Ik las Storytelling van Joost Schrickx. Wat was mijn opinie over dit boek? Ik geef je een mini-recensie van max 1 minuut leestijd.
Storytelling is een eeuwenoude kunst: informatie overbrengen door verhalen te vertellen. En wie zou je dat beter kunnen leren dan een scenario-schrijver? Met een flinke dosis theorie over hoe je een spannende film maakt, veel voorbeelden en modellen, zoals de reis van de held, de drie-akten-structuur en het gebruik van archetypes, geeft dit boek je de gereedschappen om het ‘corporate verhaal’ te vertellen. Elk subhoofdstuk, hoe kort ook, sluit af met een samenvatting, een praktijktip en de uitwerking in de drie casussen die als een rode draad door het boek lopen.
Het boek eerder is opgezet vanuit het perspectief van het maken van een (promo)film, met bijbehorend jargon, dan vanuit een mondelinge presentatie. Dat is origineel, en heel leerzaam. Het grote aantal modellen en de uitgebreide specifieke terminologie inspireert, maar wekt ook soms verwarring op. De 3 casussen zijn aardig (met o.a. het Kadaster dat van haar stoffige imago af wil) en heel nuttig, maar een beetje meer implementatiehulp was prettig geweest.
Ik gaf het 3 *