Welk boek zou er 16 april 2020 met de titel Managementboek van het jaar 2020 #mgtboek2020 aan de haal gaan? Lees met me mee en werp een blik achter de schermen van deze verkiezing! Raad jij dan de winnaar?
Januari stond in het teken van een ‘lees tegen de klok’ (mooi woordgrapje van collega-jurylid Maaike Vrenken), want deze maand moesten wij, de jury, de longlist bepalen. De longlist wordt pas na medio februari gepubliceerd, maar daarvóór is nog flink tijd nodig voor het opmaken van de website, het magazine, en alle andere publicatie- en marketingmiddelen. Dus was januari een stuk drukker dan andere maanden qua leeswerk, bijna een boek per dag! Het leek wel werk!
In dit zevende deel van mijn jury-ervaringen:
- Waar staan we als jury nu met ons leeswerk?
- Wat bespraken we in januari over de longlist?
- Natuurlijk: wat las ik in januari (een deel van de grote stapel)?
- Plus een overzicht wat ik eerder, van juli tot en met december las.
Een inhoudelijke beschrijving van het verkiezingsproces en meer informatie over de juryleden èn over de boeken die ik tot en met december las, kun je in mijn eerdere updates vinden.
Waar staan we als jury nu met ons leeswerk?
Voor de kerst kregen we een flinke stapel boeken en ook in januari kwam er regelmatig een pakketje binnen. De aller, allerlaatste doos arriveerde 17 januari! Ik ben blij dat ik een leesvakantie in de zon had gepland, deze hoeveelheid is nauwelijks naast je werk, in de avonduren te behappen! Gelukkig zaten er een aantal prima boeken in mijn doos, zodat het toch leuk bleef.
Voor de liefhebbers weer wat statistieken:
- In totaal heeft de Jury (Peter de Roode, Jose Otte, Pierre Spaninks, Maaike Vrenken, Jan Hoogstra en ikzelf) 169 boeken ontvangen.
- Hiervan vielen 19 af op ‘harde’ criteria, zoals eerste publicatiedatum niet in 2019, niet specifiek gericht op management, etc.
- Van de resterende 150 boeken zijn deze maand ‘ongeveer 50’ op de longlist gezet, en dus ‘ongeveer 100’ zijn afgevallen. Ik mag niet specifieker zijn, om helemaal niets weg te geven over de longlist, sorry!
- Op 18 februari wordt de longlist bekendgemaakt!
- Ikzelf las 71 boeken, waarvan 21 de afgelopen 4 weken. Hiervan zijn 27 op de longlist terechtgekomen.
- Dat houd dus in dat ik nog een flink aantal boeken van de longlist moet gaan lezen, om mee te kunnen beslissen over de shortlist!
Wat bespraken we in januari?
Inmiddels zijn we ‘klaar’, alle longlist-kandidaten zijn (door minstens 2 juryleden) gelezen, becommentarieerd, en besproken. We hebben uit die 169 boeken de longlist geselecteerd. De selectie-vergadering was intensief, elk jurylid heeft zijn/haar favorieten, en niet alles kan op de longlist. We hebben veel vergelijkingen gedaan: Is dit boek dan echt beter dan dat boek? Als je dit boek niet selecteert, zou je dan niet dat boek ook van de concept-longlist moeten afhalen? Is dit onderwerp interessanter dan dat andere onderwerp?
Ook hebben we nog eens rustig (nou ja) gekeken of we de boeken die wij in het begin van het proces hebben gelezen en beoordeeld, nu, maanden en vele andere boeken later, nog steeds zo zouden beoordelen. Is dat boek wel zo origineel? Vind je het nog steeds zo goed geschreven?
Natuurlijk kwamen we er uiteindelijk wel uit!
Daarna hebben we een plan gemaakt voor de shortlist, waarover we eind februari moeten beslissen. We hebben een ‘somewhat shorter list’ gemaakt, met boeken die èlk jurylid eind februari gelezen moet hebben. Daar staan natuurlijk boeken op van de longlist, dus die twee of meer jurleden al eerder lazen. Die moeten door die juryleden herlezen worden, om zo goed mogelijk te kunnen vergelijken. Neem maar van mij aan dat dit wéér een hele stapel te (her)lezen boeken is!
