POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
recensie managementboek
Marketing, Verkoop

Het einde van concurrentie – Opiny

by Elly 31/01/2020
31/01/2020
1,K

Ik las Het einde van concurrentie van Cor Molenaar. Wat was mijn opinie over dit boek? Ik geef je een mini-recensie van max 1 minuut leestijd.

De impact van de netwerkeconomie op zakendoen en concurrentieverhoudingen is het onderwerp van het nieuwste boek van marketinghoogleraar Molenaar. Een boeiend onderwerp, maar niet supernieuw. Een van de stellingen die veel terugkomt is ‘klant stuurt productie’ in plaats van andersom, de massaproductie maakt plaats voor op maat gemaakt voor 1 persoon. Een andere stelling is dat ‘doing digital’, de oude processen digitaliseren, niet voldoende is, ‘being digital’, waarbij technologie de basis is voor nieuwe toepassingen, is de toekomst. Leuk voorbeeld: in Drachten mogen de (fysieke) winkels nu 24/7 open om concurrentie te bieden voor online winkelen. Beetje naïef, vindt de auteur.

Het boek maakt gebruik van diverse afstudeerscripties van zijn studenten, wat de materie diepgang geeft, maar ook wel wat herhaling veroorzaakt. Oude regels werken niet meer, stelt Molenaar, maar in het boek worden wel oude modellen gebruikt om de nieuwe situatie te plotten. Daarnaast is het niet heel vlot leesbaar voor mensen buiten het marketingvakgebied (zoals ik), wellicht te hoogleraar-ig? Desondanks een stevig boek wat duidt wat er op ons afkomt (platforms) en waarschuwt dat we wel tijdig op de kar moeten springen.

Ik gaf het 3*

Meer lezen of kopen?

 

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Must read #8: De 7 eigenschappen van effectief leiderschap
Volgend bericht
Leiderschap in de digitale wereld – Opiny

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close