustreerd met foto’s van een bij in een bloem (eten en voortplanting, beiden hebben voordeel) en paddenstoelen op een boomstam. Vervolgens wordt het ‘waarde-gedreven aspect verder uitgewerkt met onderliggende principes. In dit hoofdstuk vinden we ook een verwijzing naar De 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey, en met name naar zijn principe van win-win.
De andere hoofdstukken volgen dit stramien: Een quote, betekenisvolle foto’s, korte beschrijvingen van onderliggende principes, een verwijzing naar een boek om verder te lezen.
Ecosysteem
Het derde deel van het boek wordt opgehangen aan de theorie van Daniel Isenberg over het typische van een ecosysteem: een wederzijds afhankelijke gemeenschap van flora en fauna, in combinatie met niet-levende elementen van hun omgeving (lucht, water, mineralen), die als systeem in wisselwerking staan. Het business ecosysteem is vergelijkbaar. De auteur linkt daarna bedrijf aan natuur, denk aan: Beleid = klimaat; Finance = de zon, etc.
In de conclusie lezen we dat als je de ‘natuurlijke principes’ in je bedrijfsvoering omarmt en via het ecosysteem je unieke plek in de omgeving bereikt, je je bedrijf duurzaam maakt en bijdraagt aan een betere wereld.
Evaluatie
Het aardigste van dit boek vond ik de foto’s: ook al leer je helemaal niets van dit boek, de foto’s van de natuur zullen je een doel, of misschien zelfs wat schuldgevoel geven. Dan is er in ieder geval iets bereikt. Want de inhoud is (bewust) vrij oppervlakkig, maar voor mij te abstract, soms te gezocht en volstrekt niet vernieuwend. Ook is het weinig concreet of praktisch. Er zijn vergelijkbare boeken geschreven die meer diepgang hebben.
Gelukkig is er bij elk hoofdstuk een boekentip toegevoegd, zodat je je meer kunt inlezen. Daarbij vind ik boeken als De 7 eigenschappen wat minder toevoegen als de boeken die specifiek over Bio Inspired Innovation/ Biomimicry, innovatie en duurzaamheid gaan. Wel fijn: het bronnenoverzicht zeer uitgebreid!
De doelgroep van dit boek is dan ook het top-bestuur van conservatieve ondernemingen: weinig tijd om te lezen maar wel om tussen afspraken door even in dit fotoboek te bladeren en na te denken of het bedrijf niet wat met duurzaamheid ‘moet’. Als dat wordt gevolgd door een opdracht om binnen het bedrijf initiatieven voor duurzaamheid te ontplooien, is de missie van het boek geslaagd. Een aardig boek voor op de koffietafel van de bestuurskamer, naast de sigaren!
Ik gaf het 3 *
Ken je dit boek? Wat vond je ervan?
Koop dit boek bij
- Managementboek.nl
- Boekwinkeltjes, lekker duurzame exemplaren-met-ervaring
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]
1 reactie
Beste Elly,
Ik kwam bij toeval je recensie op mijn boek tegen; wat mooi dat je het hebt gelezen en er hier aandacht aan besteedt, dank daarvoor.
Het voornaamste doel is inderdaad het inspireren en aanzetten tot het verduurzamen van onze bedrijfsvoering, hiervoor heeft de natuur op ‘alle nog te stellen vragen’ zeker een antwoord! Mooi dat je de kracht van de foto’s benadrukt, want het
is mijn overtuiging, zeker daar waar het de natuur betreft, het klopt dat “A picture says more than a thousand words.” Aangezien de kracht van de natuur in de kleinste details is terug te vinden zijn het daarom ook geen foto’s van de Afrikaanse savanne of het Amazone regenwoud, maar ‘gewoon’ van onze eigen Drentse natuur.
Ik ben blij dat je wel het woord ‘bewust’ tussen haakjes hebt toegevoegd bij de, wat jou betreft, oppervlakkige inhoud; want dit is, met het voornaamste doel: inspireren, inderdaad een hele bewuste keuze. Dus, mochten de (helaas te vaak) heren in de bestuurskamer, onder het genot van een sigaar, na het zien/lezen van mijn boek inderdaad besluiten over te gaan tot daadwerkelijk verduurzamen; dan is mijn missie geslaagd!
Ik hoop van harte dat we hier samen (recensie + boek) een steentje aan hebben bijgedragen!
Natuurlijk met hartelijke groet, Erwin Wolthuis