Ook moeten we voor deze boeken onze beoordeling diepgaander uitwerken, de kwaliteit van de verschillende boeken ligt nu heel dicht bij elkaar. Ik ben helemaal in mijn element, het lijkt wel een audit!
Natuurlijk houd dit proces óók in, dat ik wat geheimzinniger moet zijn. Daarom is onderstaand overzicht slechts een gedeelte van wat ik deze maand las, en tref je volgende maand de rest aan, gemengd met het leesvoer van februari. Alweer om vooral niets weg te geven over eventuele kanshebbers.
Wat las ik (onder andere!) in januari? En wat was mijn eerste indruk?
Boek 51/80: Kleur bekennen van Rachelle van der Linden en Marco Derksen
Een kleurrijk en mooi geïllustreerd boek waarmee je je organisatie kunt vernieuwen. De auteurs onderscheiden 3 fasen: Reflect, Redesign en Recreate. De ‘kleuren’ verwijzen naar wat de organisatie in de kern is (of moet worden):
- Een Inspirator, die mensen (klanten) op ideeën brengt, innovatief en verrassend is, met creatieve werknemers.
- Of een Gids, die klanten zekerheid biedt, verantwoordelijkheid neemt en stuurt, met werknemers die echte experts zijn.
- Of een Facilitator, die de klanten de mogelijkheid geeft zèlf te sturen (door technologie of een platform beschikbaar te stellen), dienend en onafhankelijk, met werknemers die focussen op de processen en ICT.
- Of misschien de Servicer, die het klanten gemakkelijk maakt, overal voor zorgt, met enorm service-minded werknemers.
Dit is een heel originele insteek, en heel goed om je te laten overdenken wat nu eigenlijk de focus en het DNA van je bedrijf is. Er worden veel voorbeelden gebruikt van bekende bedrijven en wat uitgebreidere casussen van Knab, EnergieDirect, Vers247 en NLZiet, waar de auteurs hebben gewerkt. Op basis van die ervaring is hun model ontwikkeld, en dit is dus (nog) niet in de praktijk getest. Ik werd wat draaierig van het gebruik van de vele metaforen. Het lichaam (kloppend hart, DNA, baby, voeden), kleuren, spel (spelregels, speelveld) en varen (speedboot, moederschip, kompas, windrichtingen), allemaal gebruikt in één paragraaf en soms zelfs in éen zin.
Boek 52/80: Advieskunst van Noëlle van der Hagen en Machiel Willemsen
Als adviseur binnen een organisatie heb je een bijzondere positie. Je kent het bedrijf beter dan een externe consultant, maar anderzijds is het juist daardoor lastig je te positioneren als een onafhankelijke deskundige. Hoe vaak wordt een (HR-)adviseur niet alleen als ‘handige handjes’ gezien? Als intern adviseur kun je verschillende rollen pakken: vaktechnisch expert, strategisch expert, facilitator of regisseur. Dat hangt af van de adviesvraag. Maar hoe doe je dat? En hoe zorg je dat je je binnen je bedrijf blijft ontwikkelen? De auteurs hebben een model ontwikkeld op basis van literatuurstudie èn hun traningservaring, waaraan de geselecteerde leerdoelen voor die ontwikkeling zijn ontleend.
Het boek lees prettig weg en geeft een uitgebreid overzicht van allerlei beschikbare modellen uit de managementliteratuur. Het bronnenoverzicht is dan ook aanzienlijk! Prettig is dat elk hoofdstuk een samenvatting heeft (‘keynotes’). Niet overal is de inhoud specifiek gemaakt voor de intern adviseur, het is vaak zo algemeen dat het net zo goed voor de externe consultant geschreven zou kunnen zijn. Door het gebruik van de vele modellen is de diepgang, en daardoor de praktische toepasbaarheid, wat beperkt.
Boek 53/80: Word meesterframer van Sarah Gagestein en Jolijn Mes
Een heel boeiend boek over taalgebruik en hoe je daarmee een onderwerp zo kunt ‘framen’ dat je overtuigend(er) overkomt. Het maakt natuurlijk heel wat uit of je praat over ‘gewasbeschermings-middel’ of ‘landbouwgif’. Als je niet ‘pro life’bent (tegen abortus) dan noem je jezelf natuurlijk niet ‘anti life’, maar ‘pro choice’, en heb je het niet over baby’s maar over zwangere vrouwen. In het debat over duurzaamheid komen ook flink wat frames terug, en het is verrassend en verhelderend om daar de analyse van te lezen. Het herkennen van de frames is noodzakelijk om je eigen verhaal te kunnen ontwerpen.
