De toekomstformule …
.… besteedt uitgebreid aandacht aan alle ontwikkelingen die spelen, maatschappelijke, (geo)politieke, digitale, demografische … en natuurlijk ontbreekt klimaatverandering niet. Alle deze ontwikkelingen maken het leven duurder voor je doelgroep, en jaagt ook het bedrijf op kosten, inclusief die door toenemende wetgeving en grondstoffen-schaarste. Ook zal het je bedrijfsvoering complexer maken. Uitdagingen genoeg dus.
Die uitdagingen kun je te lijf gaan met innovatie. Productinnovatie, waar een product misschien beter van wordt, maar goedkoper? Sourcing-innovatie, om afhankelijkheden te beperken en lokale leveranciers te kiezen om transport-emissies te beperken. Vaak ook duurder dan wat bedrijven nu doen. De laatste manier om te innoveren is businessmodel-innovatie.
Wat bedrijven nu doen is zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk maken en zo snel mogelijk verkopen. Wat ze volgens Caudron moeten gaan doen is duurdere, betere producten maken, die ook nog eens gerepareerd kunnen worden. En dan óf alleen leveren aan de happy few die dat nog kunnen betalen, óf zorgen dat de unhappy rest er óók van kan genieten door te verhuren, abonnementen te verkopen of op andere manieren niet bezit, maar gebruik te faciliteren. We gaan naar een platformeconomie!
Innovatieparadox
Hier ziet Caudron twee problemen: het eerste is dat traditionele bedrijven moeite zullen hebben om zichzelf om te vormen naar een platform. Nieuwe toetreders op de markt hebben het makkelijker. En die concurreren de traditionele bedrijven weg, als die niets doen. Ten tweede: niet op tijd iets doen. Want er is ook nog zoiets als de innovatieparadox: je kunt het best innoveren als er nog geen dringende noodzaak is. Dan heb je de tijd om op zoek te gaan naar de beste innovaties en kun je zorgen voor goede kwaliteit. Maar ja, waarom zou je tijd en geld investeren als het nog prima gaat? En sterker nog: de aandeelhouders zullen je daar zeker geen mandaat voor geven. De innovatienoodzaak kan expliciet gemaakt worden door een goed strategisch onderzoek, waarvoor dit boek ook wat tools en inspiratie geeft.
Het oorspronkelijke boek heeft nog geen ratings op de boekensites. Ik gaf het 4 1/2*
Impressie van De toekomstformule: Snel, goed en goedkoop
Snel: Je leest deze Impressie (een mini samenvatting met door mij gekozen highlights) in 10 minuten, of je luistert het in 20 minuten. Inclusief intro en ‘uittro’ 15/25 minuten. Het oorspronkelijke boek lezen kost je ongeveer 6 uur.
Goed: Mijn samenvattingen worden goed gewaardeerd bij o.a. KOBO. Dit is pas mijn vierde impressie, ik heb nog geen klantbeoordelingen voor impressies.
Goedkoop: Je betaalt € 0,99; het oorspronkelijke boek kost in paperback € 18 en in ebook € 20 (geen typo!)
Je kunt de Impressie van Jo Caudron’s De toekomstformule kopen in mijn webshop, en je krijgt hem dan in ePub maar ook in PDF en zelfs in MP3, zodat je fijn kunt luisteren. De impressie is ook te koop bij Bol, Kobo, Apple en andere eBookverkopers.
Andere wensen?
Wil je eerst even ‘proeven’ van mijn Samenvattingen? Download dan de gratis Samenvatting vanuit mijn webshop.
Wil je graag op de hoogte blijven van mijn lees- en schrijfwerk? Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief of op de wekelijkse blog-updates!