In honderd dagen naar een betere marketingaanpak, belooft Bert van Wassenhove in De marketingbijbel voor een digitale wereld uit 2019. Met een groot aantal praktische tips voor de beginnende zelfstandige worden 14 hoofdstukken gevuld en voor 14 weken huiswerk gegeven. Lees meer in deze mini-recensie van ongeveer 1 minuut leestijd.
In De marketingbijbel voor een digitale wereld….
… starten we in hoofdstuk 1 met wat historie en context en is het huiswerk voor week 1: lees het boek. Natuurlijk is hoofdstuk 2 en week 2 dan gewijd aan je business, en wat je precies met marketing wilt bereiken. Dan gaan we over naar de kanalen: in week 3 de website en zoekmachines, 4: social media, 5: online adverteren, 6: starten van een campagne en 7 en 8 ; evalueren van je pilotprojecten. In week 9 starten we met email en in week 10 met mobiele media. We verdiepen ons in week 11 in innovatieve technologie. Week 12 en 13 besteden we weer aan de evaluatie van de lopende pilotprojecten en in week 14 schrijf je op wat je hebt geleerd en wat je gaat doen: je plan is klaar.
Daarna is de inhoud, de boodschap aan de beurt. Hoe schrijf je goede content, contentsyndication, video’s. Daarna gaat het over groei-marketing. In de bijlagen vinden we marketing automation en agile marketing
Mini-recensie
Dit is een buitengewoon praktisch en goed gestructureerd boek voor de beginnende ondernemer. Prima uitleg over hoe technieken en kanalen werken, veel voorbeelden hierbij en barstensvol tips hoe je ze kunt gebruiken. Het boek is ook erg mooi uitgevoerd, zowel de cover (best bijbels) als het binnenwerk. De bijbel is door meerdere auteurs geschreven maar toch consistent qua stijl. Alleen de cases van elk hoofdstuk hebben weinig toegevoegde waarde en het hoofdstuk over chatbots gaat wat ver voor een beginnende onderneming lijkt me. Ervaren marketeers zullen niet veel nieuws lezen. Startende ondernemers des te meer!
Ik gaf het 3 1/2 *
Meer recensies van managementboeken over Marketing en sales lees je hier.