POWERED BY ESCIA
Must-read #115: Onzichtbare vrouwen
Recensie: Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn – goed overzicht
Recensie: Free – hoe verdien je aan Gratis?
Familie: neef Menno Lanting
Opinie: Leiderschap ontraadseld – compleet maar gedateerd
Must-read #114: Patronen
Opinie: Is China nog te stoppen? – waarschuwing
Recensie: Communicator – bloemrijk en blog-achtig
Samenvatting van – Ruis
Opinie: Het maakbare brein – boeiend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Tactisch management, duurzaamheid & Innovatie

Must read #13: Het innovatiedilemma

by Elly 17/02/2020
17/02/2020

Must read #13: Het innovatiedilemma. De in januari 2020 overleden Clayton Christensen introduceerde het begrip ‘disruptie’ in deze bestseller. Hierin wordt verklaard waarom nieuwe technologie het einde kan betekenen van gevestigde, als uitstekend bekendstaande organisaties. Nog steeds is dit boek regelmatig als bron te vinden in nieuwere managementboeken over innovatie en disruptie.

Titel – (oorspronkelijke titel) – auteur – (publicatiejaar)

Het innovatiedilemma (The Innovator’s Dilemma) van Clayton Christensen (1997)

Waar gaat het over?

Innovatie

Korte inhoud

Deze bestseller presenteerde als eerste de baanbrekende gedachte dat fantastische bedrijven ten onder kunnen gaan, juist omdat ze alles goed doen voor hun bestaande klanten. Ze worden links en rechts ingehaald door nieuwkomers die, met aanpassingen aan de technologie of dienst, nieuwe klanten weten te vinden. Zo fantastisch waren die bedrijven dus niet. Of toch wel? Deze paradox wordt gewoonlijk verklaard vanuit twee richtingen. Ten eerste dat allerlei interne obstakels innovatie verhinderen, zoals bureaucratie, zelfgenoegzaamheid, risicomijdend gedrag en de organisatiestructuur. Ten tweede dat nieuwe technologieën vragen om fundamenteel andere competenties, waarover de gevestigde marktleiders niet beschikken, en die het snelst worden ontwikkeld door ondernemende bedrijven met een visionaire strategische intentie. Christensen stelt dat marktleiders juist ten onder gaan omdat ze goed naar hun klanten luisterden en voortvarend investeerden in innovaties waarmee ze hun rendement verbeterden door deze klanten beter te bedienen.

De disruptie betreft juist geen hoogwaardige technologische doorbraak maar een relatief eenvoudig nieuw product, opgebouwd uit bestaande componenten, die de markleiders óók hadden. Die betreffende producten waren echter functioneel inferieur aan de bestaande producten. Op basis van onderzoek in de bestaande markt en bij de grootste en meest winstgevende klanten kwam men tot de conclusie dat er geen vraag naar zou zijn en dus werd het niet doorontwikkeld. Nieuwe bedrijven pikten de ideeën en gingen op zoek naar nieuwe klanten voor dit mindere, maar wel goedkope product. Als ze eenmaal een markt hadden, verbeterden ze het product en benaderden de klanten van de marktleider.  Die marktleider zag dan geen kans meer om het tij te keren. Boeiend!

De tweede druk uit 2015 is bijgewerkt met oplossingen voor deze marktleiders.

De auteur

Clayton Magleby Christensen overleed in januari 2020. Tijdens zijn leven was hij hoogleraar op de Harvard Business School, adviseur bij de Boston Consulting Group en CEO van CPS Technologies. Hij schreef 10 boeken, waarvan The Innovator’s Dilemma de eerste en bekendste is. Hij stond de laatste jaren altijd hoog genoteerd in de ‘Thinkers 50′.

Te koop bij

Bol.com of Managementboek.nl

Beoordeling

Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar vertrouw op het oordeel van Lanting en vele andere schrijvers waar ik fan van ben.

Bij Bol kreeg dit boek 4 1/2* (engelse versie).

Bij Managementboek.nl is er maar 1 rating, die is wel 5*.

Is er een ESCIA-Samenvatting van?

Nog niet

Is er een ESCIA-leestoets van?

Nee


 

0 reactie 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Topteams – Opiny
Volgend bericht
Gedeeld leiderschap – nog steeds relevant

Laat een reactie achter Annuleren

ZOEK OF FILTER

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Must-read #115: Onzichtbare vrouwen

  • Recensie: Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn – goed overzicht

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close