Delen is de toekomst. We gaan van bezit naar gebruik, dat is goed voor de planeet! Maar óók voor bedrijven, zo betoogt Jo Caudron in het uitstekende De toekomstformule uit 2023. Goed voor bedrijven dus, of liever: minder slecht dan doorgaan zoals nu, want dat businessmodel is (ook) financieel niet meer vol te houden.
Caudron’s toekomstformule is geen wiskundige formule, ook al wekt het even die indruk. Het is een denkmodel. Hoe de toekomst van jouw bedrijf zich ontwikkelt is een resultante van de toekomstige toegankelijkheid, ofwel de betaalbaarheid, van je huidige product of dienst, en de mate van innovatie die je gaat toepassen. Dat klinkt simpel, en dat is het uiteindelijk ook. Maar natuurlijk valt er heel wat te vertellen over toegankelijkheid en innovatie.
Het managementboek De toekomstformule …
… besteedt uitgebreid aandacht aan alle ontwikkelingen die spelen, maatschappelijke, (geo)politieke, digitale, demografische … en natuurlijk ontbreekt klimaatverandering niet. Alle deze ontwikkelingen maken het leven duurder voor je doelgroep, en jaagt ook het bedrijf op kosten, inclusief die door toenemende wetgeving en grondstoffen-schaarste. Ook zal het je bedrijfsvoering complexer maken. Uitdagingen genoeg dus.
Innovatie
Die uitdagingen kun je te lijf gaan met innovatie. Productinnovatie, waar een product misschien beter van wordt, maar goedkoper? Sourcing-innovatie, om afhankelijkheden te beperken en lokale leveranciers te kiezen om transport-emissies te beperken. Vaak ook duurder dan wat bedrijven nu doen. De laatste manier om te innoveren is businessmodel-innovatie.
Wat bedrijven nu doen is zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk maken en zo snel mogelijk verkopen. Wat ze volgens Caudron moeten gaan doen is duurdere, betere producten maken, die ook nog eens gerepareerd kunnen worden. En dan óf alleen leveren aan de happy few die dat nog kunnen betalen, óf zorgen dat de unhappy rest er óók van kan genieten door te verhuren, abonnementen te verkopen of op andere manieren niet bezit, maar gebruik te faciliteren. We gaan naar een platformeconomie!
Innovatieparadox
Hier ziet Caudron twee problemen: traditionele bedrijven zullen moeite hebben om zichzelf om te vormen naar een platform. Nieuwe toetreders op de markt hebben het makkelijker. En die concurreren de traditionele bedrijven weg, als die niets doen. Of niet op tijd iets doen. Want er is ook nog zoiets als de innovatieparadox: je kunt het best innoveren als er nog geen dringende noodzaak is. Dan heb je de tijd om op zoek te gaan naar de beste innovaties en kun je zorgen voor goede kwaliteit. Maar ja, waarom zou je tijd en geld investeren als het nog prima gaat? En sterker nog: de aandeelhouders zullen je daar zeker geen mandaat voor geven.
Strategisch onderzoek
De innovatienoodzaak kan expliciet gemaakt worden door een goed strategisch onderzoek, waarvoor dit boek ook wat tools en inspiratie geeft. Wat mij het belangrijkst lijkt, is alle neuzen dezelfde kant op krijgen qua ontwikkelingen die het bedrijf zullen gaan raken. En dat kan dan weer heel goed met het eerste deel van het boek, dat alle ontwikkelingen in veel detail omschrijft. Heel nuttig om samen met alle stakeholders en shareholders te lezen dus.
Of bedrijven uitkomen op Caudron’s conclusie, een platform, is natuurlijk de vraag, maar het betoog is zeer sterk. En hoe eerder je start, hoe beter het wordt. Dus ….
Bewezen oplossingen
Caudron schreef na ‘De wereld is rond’ weer een uiterst relevant boek, met een vergelijkbare opzet: breed ontwikkelingen schetsen en dan steeds meer inzoomen tot het bijna onvermijdelijke resultaat. En dat resultaat was in ‘De wereld is rond’ niet iets theoretisch, maar een oplossing die al bestond en alleen maar opgeschaald hoefde te worden. En dat geldt voor De toekomstformule ook. Platforms zijn er al te over, en steeds meer consumenten stappen daarnaar over: deelauto’s, deelfietsen, muziek via Spotify, gereedschap via Peerby, boeken via Kobo Plus en de ouderwetse bibliotheek, … zelfs (kinder)kleding. Een bewezen oplossing dus, wat dit boek ook weer heel praktisch maakt.
Verwacht geen wetenschappelijke onderbouwing, waarschuwt Caudron ons in zijn inleiding. Hij baseert zich (alleen) op 30 jaar ervaring in strategie-advisering bij klanten in diverse branches. Ik heb die onderbouwing niet gemist: de ontwikkelingen staan elke dag in de krant, en dat dit geld zal kosten is evident. Dat het rijke en rustige Oude Normaal voorbij is, lijkt me zeer waarschijnlijk. Dat het consumentisme zal verminderen lijkt me onvermijdelijk. En dat dit bedrijven zal raken is niet meer dan logisch. Nee, Caudron’s betoog zit goed in elkaar, ook zonder verwijzingen naar wetenschappelijke studies.
Innoveren dus, op naar de platformeconomie!
Ik gaf het boek 4 1/2 *
Ken je dit boek? Wat vond je ervan?
Koop dit boek
o.a. bij
of
of
Libris.nl, steun je lokale boekhandel
Voor bovenstaande links krijg ik een beetje provisie. Zonder provisie:
- YouBeDo, goed voor jouw goede doel
- Boekwinkeltjes, lekker duurzame exemplaren-met-ervaring
- Of lees het gratis via Kobo-Plus…..
Keus genoeg!
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Van De toekomstformule is een Impressie beschikbaar!