Must-read #97: Let my people go surfing van Yvon Chouinard uit 2005 (in 2015 geheel geupdatet). Chouinard (inmiddels 83 jaar) staat in Wikipedia genoemd als bergbeklimmer, maar wij kennen hem natuurlijk als de oprichter van Patagonia. In deze autobiografie lezen we alles over zijn passie voor duurzaamheid en hoe hij ‘tegen wil en dank’ zakenman werd.
Het managementboek Let my people go surfing …
… gaat diep in op de principes die Chouinard zijn hele leven heeft en die bepalen hoe hij zijn zaken runt. Sommige mensen zeggen dat Patagonia alleen maar zo koketteert met hun steun aan allerlei duurzaamheidsinitiatieven omdat het hun mooie publiciteit oplevert en ze dus meer kunnen verkopen. Chouinard beschrijft hoe iedere verandering in hun bedrijfsvoering om duurzamer te worden, Patagonia juist geld bespaarde. Geen greenwashing dus. Knap als je zowel je passie kunt volgen als een succesvol bedrijf kunt hebben. En ja, ze krijgen veel publiciteit, maar daar doen ze het niet voor. (Een bekende campagne is die van Black Friday: Koop deze jas NIET).
Het begon allemaal met het zelf maken van bergbeklimmersuitrusting op het strand, en verkopen vanuit zijn achterbak, om zijn klimhobby te kunnen betalen. Toen volgde het onderhands verkopen van rugby shirts die Chouinard in Schotland op de kop had getikt. Hij vond de kraag erg prettig, het klimtouw schuurde zo minder. Dat was de start van Patagonia, in 1973. Zijn eerste producten en daarna Patagonia hebben als uitgangspunt dat de kwaliteit zo goed moet zijn dat je nooit meer een andere jas (broek, shirt) koopt. Rits kapot? Ze repareren het gratis. Enorme scheur? Je krijgt gratis een nieuw exemplaar, het oude stuur je in en wordt gerecycled. Daarbij mogen de producten geen schade aan de natuur toebrengen. (Zijn eerste pitons waren van staal en veroorzaakten scheuren in het gesteente. Hij stopte er direct mee, ook al was het zijn enige bron van inkomsten).
Extreem
Chouinard is nogal extreem, het is ‘my way or the highway’, hij heeft niks goeds te zeggen over bijvoorbeeld juristen. Of je bent voor duurzaamheid, en doet er alles aan, of je bent tegen, en dan de ‘vijand’. (De jassen van Patagonia zijn erg duur, en niet betaalbaar voor arbeiders. Dat die dan goedkope, niet duurzame spullen kopen is natuurlijk schandalig). Dat extreme vertaalt zich ook in de principes van Patagonia: geen focus op groei (toen al!!), ruime donaties aan milieuorganisaties (1% van de omzet of 10% van de winst), maar ook ruime aandacht voor het welzijn van zijn medewerkers: gratis kinderopvang en royale ouderschapsverlofregelingen. Ze deden echt alles anders dan gebruikelijk.
Aan de andere kant: hoeveel milieuactivisten kiezen ervoor om een miljardenbedrijf op te richten om impact te maken met duurzaamheidsambities. Het komt niet altijd even eerlijk over, is hij echt zakenman ‘tegen wil en dank’? Toch, veel van te leren, dit boek en uiterst inspirerend.
(Saillant detail: in december 2021 is een een rechtszaak tegen Patagonia en andere bedrijven begonnen omdat er bij de productie dwangarbeid van de Oeigoeren plaats zou vinden. )
Auteur Yvon Chouinard…
…. Yvon Chouinard is een Amerikaanse bergbeklimmer, milieuactivist en miljardair zakenman in de buitenwereld. Zijn bedrijf, Patagonië, staat bekend om zijn ecologische focus. Chouinard is ook een surfer, kajakker en valkenier en is vooral dol op tenkara vliegvissen. Hij schreef naast Let my people go surfing, ook The responsible company en Tools for grassroots activists.
Waarom is Let my people go surfing een must read?
Duurzame bedrijfsvoering en toch goed geld verdienen, wie wil dat nou niet leren?
Veel lezers waarderen dit boek!
Managementboek geeft geen rating, bij Bol.com geeft het 4 1/2*.
Goodreads gaf het 4* , Amazon 4 1/2*.
Waar kun je dit managementboek kopen?
Bij Bol.com Of kijk eens voor een exemplaar-met-ervaring bij Boekwinkeltjes.
Is er een ESCIA Samenvatting van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Samenvattingen zijn!
Is er een ESCIA leestoets van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!
En wat vind jij?
Wat vind jij van dit boek?
Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!
Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]