Dit is een superleuk boek met voorbeelden vanuit allerlei perspectieven. Ook zitten er oefeningen bij (met de juiste antwoorden aan het eind van het boek) zodat je je framing-herkenningsvaardigheden kunt oefenen. Nuttig voor managers die een reorganisatie moeten ‘verkopen’, voor communicatie-professionals die persberichten maken, en verder iedereen die zijn/haar partner van iets wil overtuigen. Let op: het woordje ‘niet’, blijft in de hersenen niet (pun intened) hangen. Een rotklusje kun je dus beter een ‘niet zo fijn klusje’ noemen.
Boek 54/80: Marketingdesign van Eveline van Zeeland.
Een heel mooi uitgevoerd boek over Design Thinking in combinatie met de Customer Journey. In de drie delen komen theorie, praktijk en context aan de orde. Het praktijkdeel barst bijna uit z’n voegen door de enorme hoeveelheid tools. Heel interessant vond ik de ‘inverted brainstorm’: schrijf bij een bestaand product zoveel mogelijk problemen op, of manieren om het probleem te vergroten. Ha, dat kan ik heel goed! Gelukkig is het doel van al die negativiteit wel positief: het product verbeteren. Omdenken in optima forma!
Het nadeel van die overvolle gereedschapskist is dat ik door de bomen het bos niet meer zag, wanneer doe je wat? Hoe kies je de beste tool? Maar voor de vakman (lees: ervaren marketeer) zal dit geen probleem zijn. Heel nuttig zijn de vele foto’s met uitgebreide uitleg van het hoe en waarom van dat specifieke ontwerp en de effecten, en ook de quotes, illustraties, casussen en onderbouwingen van de theorie.
Boek 55/80: Spelen met samenwerken van Félice de Charro e.a.
Hoe maak je samenwerkings-problemen bespreekbaar? Je doet gewoon een leuk spelletje! En dan wel een spel wat helemaal is toegesneden op de problematiek, waar je wat van leert, en wat je snel kunt doen. Het boek geeft 21 vrij korte spellen verdeeld over 6 onderwerpen: Diagnose, Ambitie, Belangen, Relatie, Organisatie en Proces. Zo’n spel is door de korte duur (10 tot 60 minuten) heel geschikt om voorafgaand aan een vergadering te doen.
Ik werd helemaal vrolijk van dit uiterst praktische boek, deels omdat de spellen zo leuk zijn, maar ook omdat je er direct mee aan de slag kunt, zonder dure consultants. Ik heb in 40 jaar in de consultancy heel wat ‘serious games’ voorbij zien komen, maar van deze spellen kende ik er maar 1. Dat is niet zo gek, want het merendeel is speciaal voor dit boek ontworpen. Dat maakt dit boek ook nog eens heel origineel.
Boek 56/80: Cicero leest Covey van Harm Klifman
Weer iets heel anders en moeilijk te categoriseren: dit boek analyseert (en soms: fileert) de structuur en schrijfstijl van een aantal bekende management-boeken. Waarom zijn bepaalde managementboeken overtuigend (en waarom niet) waarom lezen ze prettig weg (en waarom niet)? De auteur gebruikt bij zijn analyse de regels van de retorica van het oude Rome, en introduceert Cicero als een van de beste redenaars en misschien wel de eerste management-guru. De analyse betreft metaforen, fabels en parabellen, visualisaties zoals tabellen en illustraties, en nog veel meer.
Dit boek belooft dat het lezen van een managementboek nooit meer hetzelfde zal zijn, en dat klopt! Ik vond het heel frappant dat ik direct en aantal ‘trucjes’ herkende in de boeken die ik ná dit boek las. Bijvoorbeeld dat tabellen een schijn van wetenschappelijkheid wekken, maar daar veelal absoluut niet op gebaseerd zijn. Of om steeds naar dezelfde (indirecte) bronnen te verwijzen, maar niet naar de uiteindelijke onderliggende wetenschapelijke onderzoeken. Een ‘zelf-referentieel circuit’ noemt de auteur dit. En het gebruik om een nieuw model te laten voorafgaan door een overzicht van oudere modellen, zodat de schijn van groei of verbetering wordt gewekt. Ik was al een kritische lezer, door het jurywerk werd ik nóg kritischer, en na dit boek ontsnapt er niets meer aan mijn kritische blik!
