POWERED BY ESCIA
Recensie: Ruis – gaat verder dan biases
Samenvatting van – De kracht van spijt
Opinie: Daily reflections for highly effective people – dagboekje
Must-read #118: Care to Dare
Vrouwendag 2023: 11 vrouwen schreven 11 relevante boeken
Piratenverlichting – leren van andere culturen
Must-read #117: No time
Recensie: De mens als grens – bijzonder
Familie: nicht Jitske Kramer
Recensie: Tijd tekort | tijd genoeg – hoe beleef jij tijd?
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Recensiefoto Connect, links korte recensie, rechts cover boek
Management, Team & Organisatie

Connect! Geweldig…….geweest.

by Elly 12/02/2020
12/02/2020
832

Regelmatig (her)lees ik oudere boeken, meestal de bekende klassiekers, nu de eerdere winnaars van Managementboek van het Jaar, om mijn jury-vaardigheden aan te scherpen. Deze week was dat de winnaar van #mgtboek2011: Connect! van Menno Lanting, over het gebruik van sociale netwerken in organisaties en de impact ervan op leiderschap. Het boek is van begin 2010, en dus gebaseerd op de stand van zaken van 2008 – 2009, nu 10 jaar geleden.

Is het managementboek Connect …

… gedateerd? Of een klassieker, die kunt blijven herlezen? Eigenlijk beide. Een groot deel van dit boek gaat over ontwikkelingen en concepten die nog steeds relevant zijn, denk aan zelfsturing, zelforganisatie en crowdsourcing. Daarnaast is de schrijfstijl van Lanting heel plezierig: boeiend en grappig. Ik heb 4 boeken van Lanting en ben bepaald een fan. De boeken van Lanting typeren zich door de vele voorbeelden en interviews, wat inspireert en herkenbaar maakt, maar een zwaktepunt blijkt als het gaat om eeuwige roem. Juist die voorbeelden zijn nu gedateerd. De sociale netwerken Hyves, Second Life, Iens: ze komen veel voorbij, maar zíjn nu ook voorbij. De geïnterviewde personen: ik ken ze niet. De bedrijven: ik heb niet de indruk dat die op dit moment (nog) voorlopen met het gebruik van sociale media.

Nog steeds relevante inzichten

Dan is het dus zonde van de tijd om dit boek te lezen? Zeker niet! Het eerste deel, over sociale netwerken in het algemeen, zullen weinig nieuwe inzichten opleveren. Wel las ik interessante paragrafen, die inderdaad nu bewaarheid zijn. Zoals het stukje over kennis: ‘Door het internet is informatie voor iedereen bereikbaar, het is een commodity. Het delen van kennis, of nog sterker, het verkopen van kennis, wordt steeds minder relevant. Het zal gaan (of gaat nu) om het verrijken van kennis met elkaar, om patronen te herkennen en informatie te combineren tot innovatieve oplossingen’. Deze ontwikkeling vindt nog steeds plaats en leidt tot de opkomst van steeds meer communities.

Het tweede deel zoomt in op organisaties: hoe gebruiken zij sociale netwerken? Bij productontwikkeling, HR, marketing en klantenservice? Dit deel is nog steeds relevant, want organisaties veranderen niet zo snel. Zelforganisatie, wat uitgebreid aan de orde komt in dit deel, is nog steeds een hot topic, maar niet echt ingeburgerd. Social shopping kunnen we nu mondjesmaat, maar de digitale paskamer heeft mijn favoriete kledingwinkels nog niet bereikt. Heel herkenbaar is nog steeds het voorbeeld over webcareteams, die manhaftig proberen imagoschade te beperken. Maar (eigen ervaring) helaas niet over de juiste informatie beschikken en al helemaal niet zorgen dat de klachten worden opgelost. Nog steeds niet.

Toch wel nuttig dus, dit boek, voor organisaties die nog steeds weinig met sociale netwerken doen (of veel doen, maar op de verkeerde manier). Maar ook een potentiële bron van teleurstelling: ik las over de Leeslijst-optie van LinkedIn, die kende ik nog niet en leek me super! Helaas, die is in 2014 opgehouden te bestaan……

Conclusie: dit is een geweldig boek……geweest. Het verbaast me niet dat het in 2011 Managementboek van het Jaar werd. Maar op dit moment kun je beter de recentere boeken lezen van Menno Lanting òf recentere boeken over SocMed en communities.

Je kunt dit boek kopen voor €9,95 (eBook) bij. Bol.com. In 2012 is het boek herzien met nieuwe casussen, dit koop je voor €24,99 bij Managementboek.nl

Verder lezen?

Ik ben een fan van Menno Lanting, hij voelt als familie! Daarom heb ik een auteurspagina van hem, waarin je meer leest over zijn andere boeken (allemaal superrelevant) en over hemzelf.

Over communities en sociale netwerken kun je meer lezen in twee prima boeken die in 2019 uitkwamen en die ik onlangs las:

Organiseren van communities van Peter Staal en Kirsten Wagenaar gaat in op allerlei modellen en tips, en komt met aansprekende voorbeelden van communities bij bedrijven. Een echt handboek voor (aankomende) communitymanagers. Je kunt dit boek kopen voor €14,99 (eBook) bij Managementboek.nl en Bol.com.

Dunner en luchtiger is De netwerkexpeditie van Geert Nijs, waarin het uitgangspunt het gebruik van sociale technologie is, en de mindset die daarbij hoort. Het geeft een implementatieplan voor een team-community, voor meer externe communities ‘of Practice’ en ‘of Interest’ en voor individueel gebruik van SocMed. Je kunt dit boek kopen voor €29,99 bij Managementboek.nl en Bol.com.

Elly Stroo Cloeck is projectmanager en auteur bij ESCIA. Ze schrijft recensies en samenvattingen van managementboeken, verzorgt managementboek-gebaseerde permanente educatie èn is jurylid voor ‘Managementboek van het jaar 2020’.

Je kunt je hieronder inschrijven voor blog updates, circa 2x per jaar.


 

0 reactie 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Must read #11: Concentratie
Volgend bericht
Durven voor morgen – Opiny

Laat een reactie achter Annuleren

ZOEK OF FILTER

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Ruis – gaat verder dan biases

  • Samenvatting van – De kracht van spijt

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close