Ik las Organiseren van communities van Peter Staal en Kirsten Wagenaar. Wat was mijn opinie over dit boek? Ik geef je een mini-recensie van max 1 minuut leestijd.
Communities zijn hot! De ultieme vorm van kennisdelen, samenwerken, zelforganisatie, zo wordt gezegd. Dit boek is een prima handboek voor de communitymanager die start met een nieuwe community. Dat klinkt saai, maar dat is dit boek niet: het is ook inspirerend voor leidinggevenden en managers en staat bol van de voorbeelden hoe een community bijdraagt aan de effectiviteit en efficiency van een organisatie. Shell bespaarde EUR 60.000 doordat in een community 1 vraag werd gesteld in Pernis en beantwoord in Bangalore. Men zegt dat 1 uur investeren in een community 7 uur tijdsbesparing oplevert.
Er zijn flink wat types communities: Community of Practice (gedeelde competentie of functie, bijvoorbeeld marketeers), C of Interest (gedeelde interesse, kan ook een fanclub zijn), C of Action (ook wel een ‘beweging’ genoemd, wil iets veranderen en wel snel), C of Location (gebaseerd op je woonplaats), C of Circumstance (gedeelde omstandigheden, zoals een ziekte), C of Purpose (gezamenlijk doel, gewoonlijk zonder einde) en de Supportcommunity (gezamenlijk probleem, bijvoorbeeld de KPN community). Voor een organisatie zijn alle hoofdstukken interessant, en wordt er aan het eind van het boek nog eens ingezoomd op de interne community, de klantencommunity en de C of Practice.
Ik gaf dit boek 3 1/2 *