Boek 57/80: Je doet het toch wel gratis? van Mascha Feoktistova en Max de Vries
Als ik wat lees over influencers moet ik altijd aan Sylvie denken en het glamourleven dat zij leidt: beetje gratis op vakantie en dan wat selfies schieten. Makkelijk verdiend. Dat blijkt dus een misvatting. In dit boeiende boek worden de ins en outs van influencer marketing belicht, zowel vanuit het perspectief van de influencer zelf als van de opdrachtgever, de marketeer. Ik begrijp nu ook dat een influencer geen ‘persoon’ is (zoals George Clooney), maar een marketing-kanaal (zoals een radiospotje), waarbij de influencer zelf bepaalt hoe zhij (genderneutraal) dat kanaal het best kan inzetten.
Het is een grappig, vlot geschreven boek, waarbij Max wat formeler is in schrijfstijl dan Marscha, die schrijft zoals ze spreekt. Soms klinkt er wat arrogantie in door, maar ja, je komt niet zomaar aan een miljoen volgers, toch? Verwacht dan ook niet dat influencers in een gesprek net zo zijn als ‘Hans van IT’, of dat ze quarterlies en touchpoints begrijpen. Ze doen waar ze goed in zijn: zich met hun fans verbinden en daarvoor goede content maken. Met professionele apparatuur en ondersteuning. Daarvoor vragen ze vertrouwen. En geld.
Boek 58/80: Het is oorlog maar niemand die het ziet van Huib Modderkolk
Cyber-risico’s, sja hoe belangrijk is dat eigenlijk? Voor ons kleine landje, en voor ons zelf. Je leest wel eens wat, over hackers, over China die de kennis van ASML steelt, over afluisterpraktijken. Maar dat raakt ons niet. Toch? Na het lezen van dit boek denk je daar wel anders over. En dat is nodig, want er zijn maar weinig mensen die de dreiging ervan echt begrijpen. Niet voor niets start dit boek met een bijeenkomst in 2015 van de hoofden van de veiligheidsdiensten met Rutte, waarin deze wel de noodzaak van actie onderschrijft, maar er geen geld voor beschikbaar stelt. Zorgwekkend! Belangrijk dus, cyber. Maar ook moeilijk te begrijpen, toch? Nee hoor!
De auteur heeft een ongelofelijk knappe prestatie geleverd om deze behoorlijk technische problematiek heel helder en jargon-vrij op te schrijven. Dit boek is daardoor voor iedereen makkelijk te lezen, hier hoef je geen IT-kennis voor te hebben. Makkelijk, en ook spannend! Het leest als een thriller, inclusief cliffhangers: ‘….en zien ze iets wat ze niet voor mogelijk hadden gehouden…’(einde hoofdstuk). De auteur beschrijft een aantal bekende en minder bekende anekdotes èn de diverse onderzoeken die hij deed, en eindigt met een waarschuwing. Af en toe raak je het spoor bijster in welk jaar een en ander zich afspeelt, en hoe de anekdotes onderling verbonden zijn. Maar de boodschap komt wel aan: we hebben een probleem.
Boek 59/80: Groeiversnellers van Marc van Eck en Markward van der Mieden
In dit boek worden 50 adviezen gegeven om te groeien. Of je nu klein bent (<8 medewerkers) of juist best groot (>150 medewerkers), of iets daar tussenin, voor elke fase krijg je een aantal tips. Een voorbeeld: In de pioniersfase (<8 medewerkers) lezen we onder andere over ‘Ieder gesprek is een pitch’ (hoe belangrijk het is om een sterke korte omschrijving van je onderneming te hebben, zodat je op netwerk bijeenkomsten niet verzandt in algemeenheden als ‘ik ben coach’, maar aanhaakt bij de intresse van je gesprekspartner met ‘ik help mensen met burn-outklachten …..te zijn, door….’)
