POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Must-Read No logo
Strategisch management, maatschappij & economie

Must-read #74: No logo

by Elly 20/02/2021
20/02/2021
1,9K

Must-read #74: No logo van Naomi Klein uit 2000 is een uitstekend leesbaar boek met een grappige, vaak cynische toonzetting. Met goed onderbouwde onderzoeksresultaten duidt het ontwikkelingen bij de ‘grote merken’ die nu, 20 jaar later, gangbaar zijn. Wat een vooruitziende blik! Haar verwachte ‘golf van oppositie’ zien we nu bij de opkomst van de ‘Betekeniseconomie’ en de steeds groter wordende weerstand tegen het neoliberalisme.

Het managementboek No logo …

… beschrijft de weerstand die veel jonge activisten hebben (of in de 90-er jaren hadden) tegen de multinationals. Het boek is een poging om de krachten die zich verzetten tegen de heerschappij van de multinationals in kaart te brengen en te analyseren, en een uiteenzetting te geven van de specifieke culturele en economische omstandigheden waardoor dat verzet in de 90-er jaren onvermijdelijk werd.

Klein’s hypothese is dat naarmate meer mensen de merkgeheimen van het mondiale web van merknamen ontdekken, er een ontzaglijke golf van oppositie zal ontstaan, vooral tegen de multinationals waarvan de merknaam wereldwijd bekend is.

Cultuur en onderwijs

Deel 1, Geen ruimte, geeft Klein’s onderzoek weer naar hoe cultuur en onderwijs ondergeschikt zijn gemaakt aan de marketing. Het begint met een overzicht hoe merken, en het begrip merkwaarde, zijn ontstaan. Ging het daarvoor nog om de producten, en werd daarvoor reclame gemaakt, in de 80-er jaren werd er meer ingezet op reclame maken rondom het merk.

Macht

In deel 2, Geen keuze, doet Klein verslag van de wijze waarop de belofte van de enorme toename van culturele keuzemogelijkheden teniet is gedaan door fusies, roofzuchtige winkelketens en innige samenwerking en censuur van de multinationals.

Werk

Dan deel 3, Geen werk, waarin Klein onderzoek doet naar de trends op de arbeidsmarkt die het bestaan van veel werknemers steeds onzekerder maken, inclusief het creëren van eigen werk, McJobs en het uitbesteden van werk naar kleinere bedrijven, naast deeltijdwerk en tijdelijk werk.

Activisme

In deel 4, No logo, dan het samenspel en de botsingen tussen deze krachten (geen merkloze ruimte, geen keuze en geen werk) en de 3 pijlers waarop de maatschappij berust – werk, burgerrechten en openbare ruimte – die leiden tot de opkomst van tegen de multinationals gericht activisme. Legt dat de kiemen voor een authentiek alternatief voor de heerschappij van de multinationals?

Het is een meeslepend geschreven boek, zeer uitgebreid (>500 pagina’s) en barstensvol details en voorbeelden. Het is gelardeerd met veel tabellen, die een goede onderbouwing vormen van Klein’s observaties. Veel zaken waren voor mij een eye-opener, en ik kijk nu zeker anders tegen de invloed van merken aan. Het feit dat ‘googelen’ een volstrekt normaal werkwoord is, geeft aan dat de invloed van merken niet minder is geworden.

Ook lijkt de US wat dit soort ontwikkelingen betreft voor te lopen op Europa (bijvoorbeeld de ‘wegwerpberoepsbevolking’). Er staat ons wellicht nog heel wat te wachten. Daarom is dit boek nog steeds heel relevant en zeer de moeite van het lezen waard.

Auteur Naomi Klein …

…. is een Canadese journaliste, publiciste en activiste. Haar boek No Logo over de grote macht van multinationals maakte haar wereldberoemd. Ze geldt als een van de boegbeelden van de beweging die zich verzet tegen de dominantie van het neoliberalisme.  In 2007 schreef ze The Shock Doctrine (tegen het vrijemarktdenken), in 2009 This changes everything, (over klimaatverandering), in 2017 No is not enough (over het merk Donald Trump) en in 2019 On Fire, wederom over klimaatverandering. Deze is als ‘Brand!’ in het Nederlands vertaald.

Waarom is No logo een must-read?

Dat lees je in Elly d’r Recensy, waar ik dit boek 4 1/2 * gaf. Goed beargumenteerd, schokkend en meeslepend.

Veel lezers waarderen dit boek! En dan met name de Engelstalige editie.

Bol.com geeft de Engelse versie 5  *, bij Managementboek bestaat het niet meer.

Bij Amazon kreeg het 4 1/2 * en Goodreads gaf het 4 *.

Waar kun je dit managementboek kopen?

Bij Bol.com. Of kijk eens voor een exemplaar-met-ervaring bij Boekwinkeltjes.

Is er een ESCIA Samenvatting van?

Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Samenvattingen zijn!

Is er een ESCIA leestoets van?

Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!

En wat vind jij?

Wat vind jij van dit boek?

Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!

Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.

Of abonneer je op de blog-updates!

[email-subscribers-form id=”1″]

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
The future of shopping – relevanter dan ooit
Volgend bericht
DIY Goeroe – Doe het zelf

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close