Must read #13: Het innovatiedilemma. De in januari 2020 overleden Clayton Christensen introduceerde het begrip ‘disruptie’ in deze bestseller. Hierin wordt verklaard waarom nieuwe technologie het einde kan betekenen van gevestigde, als uitstekend bekendstaande organisaties. Nog steeds is dit boek regelmatig als bron te vinden in nieuwere managementboeken over innovatie en disruptie.
Titel – (oorspronkelijke titel) – auteur – (publicatiejaar)
Het innovatiedilemma (The Innovator’s Dilemma) van Clayton Christensen (1997)
Waar gaat het over?
Innovatie
Korte inhoud
Deze bestseller presenteerde als eerste de baanbrekende gedachte dat fantastische bedrijven ten onder kunnen gaan, juist omdat ze alles goed doen voor hun bestaande klanten. Ze worden links en rechts ingehaald door nieuwkomers die, met aanpassingen aan de technologie of dienst, nieuwe klanten weten te vinden. Zo fantastisch waren die bedrijven dus niet. Of toch wel? Deze paradox wordt gewoonlijk verklaard vanuit twee richtingen. Ten eerste dat allerlei interne obstakels innovatie verhinderen, zoals bureaucratie, zelfgenoegzaamheid, risicomijdend gedrag en de organisatiestructuur. Ten tweede dat nieuwe technologieën vragen om fundamenteel andere competenties, waarover de gevestigde marktleiders niet beschikken, en die het snelst worden ontwikkeld door ondernemende bedrijven met een visionaire strategische intentie. Christensen stelt dat marktleiders juist ten onder gaan omdat ze goed naar hun klanten luisterden en voortvarend investeerden in innovaties waarmee ze hun rendement verbeterden door deze klanten beter te bedienen.
De disruptie betreft juist geen hoogwaardige technologische doorbraak maar een relatief eenvoudig nieuw product, opgebouwd uit bestaande componenten, die de markleiders óók hadden. Die betreffende producten waren echter functioneel inferieur aan de bestaande producten. Op basis van onderzoek in de bestaande markt en bij de grootste en meest winstgevende klanten kwam men tot de conclusie dat er geen vraag naar zou zijn en dus werd het niet doorontwikkeld. Nieuwe bedrijven pikten de ideeën en gingen op zoek naar nieuwe klanten voor dit mindere, maar wel goedkope product. Als ze eenmaal een markt hadden, verbeterden ze het product en benaderden de klanten van de marktleider. Die marktleider zag dan geen kans meer om het tij te keren. Boeiend!
De tweede druk uit 2015 is bijgewerkt met oplossingen voor deze marktleiders.
De auteur
Clayton Magleby Christensen overleed in januari 2020. Tijdens zijn leven was hij hoogleraar op de Harvard Business School, adviseur bij de Boston Consulting Group en CEO van CPS Technologies. Hij schreef 10 boeken, waarvan The Innovator’s Dilemma de eerste en bekendste is. Hij stond de laatste jaren altijd hoog genoteerd in de ‘Thinkers 50′.
Te koop bij
Beoordeling
Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar vertrouw op het oordeel van Lanting en vele andere schrijvers waar ik fan van ben.
Bij Bol kreeg dit boek 4 1/2* (engelse versie).
Bij Managementboek.nl is er maar 1 rating, die is wel 5*.
Is er een ESCIA-Samenvatting van?
Nog niet
Is er een ESCIA-leestoets van?
Nee