Veel van de adviezen zijn bekend, maar het is wel goed om ze nog eens op een rijtje te zien. Ik was positief verrast door de tip om een goede AO/IC in te richten, dat lees je niet zo vaak! De tip om duurzaamheid in te zetten, vond ik natuurlijk ook heel goed, maar waarom is dit tip 43, dus voor de hele grote bedrijven? Daar zou ik als start-up al mee beginnen! En tip 3, creëer een Paard van Troje vond ik als vergelijking wat dubieus. “Niet het vriendelijkste voorbeeld, maar wel een goede list”, zeggen de auteurs. De Grieken moordden met dit slimmigheidje wel een hele stad uit. Het doel (groei) heiligt alle middelen?
Boek 60/80: Praktisch veranderen van Eline Faber
De auteur schreef de afgelopen jaren blogs over haar ervaringen als verandercoach en heeft 20 van die blogs nu gebundeld in dit ‘eerste’ boek. Ze hangt de blogs op aan haar model: de Leercyclus van verandering, die bestaat uit Inspireren, Experimenteren, Leren en Communiceren. Eigenlijk komt het neer op experimenteren en implementeren, ingewikkelder is verandering niet, stelt de auteur.
Twee blogs sprongen er voor mij uit: Shoot the manager, over een CEO van een multinational die zijn personeel instrueert hun kritiek op propjes papier te schrijven en hem daarmee te bekogelen. Hij geeft dan ter plekke en achteraf een reactie op die anonieme kritiek. Wat een mooi voorbeeld van je kwetsbaar opstellen! De tweede blog gaat over drijfveren, en dat er meer rood (lef) en paars (veiligheid) in veranderteams nodig is.
Het is een vrij dun boekje met veel quotes van bekende denkers, met name Napoleon Hill, en natuurlijk ook vrij veel ‘reclame’ voor de auteur zelf.
Boek 61/80: Ik ben er helemaal klaar mee van Marcel van Wiggen e.a.
Werknemers kun je in 4 groepen indelen.
- De ventieltrekker, die zichzelf naar het werk moeten slepen en overal problemen ziet, een echte mopperkont. ZHij (genderneutraal) begint met weinig energie aan de dag en die energie is dan ook helemaal op om 5 uur.
- De In-de-put-denker start met ietsjes meer energie, maar is een oer-piekeraar op weg naar een burn-out.
- De dimmer start de dag met best veel energie, maakt zich niet druk, doet gewoon wat zhij altijd deed. Zhij verliest daardoor op het werk geen energie, en dat is mooi want die energie wordt in een hobby gestoken.
- De bruistablet start met de meeste energie, die zhij in het werkt stopt maar wat zhij ook van het werk krijgt. Win-win!
Aan welke knoppen kun je draaien om van alle werknemers een energieke bijdrage te krijgen? Dat lees je ook in dit boek. De namen, en bijpassende illustraties van Hein de Kort zijn hilarisch en de typeringen heel herkenbaar. Ook de knoppen waaraan je kunt draaien zijn niet nieuw maar prima verwoord. Sterk van dit boek is het eigen onderzoek wat is gedaan, en de twee modellen: het energie-netwerk en de leiderschapsscorecard. Die zou ik graag eens proberen!
Boek 62/80: Werken met millennials van Thijs Launspach
Er doen allerlei verhalen de ronde over millennials (geboren tussen circa 1980 en 2000): ze zijn niet loyaal aan hun werkgever, verwend, meer geïnteresseerd in zingeving dan status, en héél gevoelig voor burn-out. Kloppen die verhalen? Sommige wel, en sommige ook niet, legt dit boek uit. Je leert hoe je als werkgever millennials aan je kunt binden door hun behoeften te begrijpen, hoe je stressklachten herkent, hoe je zowel verantwoordelijkheid als veiligheid kunt bieden, èn hoe je ze inspireert. Interessant vond ik met name de hoofdstukken over SocMed en de druk die dat ‘perfecte plaatje’ oplevert, en over onze (boomers) opvoedmethoden, en waar díé dan weer door zijn beïnvloed.
