Ik schreef eind 2021 een korte samenvatting (40 minuten) van het Engelstalige managementboek Change Ahead uit 2015 van Carola Verschoor. Speciaal voor Jeffrey Janssen, die het als relatiegeschenk aan zijn contacten stuurde. Nu is het ook voor anderen beschikbaar! Het boek gaat over nieuwe manieren van samenwerken tussen de afdelingen Strategie, Research en Design, maar ook hoe Design Thinking bedrijven innovatiever maakt én gebruikt kan worden voor transformatie van onze maatschappij.
Het managementboek Change Ahead …
… stelt dat de toegevoegde waarde van een bedrijf ligt in de betekenis die het geeft aan zijn producten en diensten. De betekenis die het voor de gebruiker heeft, wordt natuurlijk door de gebruiker zélf bepaald. Het gaat om relevantie, om verbinden, om boeien. De afdeling Research doet onderzoek naar gebruikers en Design ontwerpt die betekenisvolle producten. Zij hebben een directe relatie met de gebruikers. Beetje jammer dus dat zij nauwelijks bij strategievorming betrokken worden. Bij de afdeling Strategie is een andere mindset nodig, een andere manier van werken. Research en Design al vanaf het begin betrekken! En wat dynamischer te werk gaan, want een jaarlijkse strategie-herijking is niet meer voldoende, daarvoor gaan de veranderingen te snel.
Research
Research kwam altijd ná strategie, om een koers te valideren. Door een wetenschappelijk aangepakt onderzoek, met hypotheses. We hebben nu, in onze VUCA-wereld, een nieuwe vorm van research nodig om de markt te kunnen begrijpen, als onderdeel van het bepalen van de strategie. Research moet accepteren dat het niet het perfecte antwoord kan geven, de perfecte vraag kan formuleren, of de perfecte weergave van de werkelijkheid kan bieden. Het moet nu de mens als uitgangspunt nemen, niet de wetenschappelijke modellen waarin de mens een abstract gegeven is. Dat houdt in dat bij interpretatie van resultaten ook, of met name, de vraag wordt gesteld waaróm mensen zich op een bepaalde manier gedragen. Welke emoties, waarden en overtuigingen daarachter zitten. Het gaat om begrijpen van mensen. De kwaliteit van het onderzoek hangt daarom niet meer af van methoden en technieken, maar van ervaring, mindset en leervermogen van de researchers.
Design
Simon’s definitie van design is ”de transformatie van bestaande condities in gewenste”. Een proces van problemen oplossen om tot nieuwe oplossingen te komen. En dan gaat het niet alleen om mooie vormen, het gaat om het creëren in het algemeen, door te experimenteren, te doen. In het bedrijfsleven zien we óf helemaal geen design, óf design als een stijl, maar ook, en nog beter, als een proces of methode om problemen op te lossen. Maar design kan ook op het strategische niveau worden gebruikt, als een cultuur, waarbij ook de design mindset hoort. Bedrijven die deze ‘design ladder’ opklimmen, passen zich steeds makkelijker aan verandering aan.
Bij de design mindset moet je denken aan:
- Visueel denken: onze hersenen verwerken visuele informatie 60.000 x sneller dan tekst. Een plaatje communiceert dus veel beter.
- Creativiteit: dit gaat over nieuwe combinaties maken, alternatieven verzinnen.
- De mens centraal zetten: het gaat om de waarde voor de gebruiker, om empathie.
- Conceptualisatie: de brug tussen een strategisch doel en de realisatie ervan in ideeën. Het gaat om het op hoog niveau uitzetten van de richting voor een oplossing.
- Een neiging tot actie: niet blijven hangen in theoretische discussies, maar leren door de feedback op je acties.
- Prototyping: een rudimentaire versie van je idee maken om te zien wat werkt en wat niet.
- Herhaling: bij iedere nieuwe versie leer je weer wat, verbeter je weer wat.
- Samenwerking: voor een goed ontwerp zijn meerdere perspectieven en meerdere vaardigheden nodig.
Dubbele diamant
Een bekend model uit Design Thinking is de Dubbele Diamant (Double Diamond of Design). Deze DD heeft 4 fasen:
- Ontdekken (Discover). Divergeren om het probleem te begrijpen, gebruikerswensen te inventariseren, inspiratie op te doen.
- Definiëren (Define). Convergeren om het probleem vast te stellen, ideeën te analyseren en prioriteren, uitsluiten wat je niet nodig hebt.
- Ontwikkelen (Develop). Divergeren om verschillende oplossingen voor het gedefinieerde probleem te vinden, met prototyping en visualisaties.
- Leveren (Deliver). Convergeren om de nieuwe producten of diensten te maken, testen en evalueren.
Carla Verschoor pleit overtuigend voor een sterkere samenwerking tussen Strategie, Research en Design. De nieuwe werkprocessen die nu al gebruikt worden bij innovatieve bedrijven worden uitgebreid beschreven. Wil je meer weten over Design Thinking, dan is dit boek voor jou!
Samenvatting van Carola Verschoor’s Change Ahead: Snel, makkelijk en goedkoop
Waarom zou je deze samenvatting lezen? Het oorspronkelijke boek is het waard om onverkort te lezen, maar..
…soms vraag je je af of een boek niet meer van hetzelfde is, soms heb je zoveel boeken op je te-lezen-lijstje dat je er niet aan toekomt, soms heb je er het geld niet voor, soms heb je er de tijd niet voor…….Hoe mooi is het dan als je een samenvatting kunt lezen?!
En soms….lees je een samenvatting omdat je helemaal niet van managementboeken of van lezen houdt. Geldt dit voor jou? Dan hoop ik dat deze samenvatting je inspireert meer te gaan lezen! Lekker lezen, efficiënt leren!
Snel: Je leest deze Samenvatting in 40 minuten, het hele boek kost je ongeveer 8 uur.
Makkelijk: Het boek is in het Engels, maar de Samenvatting in het Nederlands. Dat leest wel zo prettig!
Goedkoop: Je betaalt € 2,49; het oorspronkelijke boek kost € 40
Je kunt de Samenvatting van Carola Verschoor’s Change Ahead kopen in mijn webshop, en je krijgt hem dan in ePub maar ook in PDF. Ook is de Samenvatting (soms iets duurder) te koop bij veel ebookhandels, zoals bij Bol.com, Kobo en Apple.
Andere wensen?
Wil je eerst even ‘proeven’ van mijn Samenvattingen? Download dan de gratis Samenvatting vanuit mijn webshop.
Wil je graag op de hoogte blijven van mijn lees- en schrijfwerk? Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]