Microsoft oprichter Bill Gates’ missie: ieder huishouden moest een pc hebben. Daar is hij in geslaagd. De huidige CEO van Microsoft, Satya Nadella, wil iedereen de kans geven het beste uit zichzelf te halen. Microsoft moet dat met zijn producten gaan faciliteren, maar ook zèlf een cultuur hebben waarin haar werknemers kunnen groeien. Hoe zal Nadella dit realiseren? Hit Refresh vertelt het.
Het boek Hit Refresh …
… beschrijft (uiteraard, het is een soort biografie) het leven van Nadella, beginnend met zijn leven in de hogere klasse van India, dan zijn studie in de VS, indiensttreding bij Microsoft, zijn benoeming tot CEO en zijn visie op de toekomst van technologie. Interessant is te lezen hoe hij een superlastige klus kreeg om zich bij Microsoft te bewijzen. In 2008 lopen de pc-verkopen terug, Apple is hen de baas qua smartphones en Amazon qua cloud. Nadella moet van zoekprogramma Bing en cloud een succes gaan maken. Als dat mislukt is hij ook mislukt en is het einde carrière. Hoe pakt hij dit aan?
Nadella’s voorganger Steve Ballmer ging uit van de drie C’s: Concepten (je moet een visie hebben), Capaciteiten (je moet de technische en creatieve vaardigheden hebben om de visie uit te werken) en Cultuur (die nieuwe ideeën ondersteunt). Nadella heeft een visie, Microsoft heeft de technische talenten, maar cultuur?
Cultuur
De cultuur bij Microsoft is dan niet echt gericht op samenwerking (al helemaal niet met de concurrentie) en moet worden veranderd. Nadella probeert iedereen, van top-manager tot techneut, ervan te overtuigen dat ze de uitdagingen aankunnen, door samen te werken, empathie naar elkaar te tonen, naar elkaars ideeën te luisteren. Dat lijkt te zijn gelukt. (Dit weekeinde nog, op 1 december 2018 heeft Microsoft weer de hoogste beurswaarde ter wereld, is groter dan Amazon en Apple).
Credits en cricket
Het boek is erg prettig geschreven, geen opschepperij, maar wel veel aandacht en waardering voor de mensen met wie hij samenwerkt. Iedereen krijgt de credits voor de successen van Microsoft. Daarnaast is er veel ruimte voor zijn privéleven, en hoe dat hem inspiratie geeft voor zijn visie voor de toekomst van Microsoft.
Nadella’s favoriete sport, cricket, komt een aantal keren terug. Nadella heeft drie principes gedestilleerd uit zijn cricket-loopbaan waar hij als CEO nog steeds op terugvalt.
- Het eerste is om de concurrentie, hoe sterk ook, met alles wat je hebt tegenmoet te treden. Laat je niet intimideren! Respect hebben mag, maar overdrijf het niet.
- Het tweede principe is altijd je team, en niet je eigen ego op de eerste plaats te zetten. Een briljante speler (of werknemer) die zichzelf centraal stelt kan je hele team te gronde richten.
- Het derde principe is dat een effectieve leider iedereen op de toppen van diens kunnen laat presteren. Je moet een balans vinden tussen ingrijpen en het zelfvertrouwen van het team of een medewerker centraal stellen. Iets uit iemands handen trekken en het zelf doen levert misschien goed resultaat op, maar is funest voor het zelfvertrouwen van de ander. Een klein beetje bijsturen en daarna weer teruggeven is effectiever.
AI en privacy
Nadella besteedt veel aandacht aan de ontwikkeling van de digitale ‘persoonlijke assistent’ (Cortana) die zoveel van je weet dat het je pro-actief kan helpen, bijvoorbeeld door je te herinneren aan deadlines of beloften. Dit doet het door al je email, agenda’s, gps, etc door te spitten, hieruit informatie samen te stellen en te leren. Artificial Intelligence dus, dit ziet hij als de toekomst voor de gebruikers en dus van Microsoft.
Hij stapt heel makkelijk over privacy-aspecten heen, alleen het dilemma wat te doen met informatieverzoeken van de overheid, in het kader van veiligheid, komt aan bod. Nadella is duidelijk niet gecharmeerd van achterdeurtjes in de software, al ziet hij het belang van terrorismebestrijding. Hij formuleert 6 invalshoeken om dit beheersbaar en transparant te maken. Het gebruik van persoonlijke data door (bedrijven als) Microsoft zelf, ziet hij duidelijk niet als een issue. Dat is een gemiste kans, hij moet zich realiseren dat deze zorgen spelen, in Europa, maar ook in de VS.
Het is een boeiend boek, wat je een inkijkje geeft in de richting waarin de technologie, AI en kwantumtechnologie, zich zal ontwikkelen en hoever men al is. Daarnaast krijg je een indruk wat Nadella (naar eigen zeggen) succesvol maakt: empathie, luisteren, blijven leren, samenwerken. Zal zijn opvolger een AI zijn?
Je kunt dit boek hier bestellen
Verder lezen?
Nadella is overtuigd van het belang altijd te blijven leren, ook, of zelfs als CEO. Hiervoor haalde hij inspiratie uit Mindset van Carol Dweck, waarin onderzoek centraal staat over het overwinnen van tegenslagen door ervan overtuigd te zijn, de mindset te hebben, dat je dat kunt. Als je niets bijleert, sta je stil. Een Samenvatting van dit interessante boek vind je in de shop!
In Hit Refresh wordt ook gerefereerd naar het fenomeen singularity, het moment dat computerintelligentie de menselijke voorbijstreeft. Een bekend boek hierover is ‘Management in Singularity’ van Tjeu Blommaert en Stephan van den Broek uit 2016. Nadella noemt verder ‘Machines of Loving Grace’ van John Markoff, uit 2015.
In zijn nawoord zegt Nadella dat de bekende biografieën-schrijver Walter Isaacson zijn ideeën over het boek heeft gedeeld. Misschien leest het daarom wel zo fijn! Walter Isaacson schreef onder andere de bestseller over Steve Jobs (aanbevolen!) en over Leonardo da Vinci (deze heb ik zojuist gekocht, dus daarover binnenkort meer). Wat ik niet wist, maar nu wel, is dat hij ook ‘De uitvinders’ schreef, een boek over de pioniers in de digitale revolutie. Klinkt óók interessant!
We kunnen heel wat leren van biografieën, stelt Peter Roemeling. Voor zijn boek ‘Excelleren in vrijheid’ (zie ook mijn recensie) bestudeerde hij onder andere de biografieën van Stalin, Darwin en Elvis. Wist jij dat Stalin empathisch was?