De neiging om zich succesvoller etc. voor te doen dan ze zijn wordt mooi geillustreerd door de cv van een vakkenvuller bij AH: ‘uitvoerend medewerker interne logistiek bij een internationaal concern in food en non-food’. Ben je als millennial toch niet zo succesvol? Dan heb je niets om de buitenwereld te laten zien en trek je je helemaal terug uit het sociale leven. Kiezen dus tussen burn-out en eenzaamheid. Slechte zaak, dit boek is een welkome stap om het tij te keren.
Boek 63/80: Aandachtsmarketing van Klaas Weima
Je nieuwsbrieven, posts en brochures worden steeds minder gelezen door je (potentiële) klanten. Dat is niet zo gek, want het digitale reclame-aanbod is verveelvoudigd, terwijl de reclame-consumptie, de tijd en aandacht die wij met z’n allen besteden aan het lezen ervan, gelijk blijft. Hoe zorg je dat je meer aandacht krijgt van je doelgroep?
Uit literatuurstudie èn eigen onderzoek heeft Weima afgeleid dat er zes aandachtstrekkers zijn die bij marketing ingezet kunnen worden om te zorgen dat jouw boodschap opvalt.
- Hulp: maak het leven van je klanten makkelijker, geef ze wat nuttigs.
- Emotie: prikkel de gevoelens van je klant, gebruik humor.
- Status: Laat jouw klant goed uit de verf komen, denk aan merkkleding of zonnepanelen.
- Nieuw: Wek de interesse van je klant, geef hemaar (genderneutraal) wat nieuws, verassends.
- Inclusie: Geef je klant het gevoel dat zhij erbij hoort, bijvoorbeeld door een loyaliteitssysteem als Flying Blue.
- Beloning. Geef je klant iets extra’s, direct bij een aankoop, of later, zoals airmiles.
Elk van de aandachtstrekkers is mooi uitgewerkt met veel voorbeelden. In de rest van het boek wordt met name ingegaan op de bekende marketingitems als merk, markt, waardepropositie en storytelling.
Boek 64/80: Breinopeners van Ria van Dinteren
In dit boek wordt (onder andere) een link gelegd tussen de fysieke werking van de hersenen en ons vermogen om te leren, ook op latere leeftijd. Dat hoofdstuk: ’45+ leer gerust’ heb ik natuurlijk met meer dan gemiddelde belangstelling gelezen. Rita verklaart dat er een kern van waarheid zit in de mythe dat je na je 45-ste slechter leert. Dat komt enerzijds doordat we in al die jaren veel automatismen hebben aangeleerd (die we ook weer moeten afleren voordat er iets nieuws bij kan) èn omdat de aanmaak van dopamine afneemt, een stofje wat we nodig hebben om nieuwe verbindingen in de hersenen aan te maken. Maar het kàn wel, als je positief bent wordt er weer méér dopamine aangemaakt. Dusss, blijven lachen als iets niet lukt!
Er staan een aantal van deze leuke wetenswaardigheden in dit verder wat warrige boek, vol herhalingen. Er wordt veel gebruik gemaakt van de onderzoeken van Dick Swaab (Wij zijn ons brein) Carol Dweck (Mindset) en Margriet Sitskoorn. Minder voor-de-hand-liggend is het verwijzen naar een boek van Simon Sinek bij een verhandeling over neurotransmitters, en ronduit fout is Malcolm Gladwell een neurowetenschapper noemen.
Wat las ik eerder?
Voor de volledigheid vind je hier een overzicht van de 50 boeken die ik van juli tot en met november las. Van 21 boeken vind je een uitgebreidere recensie op mijn website 1001managementboeken. En nee, al of niet een recensie heeft niets met longlist en shortlist te maken!
