POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Rechts cover boek Scale Ups & Downs, links korte recensie en rating
Management, Team & Organisatie

Recensy: Scale Ups & Downs – gestructureerd groeien

by Elly 05/07/2023
05/07/2023
570

‘Ik wens je veel personeel.’ Wie kent deze sarcastische opmerking niet? Meer personeel = meer problemen. Als je bedrijft groeit qua aantal werknemers worden van jou als oprichter of leider steeds andere vaardigheden verwacht. Scale Ups & Downs van Wendy van Ierschot uit 2023 zet ze bijzonder gestructureerd op een rijtje.

Bijzonder gestructureerd ja, het boek is opgebouwd rond een matrix van enerzijds de omvang van het bedrijf en anderzijds 6 thema’s. Aan de inhoudsopgave is dat al goed te zien. Blauw van buiten (cover) en van binnen: ik werd daar echt blij van. Ook blij werd ik van de strips van Gerrit de Jager. Die zeiden bijna zonder woorden soms meer dan de tekst. Geen wonder dat hij als co-auteur genoemd wordt. Knap hoe Van Ierschot en De Jager veel bekende dilemma’s en oplossingen rond medewerkers in een fijn leesbaar en compact boek hebben weten samen te vatten.

Het managementboek Scale Ups & Downs …

.. onderscheidt 4 fasen van groei, met leuk gevonden fase-titels:

  1. De opstartfase, met < 10 medewerkers. Ikke-ikke-ikke heet dit deel.
  2. De fase van structuur geven, bij 10-15 medewerkers. Wij-wij-wij.
  3. De focus-fase, bij 25-60 medewerkers. Zij-zij-zij.
  4. De fase van gas geven, met 60-100 medewerkers. Go-go-go.

Maar: moet je wel willen groeien, als het zoveel problemen kan opleveren? Dat is een typisch Nederlandse vraag, begrijp ik uit de inleiding. We zijn heel goed in start-ups, maar scale-ups? Nee, we hebben veel minder groeiambitie dan de VS en het VK, en ook minder dan Zwitserland en Israel. Cultuurdingetje.

Maar groei is nuttig en nodig, als je meer (positieve) impact wil maken, bijvoorbeeld met duurzame producten, met het helpen van meer mensen. Maar ook voor jezelf is het fijn: persoonlijke groei, financiële onafhankelijkheid, nieuwe avonturen en meer vrijheid voor innovatie. Oké dan, opschalen maar.

6 thema’s

Dan de thema’s. Die hebben te maken met persoonlijke groei, en met HR/PZ en cultuur. Verwacht geen IT- of klantspecifieke focus, deze komen zijdelings langs. De 6 thema’s zijn:

  1. Persoonlijke groei.
  2. Dynamiek van leiderschap versus delegeren.
  3. Dynamiek van experimenteren versus discipline.
  4. Glazen plafond (wat belemmert de groei).
  5. De employee journey.
  6. Wanneer door naar de volgende fase.

Bij het uitwerken van elk van de 6 thema’s in elk van de 4 fasen worden veel theorieën aangehaald en voorbeelden gegeven. Deze worden kort en krachtig weergegeven, dat kan ook niet anders bij een compact boek met een breed onderwerp. Af en toe leverde dat bij mij een frons op.

Zo komt o.a. de fixed mindset en groeimindset van Carol Dweck aan de orde. Van Ierschot geeft hierbij aan dat het bij een groeimindset van belang is om complimenten te geven om mensen te stimuleren. Dat klopt, maar het gaat ook om de juiste complimenten geven: niet ‘wat goed dat je dit kunt’ maar ‘wat goed dat je zo hard gewerkt hebt/ dit nu zoveel beter doet’. Het gaat om het proces van leren, van vooruitgang, niet van het resultaat.

En ook bij het voorbeeld van EuroCaps, die gebruik maken van de metafoor Superjacht voor de bestaande business en Speedboot voor innovaties, is de ‘oplossing’ wat kort door de bocht weergegeven. Hoe werken de twee teams samen? Hoe gaat het met de bestaande structuur (want er moet wel geadministreerd worden, er zijn wettelijke regelingen, de ondersteunende IT moet worden gebruikt, of niet.) Zo levert een inspirerend bedoeld voorbeeld meer vragen dan antwoorden op.

Praktisch overzicht

Dit een vrij praktisch boek met veel voorbeelden en tools. Soms zijn de onderliggende theorieën wat (te) hoog over en is er verdere verdieping nodig, of een externe consultant. (Van Ierschot bijvoorbeeld.) Aangezien scale-ups waarschijnlijk nog niet een HR-team met zoveel expertise hebben, geeft het boek een goed overzicht van wat er allemaal nodig en mogelijk is. Met QR-codes kun je extra informatie en tools ophalen, mits je lid wordt van de Community. (Dat deed ik niet).

Het boek heeft een literatuurlijst (met relatief oude titels, niet dat daar iets mis mee is, maar toch ..) en aantal websites waarnaar in de noten wordt verwezen. Wat ik las was bekende theorie, wat dat betreft geeft het een goede samenvatting van algemeen geaccepteerde praktijken. Wat ik miste was aandacht voor Purpose en voor Milennials/Gen Z, wat toch de laatste jaren vaak in het nieuws is.

Strips en structuur

De strips springen er echt uit, en ook de lay-out van het boek is goed verzorgd, met veel tabellen, figuren en quotes.

De structuur vind ik echt het grootste pluspunt van het boek, je kunt heel snel voor jouw bedrijf de relevante punten eruit pikken. Maar ook als je geen ‘groeistuipen’ hebt, is dit boek een fijn leesbare gids voor effectiever samenwerken en leidinggeven. Ik wens je veel personeel … en groei toe! Hup, beetje ambitie!

Ik gaf het boek 3 *

Ken je dit boek? Wat vond je ervan?

Koop dit boek

o.a. bij

Managementboek.nl

of

Bol.com

of

Libris.nl, steun je lokale boekhandel

Voor bovenstaande links krijg ik een beetje provisie. Zonder provisie:

  • Youbedo, goed voor jouw goede doel
  • Boekwinkeltjes, lekker duurzame exemplaren-met-ervaring
  • Of lees het gratis via Kobo-Plus…..

Keus genoeg!

Schrijf je hier in voor mijn kwartalige nieuwsbrief of mijn wekelijkse blog-update. 

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Opinie: Gids voor de kantoorjungle – vermakelijk
Volgend bericht
Must-read #125: Het begin van alles

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close