Een mini-recensie van het managementboek Je doet het toch wel gratis? van Mascha Feoktistova en Max de Vries uit 2019. Ongeveer 1 minuut leestijd.
Je doet het toch wel gratis?…
… gaat over influencers, en als ik wat lees over influencers moet ik altijd aan Sylvie denken en het glamourleven dat zij leidt: beetje gratis op vakantie en dan wat selfies schieten. Makkelijk verdiend. Dat blijkt dus een misvatting. In dit boeiende boek worden de ins en outs van influencer-marketing belicht, zowel vanuit het perspectief van de influencer zelf als van de opdrachtgever, de marketeer. Ik begrijp nu ook dat een influencer geen ‘persoon’ is (zoals George Clooney), maar een marketing-kanaal (zoals een radiospotje), waarbij de influencer zelf bepaalt hoe zhij (genderneutraal) dat kanaal het best kan inzetten.
Mini-recensie van dit managementboek
Het is een grappig, vlot geschreven boek, waarbij Max wat formeler is in schrijfstijl dan Marscha, die schrijft zoals ze spreekt. Soms klinkt er wat arrogantie in door, maar ja, je komt niet zomaar aan een miljoen volgers, toch? Verwacht dan ook niet dat influencers in een gesprek net zo zijn als ‘Hans van IT’, of dat ze quarterlies en touchpoints begrijpen. Ze doen waar ze goed in zijn: zich met hun fans verbinden en daarvoor goede content maken. Met professionele apparatuur en ondersteuning. Daarvoor vragen ze vertrouwen. En geld.
Ik gaf het 3 1/2 *
Meer recensies van managementboeken over Marketing en verkoop vind je hier.