“…en nu onze tweede spreker, Jan de Bakker van ASDF die ons de nieuwste ontwikkelingen binnen genetische manipulatie uit de doeken zal doen!” Applaus uit de zaal. Een jongeman stapt op het podium. “Ja, hallo allemaal. Mijn naam is Jan de Bakker. Ik werk bij ASDF in Amsterdam en in mijn presentatie zal ik ingaan op de nieuwste ontwikkelingen binnen genetische manipulatie.“
Ik ben al afgehaakt en de presentatie is nog geen minuut onderweg. Denkt Jan de Bakker dat we doof zijn? Of Alzheimer hebben? Een geweldig interessant onderwerp, maar in 30 seconden is mijn enthousiasme al gehalveerd.
Dit hebben we allemaal weleens meegemaakt. Sterker nog, dit hebben we allemaal wel eens gedáán! De eerste minuut van je presentatie is het belangrijkst om de aandacht van je publiek te krijgen. Dan zijn er dus een aantal dingen die je vooral niet moet doen. Die vind je in het boek TED Talks (in het Nederlands vertaald als ‘De TED methode’) van Chris Anderson uit 2016.
Volgens De TED methode …
….moet je bij de start van je presentatie de volgende zaken zeker niet doen:
Op 1 met stip : herhalen wat we al weten, zoals in dit voorbeeld.
Bedanken
Dan op 2: De organisatie bedanken voor de uitnodiging, de grote eer dat je op dat podium mag staan. Of je medewerkers bedanken, want je hebt het natuurlijk samen met hen gedaan! Dat is allemaal prietpraat, heel beleefd natuurlijk, maar zonde van de tijd van je publiek. Vind je het echt nodig om te bedanken, doe het dan aan het einde, en houd het superkort!
Techniek
3: Worstelen met de techniek. Ik keek pas geleden naar een Tedx (Almere) Talk van Jitske Kramer over diversiteit, en als ze begint staat niet de juiste slide op het scherm. Dan volgt een minuutje gefrummel, en ik zit op mijn iPhone te Instagrammen. Terwijl ik zowel spreekster als onderwerp super-interessant vind! Zoiets wil je natuurlijk niet! Maar de techniek laat ons wel vaker in de steek en het is goed om dan een anekdote of grapje klaar te hebben, dat je kunt vertellen terwijl je frummelt. “Diversiteit is heel belangrijk, iedereen reageert anders op tegenslag. In zo’n gevalletje als dit geeft typetje 1 de organisatie de schuld, typetje 2 gaat zich verontschuldigen en typetje 3 multitaskt, vertelt een verhaaltje terwijl ze de goede slide opzoekt”. Of zoiets.
Saai
Op 4: Te weinig drama in de inleiding. Je kunt starten met: “Ik werd geboren in Pittsburg in 1983, mijn moeder was Amerikaanse en mijn vader Egyptenaar. Toen ik zeven was kwam ik door mijn vader in aanraking met een onbekende kant van de Islam………”. Of je start met: “Op 5 november 1990 liep El-Sayyid Nosair een hotel binnen en vermoordde Rabbi Meir Kahane, …… El-Sayyid is mijn vader.” Dat hakt erin! Dit voorbeeld is van een TED Talk van Zak Ebrahim.
Clou weggeven
En op 5: De clou van je verhaal in de eerste zin weggeven. “De sleutel tot succes is volharding”. Nu denk ik dat ik precies weet wat je gaat vertellen, en mijn aandacht is weg. Het is beter om nieuwsgierigheid op te wekken: “Ik zal laten zien wat ik denk dat de sleutel tot succes is, en wat iedereen kan doen om dat te ontwikkelen”. Nu blijf ik in ieder geval een paar minuten luisteren. De spanning bouw je dan langzaam op, denk maar eens aan de film Jaws. Superspannend, maar Jaws zelf laat zich het eerste uur van de film niet zien.
De eerste don’t is van mijzelf, de andere vier plus nog veel meer don’ts, maar vooral dingen die je wel moet doen om een geweldige presentatie neer te zetten, worden uitgebreid beschreven in dit uitstekende boek.
Het is een heel prettig boek om te lezen met veel voorbeelden uit de meest bekende Ted Talks. Die Talks kun je ook bekijken via de playlist om nog eens goed te zien hoe deze sprekers hun publiek in de ban houden. Het boek gaat in op de voorbereiding, hoe je het beste kunt oefenen, hoe je slides eruit moeten zien, of je überhaupt wel slides moet gebruiken, je stem, je kleding, en met name hoe je je idee of oplossing zo goed mogelijk aan je publiek “voert”. Geniaal boek!
Ik gaf het 5*
Koop dit boek bij Managementboek.nl of bij Bol.com.
Er is ook een Samenvatting van! Deze koop je o.a. in mijn shop, of bij de gebruikelijke eBoek-verkopers.
Verder lezen
Chris Anderson schreef nog een aantal andere bestsellers. Daar is The Long Tail er één van. Internet verandert onze businessmodellen: de onbeperkte (schap)ruimte van het web zorgt ervoor dat het aanbod ongekend rijk is en onafhankelijk van tijd en plaats voor iedereen beschikbaar. Dit enorme aanbod creëert een alsmaar groeiende vraag: massa = kassa. Online geldt het ‘Long Tail’-effect: er is sprake van een groot aanbod dat weliswaar een klein publiek of een niche dient, maar gezamenlijk een groter marktpotentieel heeft dan de marktleider op zich. Op het internet gelden bovendien andere distributieregels dan in de fysieke wereld, waar vanwege de kosten en beperkte schapruimte alleen plaats lijkt te zijn voor kassuccessen. Te koop bij Bol.com
Een andere bestseller is Free. Een onweerstaanbaar betoog wat stelt dat bedrijven er in veel gevallen beter aan doen om hun producten of diensten gratis aan te bieden dan er geld voor te vragen. ‘Gratis’ is niet alleen een promotionele stunt, maar tevens een businessstrategie. De kosten om zaken op internet te produceren en te verdelen zijn nihil. Of een website nu één bezoeker per dag heeft of een miljoen, de kosten blijven vrijwel gelijk. Dat betekent dat je nu kunt experimenteren door het één gratis weg te geven in de hoop het ander er door te kunnen verkopen. Je koopt dit boek bij Bol.com.