- Boek 1/80: Winst is goed, werk is beter van Johan van den Elzen (recensie)
- Boek 2/80: Ben jij al activist? van An Kramer (recensie)
- Boek 3/80: Make disruption work van Alexandra Jankovich & Tom Voskes (recensie)
- Boek 4/80: High Impact Teaming van DeCuyper, Raes en Boon (recensie)
- Boek 5/80: De onweerstaanbaarheidstheorie van Jan Heuvel (recensie)
- Boek 6/80: Start-up! Hoe jij jouw idee vleugels geeft van Leo Pot (recensie)
- Boek 7/80: Omwenteling van Jan Rotmans (recensie)
- Boek 8/80: Mindhacking voor teams van Ronald van Aggelen (recensie)
- Boek 9/80: De zelfbewuste leider van Godfried IJsseling (recensie)
- Boek 10/80: Datacratisch werken van Daan van Beek (recensie)
- Boek 11/80: 3458 Strategiemaken en organisatiekraken van Camilla van den Boom (recensie)
- Boek 12/80: Het succes van digitaal leiderschap van Gerard van Vliet (recensie)
- Boek 13/80: De reis door het rijk van Koning klant van Harald Pol
- Boek 14/80: Zelfsturend Rijnlands ondernemen van Jan Bergman
- Boek 15/80: Who is accountable? van Franck Kuppers en Werner van Beusekom
- Boek 16/80: Excelleren in service van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan
- Boek 17/80: Extreem klantgericht van Daniëlle de Jonge
- Boek 18/80: Products that last van Conny Bakker e.a. (recensie)
- Boek 19/80: Leiderschap in verandering van Anouk Brack
- Boek 20/80: Businessarchitect en verandermeester van Ber Damen
- Boek 21/80: Praktijkgids voor leidinggevenden bij signalen van een (integriteits)kwestie van Oene Bouman
- Boek 22/80: Innovatie jij.nu van Henk Volberda, Kevin Heij en Menno Bosma
- Boek 23/80: Agile leiderschaap van Twan en Kees Linterman
- Boek 24/80: Leidinggeven op afstand van Gonny Vink (recensie)
- Boek 25/80: Top-ondernemers en top-CEO’s in Nederland van Robert van Zanten
- Boek 26/80: Jam Cultures van Jitske Kramer
- Boek 27/80: Durf! van Bart Verhaeghe (recensie)
- Boek 28/80: Betekenisvolle werkrelaties van Ina Ahuis
- Boek 29/80: Innoshock van Dirk de Boe
- Boek 30/80: Key performance illusies van Coen de Bruijn (recensie)
- Boek 31/80: GEA enterprise architectuur van Rob Stovers e.a.
- Boek 32/80: The positive sum game van Herman Toch en Ann Maes
- Boek 33/80: The compassionate leader van Jan Vermeiren
- Boek 34/80: Slim zand van Tijs van den Boomen (recensie)
- Boek 35/80: Artificial intelligence in actie van Müriel Serrurier Schepper e.a.
- Boek 36/80: Bezieling werkt van Hans Wopereis
- Boek 37/80: Het kleine innovatieboek van Kim Spinder
- Boek 38/80: Wicked world van Karel van Berkel en Anu Manickam
- Boek 39/80: Vertrouwen als kompas van Pauline Voortman
- Boek 40/80: Merken bouwen met content van Aart Lensink
- Boek 41/80: Bingemarketing van Carlijn Postma
- Boek 42/80: Storytelling van Joost Schrickx
- Boek 43/80: Accountable concept denken van Gaby Crucq-Toffolo en Elaine Meys
- Boek 44/80: Het grote gevecht van Jeroen Smit (recensie)
- Boek 45/80: Waardecreatie met het Internet of Things van Marco Heida (recensie)
- Boek 46/80: Veranderversnellers – het afkijkboek van Kilian Benneboek Gravenhorst (recensie)
- Boek 47/80: De wereld is rond van Jo Caudron (recensie)
- Boek 48/80: Purpose – het verhaal van de moraal van Paul Stamsnijder
- Boek 49/80: Innoveren – eerst geloven, dan zien van Rody Vonk
- Boek 50/80: Doelbereiktheid van Alex Klein
Volgende maand
…moeten we de shortlist bepalen! Welke 5 boeken gaan door naar de laatste ronde? Ik vertel je zoveel mogelijk, maar niet alles over dit selectie-traject. Ook geef ik je een overzicht van de laatste boeken die ik voor het verkiezingsproces las.
En? Heb je al een idee voor een mogelijke winnaar? Kun je afleiden wat mijn huidige favoriet is?
Elly Stroo Cloeck is projectmanager en auteur bij ESCIA. Ze schrijft voor recensies en samenvattingen van managementboeken, verzorgt managementboek-gebaseerde permanente educatie èn is jurylid voor ‘Managementboek van het jaar 2020’.