Ik las Het einde van concurrentie van Cor Molenaar. Wat was mijn opinie over dit boek? Ik geef je een mini-recensie van max 1 minuut leestijd.
De impact van de netwerkeconomie op zakendoen en concurrentieverhoudingen is het onderwerp van het nieuwste boek van marketinghoogleraar Molenaar. Een boeiend onderwerp, maar niet supernieuw. Een van de stellingen die veel terugkomt is ‘klant stuurt productie’ in plaats van andersom, de massaproductie maakt plaats voor op maat gemaakt voor 1 persoon. Een andere stelling is dat ‘doing digital’, de oude processen digitaliseren, niet voldoende is, ‘being digital’, waarbij technologie de basis is voor nieuwe toepassingen, is de toekomst. Leuk voorbeeld: in Drachten mogen de (fysieke) winkels nu 24/7 open om concurrentie te bieden voor online winkelen. Beetje naïef, vindt de auteur.
Het boek maakt gebruik van diverse afstudeerscripties van zijn studenten, wat de materie diepgang geeft, maar ook wel wat herhaling veroorzaakt. Oude regels werken niet meer, stelt Molenaar, maar in het boek worden wel oude modellen gebruikt om de nieuwe situatie te plotten. Daarnaast is het niet heel vlot leesbaar voor mensen buiten het marketingvakgebied (zoals ik), wellicht te hoogleraar-ig? Desondanks een stevig boek wat duidt wat er op ons afkomt (platforms) en waarschuwt dat we wel tijdig op de kar moeten springen.
Ik gaf het 3*