Ik las Moeiteloos ondernemen van Martijn Meima uit 2020. Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 2 minuten leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 3 *
Zes succesversnellers voor de intuïtieve ondernemer, is de ondertitel van dit boek. Intuïtief, dat trekt me wel aan. En ook de achterflap is intrigerend: het gaat over de onderstroom, een bekend maar verwaarloosd thema in organisaties. En als klap op de vuurpijl: het profiel van de auteur. Meima is bedrijfskundige die zich in vele stromingen heeft verdiept, zoals NLP (heb ik ook cursussen in gedaan), opstellingen (heb ik mee kennisgemaakt) en verder boeddhisme, non-dualiteit, energiewerk, provocatief coachen, voice dialogue, visualisaties, Sedona methode, leadership embodiment, professionele intuïtie-ontwikkeling en ‘het narratieve werk’. Van dit boek verwacht ik veel te leren!
Oei: de derde zin van het voorwoord verwijst naar het Hermetisme, en nu ben ik al het spoor bijster.
Succes
Meima begint met onze visie van succes, wat vaak neerkomt op veel geld, grote auto etc. (ik denk ook: status en functietitel). Hij stelt voor om eens wat andere succesbrillen op te zetten: Materie (niet alleen geld etc, maar ook je lichaam, gezondheid); Relaties (sfeer in bedrijf maar ook persoonlijke gemoedstoestand, balans spanning en ontspanning); Gemoedstoestand (mentale weerbaarheid en flexibiliteit, organisatie kan meebewegen met de markt); Vervulling (organisatie draagt bij aan betere wereld en persoonlijke vervulling door individuele bijdrage). Hij heeft zes succesversnellers die dit succes positief beïnvloeden: Mens, Overgave, Geld, Klanten, Tijd, Actie. De interpretatie van deze factoren zijn al wat moeilijker te omschrijven. De oefening die volgt herken ik uit de NLP trainingen.
NLP en opstellingen
De uitwerkingen van de succesversnellers zijn op zich interessant, maar (voor mij) moeilijk te volgen, hoewel ik veel NLP en systemisch werken oefeningen herkende. Maar dat maakte het niet makkelijker om met het geleerde aan de slag te gaan, zeker niet als je het in je eentje moet doen. En zo worden er veel buitengewoon goede thema’s geraakt met buitengewoon abstracte uitleg. Denk aan: de prijs bepalen van je product, je zichtbaarheid, prioriteiten stellen (of juist niet, laat je intuïtie je vertellen welke taak voor dat moment geschikt is), voortgang bepalen zónder cijfers of KPIs. Hiervoor moet je echt gevoel hebben voor de NLP-uitgangspunten.
Naast de vele, vergelijkbare, oefeningen staan er ook veel voorbeelden in het mooi vormgegeven boekje. Die vond ik vrij slecht, eerlijk gezegd. Bijvoorbeeld deze: Een ondernemer kan niet met een van zijn teammanagers overweg, er zit teveel spanning in de lucht. Meima doet een opstelling met hem, en wat blijkt? Er is een derde persoon bij betrokken. Namelijk zijn vrouw, die jaren geleden een affaire met de man had gehad en daarna was overleden. Dat had hij geen plek gegeven, maar genegeerd. Mijn reactie: heb je daar nu echt een opstelling voor nodig? Andere voorbeelden vond ik juist weer te abstract.
Als laatste kritiekpunt: je intuïtie. Deze moet je leren gebruiken maar het vooral niet verwarren met je onderbuik gevoel of het volgen van je hart. Helaas is het onderscheid tussen die drie niet / nauwelijks uit het boek te halen. Daarmee is ondernemen op je intuïtie een beetje trial and error. Nu hoort dat wel bij ondernemen, maar intuïtief zeg ik: te gevaarlijk. Of is dat mijn buikgevoel? Ben ik te blauw?
Ik gaf het 3 *. Ik behoor duidelijk niet tot de doelgroep want dit boek heeft op Bol en Managementboek érg goede recensies.
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!