Ik las Nee is niet genoeg (in het Engels: No is not enough) van Naomi Klein uit 2017. Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 2 minuten leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 4*
Trump is net gekozen en Klein ziet gebeuren wat zij in De shockdoctrine beschreef: mensen worden zo in verwarring gebracht dat ze zich niet kunnen verzetten tegen alle veranderingen. Maar dat moeten we wel, want al na enkele maanden is duidelijk dat Trump alles wat sociaal is afbreekt, en zijn vriendjes, de multinationals, bevoordeelt. Begrijpen wat Trump is en doet is de eerste stap, je verzetten moet, maar je moet verder gaan, door een ander verhaal te vertellen waar iedereen ‘Ja’ tegen kan zeggen.
Klein stelt dat om Trump te begrijpen, je ‘branding’ moet begrijpen, want Trump is een brand. Ze grijpt terug op haar boek No Logo, om dat uit te leggen. Trump bezit niet alles waar zijn naam op staat, hij geeft zijn naam in licentie. Daarom is alle aandacht voor hem als president niet te scheiden van zijn zaken. Zijn brand staat voor ‘rijk =succesvol’ en gaat niet over de kwaliteit van zijn brand. Wel over ‘winnaar’, succes, straffeloosheid, onschendbaarheid. Het merk Trump beschadigen is dus de manier om Trump te beïnvloeden.
Shock en solidariteit
Daarna blikt Klein vooruit, en doet ze voorspellingen over de ‘shocks’ die Trump kan initiëren en gebruiken voor zijn politiek. Noodsituaties (orkanen, oorlog) kunnen misbruikt worden door veranderingen door te voeren, waarbij Congres, Senaat en de rechter buitenspel staat. Inmiddels weten we wat er tussen 2016 en 2020 gebeurde, dat maakt dit deel nu wat minder boeiend. Echter, met wat pech is hij in 2024 weer aan de macht. Dus toch nuttig!
Het laatste deel gaat over het verzet en het andere verhaal. Shock leidt tot angst, en dat kun je neutraliseren door solidariteit. Het andere verhaal is niet terug naar de wereld die er eerst was, want ook onder Democratische presidenten gebeurt er veel oneerlijks (Obama heeft de banken die de crisis van 2008 veroorzaakten, niet aangepakt). De progressieven moeten uit hun silo’s komen, zich verenigen en alle problemen geïntegreerd aanpakken, gebaseerd op ‘voor elkaar zorgen’.
Zeer passievol, goed geschreven en onderbouwd (door No Logo en De shock doctrine).
Ik gaf het 4 *.
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!