Door de Covid-winkelsluitingen gaan de traditionele winkels versneld kopje onder. Maar het is nog niet te laat! Het boek The future of shopping van Jorg Snoeck en Pauline Neerman geeft een ongelofelijke hoeveelheid inspiratie om het tij te keren. Heb je een fysieke winkel, of een webwinkel, of heb je plannen daarvoor? Dan is dit Managementboek van het Jaar verplichte kost!
Het managementboek The future of shopping …
…. is een heel fijn geschreven overzicht van alle ontwikkelingen die in de retail-wereld spelen en de komende jaren mainstream (kunnen) worden. Het behandelt veel verschillende aspecten, en puilt uit van de voorbeelden uit Nederland en België, en internationale innovaties.
Consument
Na een inleiding start het boek met Future of the consumer. Heel boeiend daarin vond ik onder andere de uitwerking van de wensen van en binnen de verschillende generaties, en ook die van de allochtonen. Ik las nog niet zoveel over deze demografische aspecten, er zaten daarom best veel eye-openers tussen!
- Bijvoorbeeld de Framilies van Generatie Y en Z, waarbij de familie en mensen die geografisch dichtbij zijn, minder belangrijk worden en vrienden juist belangrijker. Dat leidt tot andere winkel- en bestedingspatronen.
- En ook dat klanten met een migratieachtergrond, een groep die in sommige steden al de majority minorty is, nog niet goed bediend worden in de ‘gewone’ winkels. Denk eens aan winkels vol kerstspullen, tegenover de aandacht voor de ramadan. Ook de ’gewone’ dameskledingsector kan best wat meer doen aan lange rokken, lange mouwen en sjaals. Het is een gemiste kans dit aan speciaalzaken over te laten.
Technologie
Het gaat verder met Future of Technology. Hierin natuurlijk aandacht voor de e-commerce ontwikkelingen en het ontstaan van Me-tail. Ook hoort hier Future of Payments bij. Ik las interessante stukken over VR en AR en Predictive Analytics, waardoor Amazon nog eerder weet wat je nodig hebt dan jij, en het alvast voor je bestelt. En in de toekomst: het ook alvast levert, met een retourdoos erbij. Dat lijkt me dan net weer te ver gaan, maar dat komt er vast van.
Winkels
Dan Future of the Store, over beleving, Phigital en slimme steden. Ik werd helemaal warm van het voorbeeld van Les Presses Universitaires in Parijs, een boekwinkel met 3 miljoen titels op 75 m2. Hoe? Door printing-on-demand: een volledig boek wordt voor je geprint waar je bijstaat, ingebonden, met cover en al, in enkele minuten. Ook gaaf: Pimkie heeft in hotels een ‘fashion minibar’ met enkele kledingstukken en accessoires. Past het niet, wordt het voor je geruild. Betalen bij uitchecken….
Niches
Een geweldig hoofdstuk vond ik Future of Retail, ieder z’n niche. Hierin ook Future of Marketing en Future of Supply Chain. Interessant is dat door de komst van online, je oneindig veel producten in heel beperkte oplagen (de long tail) kunt aanbieden, doordat er geen voorraden per winkel aangehouden hoeven te worden (bijvoorbeeld door dropshipping) en de hele wereld nu je afzetmarkt is. Hierdoor ontstaan veel niches met kleine spelers.
- We gaan zo weg van de massamarkt en zoeken originaliteit. Die vinden we ook in tweedehandswinkeltjes en op markten voor lokale producten. Back to the future, dus.
- Een andere ontwikkeling is C2B, waarin de consument het product bepaalt. Denk aan het aanbieden van door jou gemaakte stock-foto’s, het in productie nemen van jouw recept voor tomatensaus en 3D-printing.
- En dan de combi boodschappenbezorgdienst – zorgverlening! Of allerlei andere combi’s, combineren is innoveren!
Supermarkt
Dan Future of the Supermarket. Hierin onder andere blurring: de vervaging van de grens tussen supermarkt en horeca met snacks-to-go en zelfs restaurants. Maar denk ook aan meubelwinkels die voedsel verkopen (IKEA) en modewinkels met een wijnbar (waar? waar?). Bezorging gaat ook steeds verder: het Zweedse ICA levert de boodschappen af tot in de ijskast. Met het slimme slot Glue Smart Lock doe je op afstand je voordeur voor de ICA bezorger open.
