Must-read #90: Good to Great van Jim Collins uit 2001. Goed is de vijand van Geweldig. Goed is goed genoeg, waarom zou je er meer moeite in stoppen? Geweldig worden is dus niet zo makkelijk. Maar het kan wel, met de nog steeds geldende ‘natuurwetten’ uit dit uitstekende boek.
Het managementboek Good to Great …
… heeft alles waar ik in een managementboek prijs op stel: een vlotte schrijfstijl, een goede onderbouwing, veel voorbeelden, verrassende conclusies. Prettig is dat elk hoofdstuk een samenvatting van 1 pagina heeft. Het is een betoog dat na 20 jaar nog steeds nuttig en relevant is. Die ‘tijdloosheid’ wordt ook door Collins geadresseerd: de ontdekte onderscheidende factoren zijn ‘natuurwetten’ die ook in een economie die snel verandert, van toepassing blijven. Tussen 1965 en 1995 (de periode van het onderzoek van Collins e.a.) veranderde er óók veel, zo stelt hij. Daarbij zijn de factoren niet branche-specifiek, dus algemeen toepasbaar.
6 factoren om Geweldig te worden
Dit zijn de 6 factoren:
- Niveau 5 leiderschap. Hierbij zijn zowel professionele wil als persoonlijke bescheidenheid van belang. Zo’n leider: kijkt bij slechte resultaten in de spiegel, bij goede resultaten door het raam (naar anderen).
- Eerst wie, dan wat. Als je eerst zorgt voor intrinsiek gemotiveerde, flexibele mensen, zonder dat je het bedrijf vastpint op een doel, kun je je daarna sneller aanpassen aan een veranderende wereld.
- Zie de harde feiten onder ogen. Hiervoor heb je een cultuur nodig waarin de waarheid gezegd mag worden, een veilige omgeving. Heb je die niet, of zie je de harde realiteit niet onder ogen, dan demotiveer je je mensen.
- Het Egelprincipe. Het Egelprincipe gaat uit van drie dimensies: wat roept je hartstocht op (Passie), waarin ben je het allerbest (Talent) en waar kun je geld mee verdienen (Economie). Als je iets vindt waar alle drie dimensies voor gelden, kun je geweldig worden.
- Discipline. Belangrijk is om binnen de drie dimensies Passie, Talent en Economie te blijven, en vooral om ‘nee’ te zeggen en dingen niet te doen.
- Technologische versnellers. Geweldige bedrijven lopen niet achter hypes aan, maar kiezen heel selectief. Technologie wordt gebruikt om het Egelprincipe te versnellen, niet om het te veroorzaken.
Auteur Jim Collins …
…. is een bekende businessconsultant, inspirerend managementspreker en docent. Daarnaast is hij auteur en co-auteur van verschillende langdurige internationale bestsellers. Hij begon zijn carrière als consultant bij McKinsey & Company en vervolgde zijn carrière met een baan als productmanager voor Hewlett-Packard. In 1989 startte hij met onderzoek doen en onderwijs geven op het gebied van bedrijfsduurzaamheid en groei aan de faculteit van de Stanford Graduate School of Business.
Waarom is Good to Great een must-read?
Er worden verrassende conclusies getrokken, vooral over factoren die juist niet tot Geweldig leidden, zoals het aantrekken van een messias van buiten de organisatie, een hoge beloning voor het management, technologie (als veroorzaker), fusies en overnames, verandermanagement. Dit heeft toen allemaal geen enkele invloed gehad op Geweldig worden. En dan nu wèl opeens? Mmmmm.
Lees in mijn Elly d’r Recensy wat ik zo geweldig goed vond aan Good to Great! Ik gaf het 4 1/2 *.
Veel andere lezers waarderen dit boek ook!
Bol.com en Managementboek geven beide 4 1/2 *.
Bij Amazon kreeg het 4 1/2 * en Goodreads gaf het 4*
Waar kun je dit managementboek kopen?
Bij Managementboek.nl en bij Bol.com.
Of kijk eens voor een exemplaar-met-ervaring bij Boekwinkeltjes.
Is er een ESCIA Samenvatting van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Samenvattingen zijn! Dat zijn er inmiddels al 30+ !
Is er een ESCIA leestoets van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!
En wat vind jij?
Wat vind jij van dit boek?
Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!
Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]