‘Lezen is denken met andermans hoofd.’ Deze quote van Arthur Schoppenhauer staat aan het begin van het boek Hoop in bange dagen van Joep Schrijvers uit 2020. Het zet gelijk ook de toon voor de inhoud ervan: korte stukjes waar je lang over nadenkt, gebaseerd op het gedachtegoed van (voor mij) heel veel onbekende en/of historische denkers.
Het managementboek Hoop in bange dagen …
… is door Schrijvers samengesteld in opdracht van Managementboek.nl, die het aan haar relaties cadeau gaf. Zo kom ik er ook aan, maar dat wil niet zeggen dat ik het anders niet gekocht zou hebben. Sinds ik ‘Hoe word ik een rat’ las, ben ik fan van deze auteur.
Het boek bestaat uit 60 ‘lemma’s’, korte beschouwingen vergelijkbaar met blogs. Een paar zijn ook als zodanig uitgebracht. Deze hoeven niet op volgorde gelezen te worden, en gelukkig maar, want veel moet echt even bezinken. De rode draad is wel heel duidelijk, het gaat over rebellie, eigenzinnigheid, ongehoorzaamheid.
De titels zijn intrigerend: SM-coaching, wicked problems, helpdeskgedrag, kusjesdag, rozebril-professionals, x-factor. De inhoud is nèt zo intrigerend, en evenzo de bronnen waaruit Schrijvers zijn inspiratie haalt.
Favoriete lemma’s
Drie lemma’s waren voor mij favoriet:
- SM-coaching: hierin bespreekt Schrijvers de provocatieve coach, die treitert, uitlacht, hengsten uitdeelt als de cliënt zwelgt in zelfmedelijden. Zielig? Nee, hij maakt een karikatuur van het gedrag van de client, net zolang tot deze er zelf om moet lachen. Dat is dus liefdevol en humorvol. Hard op de inhoud, zacht op de relatie. ‘Net als SM’. Ik kende het begrip niet, maar dit zou bij mij vast wel werken!
- Helpdeskgedrag: Dit is eigenlijk de spiegel van SM-coaching. Het gaat over de helpdeskmedewerker (en vele andere personen lijkt me) die super empathisch zijn, je helemaal begrijpen, met je meehuilen. Maar niet de problemen oplossen. Internet ligt er na zo’n gesprek nog steeds uit, maar jij schikt je in je lot. Als een tandarts die je troost, maar niet je zere kies trekt. Moet je dat willen? Of: moet je dat willen zijn?
- Intelligente ongehoorzaamheid: dit stukje is ontleend aan het werk van Musonius Rufus (Stoïcijn van 100 na Chr.) en Ira Chaleff (Amerikaanse managementgoeroe die in 2015 hierover een boek schreef.). Ik had van beiden nog nooit gehoord. Chaleff gebruikt de metafoor van de blindengeleidehond. Deze is getraind om altijd de instructies van de baas op te volgen, behalve wanneer die het baasje in gevaar brengen. Ongelofelijk eigenlijk dat werknemers niet tot dergelijke intelligente ongehoorzaamheid te verleiden zijn, of daarvoor gewoon het verstand niet hebben, en een hond wel.
In andere lemma’s wordt aandacht gegeven aan klokkenluiders, hippies, leiderschap, etc. en andere inspiratiebronnen zijn onder (veel) andere Aristoteles, Emil Cioran, Keith Grint, Robert House en (gelukkig! herkenning!) Stephen Covey. Wat een erudiete man is die Schrijvers!
Pittige, ironische lemma’s
De lemma’s zijn lekker pittig en ironisch geschreven in de stijl die ook van ‘Rat’ een feestje maakte om te lezen.
Heeft dit boek (klein formaat maar wel 190 pagina’s) mij hoop opgeleverd? Nee. Wel stof tot nadenken. Glimlachjes. En weer veel boeken voor op mijn nog-te-lezen-lijst.
Je krijgt dit boek gratis tot en met 13 september bij Managementboek.nl.
En wat vind jij? Ken je dit boek? Of een van de andere boeken van Joep Schrijvers?
Verder lezen?
Ik vond Hoe word ik een rat van Joep Schrijvers een prima boek, en het verbaasde me niet dat dit boek het allereerste Managementboek van het Jaar werd. Op ironische toon leer je konkelen en manipuleren. Want zo maak je carrière, toch? Lees mijn recensie van Hoe word ik een rat?
‘Hoop’ baseert een lemma op Ira Chaleff’s Intelligent Disobedience (niet in het Nederlands vertaald) uit 2015. Martelingen in de gevangenis van Abu Ghraib. Fraude bij multinationals. Deze schandalen hadden voorkomen kunnen worden als medewerkers direct ‘nee’ hadden gezegd tegen hun leidinggevenden. In dit boek lees je hoe en wanneer je ongepaste bevelen niet moet gehoorzamen, onacceptabele risico’s kunt verminderen en betere manieren kunt vinden om legitieme doelen te bereiken. Je koopt Intelligent Disobedience bij Bol.com
Schrijvers verwijst ook naar Stephen Covey’s De 7 eigenschappen van effectief leiderschap. Dit is een klassieker op leiderschapsgebied en natuurlijk te vinden in mijn MustRead overzicht! Je leest hier meer over De 7 eigenschappen van effectief leiderschap.
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.