Toekomst
Ook heel boeiend is Iedereen is retailer. Dit geeft onder ‘de week van de toekomst’ een aantal prachtige ideeën over hoe wij straks zullen winkelen. In die toekomst doen retailers het op 4 elementen anders:
- Aanvullende diensten (abonnementen, styling)
- Logistiek (machine-to-machine, jouw ijskast communiceert met de retailerbot)
- Big Data (ook voor kleine, lokale spelers)
- Media (je winkel als reclamemedium, in plaats van verkooppunt)
Evaluatie
Ik vond het een subliem boek! Het nadeel van een wat ouder boek (het is uit 2017) is natuurlijk dat ontwikkelingen al bekend zijn (en dan heb je dit boek niet meer nodig) of dat voorbeelden van innovaties-met-potentie inmiddels failliet zijn (zoals het Shoes of Prey uit het niche-hoofdstuk). Maar van het falen van anderen kun je óok leren!
Nu ben ik geen retailer, maar wel een vrouw en kom ik nogal eens in winkels. De beschreven ontwikkelingen zijn zeker nog niet mainstream en daardoor inspirerend voor iedere (would-be) retailer die een toekomstvast bedrijf moet hebben.
Het boek is verder mooi uitgevoerd, fijn leesbaar, en super gestructureerd. Het heeft een uitgebreide bibliografie van boeken en websites, om verder te lezen. Ik snap waarom dit Managementboek van het Jaar 2018 werd!
En nu maar hopen dat er geen book-minibar wordt uitgevonden, want dan ga ik voor de bijl. Gelukkig kan er voorlopig niet gereisd worden, elk nadeel heeft z’n voordeel…..
Ik gaf het 4 1/2 *
En wat vind jij? Ken je het? Zou je het lezen? Laat je mening achter in de comments!
Koop dit boek bij Managementboek.nl en bij Bol.com (en je lokale boekhandel).
Denk voor een duurzame optie eens aan een boek-met-ervaring van Boekwinkeltjes.nl
Verder lezen
In het hoofdstuk over niches wordt verwezen naar de bestseller van de uitvinder van de term ‘long tail’, Chris Anderson. Dat boek heet (verrassing) The Long Tail, en stamt uit 2006. Gebaseerd op de ervaringen bij onder andere Google, LEGO, Amazon, iTunes, eBay en Wikipedia worden de belangrijkste krachten beschreven die ten grondslag liggen aan The Long Tail: de democratisering van productie, van distributie en van communicatie als gevolg van de opkomst van internet en andere nieuwe media. En ook hoe we hierop in kunnen spelen met behulp van de 9 regels voor het creëren van een succesvolle LongTail-markt. Koop het bij Bol.com
De auteurs verwijzen regelmatig naar het werk van Steven van Belleghem. Deze heeft in 2020 een nieuw, prijswinnend boek uitgebracht: The offer you can’t refuse. Digitaal gebruiksgemak is een commodity. De klant vindt het ondertussen de meest normale zaak van de wereld om met één druk op de knop toegang te hebben tot een reeks diensten en producten. De komende jaren zullen bedrijven een actieve rol moeten spelen in de ‘life journey’ van klanten: dromen mee helpen uitkomen en problemen in het dagelijks leven wegnemen. Daarnaast kijken klanten meer naar bedrijven dan naar overheden om maatschappelijke problemen zoals klimaat, gezondheidszorg en mobiliteit aan te pakken. Koop het bij Managementboek.nl of bij Bol.com.
Een andere schrijver waarnaar verwezen wordt, in het kader van Big Data, is Shoshana Zuboff. Van haar is in 2019 The Age of Surveillance Capitalism uitgekomen. Deze bestseller is er alleen in het Engels. Technologies that were meant to liberate us have deepened inequality and stoked divisions. Tech companies gather our information online and sell it to the highest bidder, whether government or retailer. Profits now depend not only on predicting our behaviour but modifying it too. How will this fusion of capitalism and the digital shape our values and define our future? We still have the power to decide what kind of world we want to live in, and what we decide now will shape the rest of the century. Our choices: allow technology to enrich the few and impoverish the many, or harness it and distribute its benefits. Koop dit boek bij Managementboek.nl of bij Bol.com.
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]