POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Managementboek must-read Lerend Organiseren
Management, Team & Organisatie

Must-read #23: Lerend organiseren en veranderen

by Elly 25/03/2020
25/03/2020
1,6K

Het must-read managementboek Lerend organiseren en veranderen uit 2003 (4-de editie van 2017) van Andre Wierdsma en Joop Swieringa gaat over organisatiekunde en verandermanagement. En dan vooral over hoe wij (nieuw gedrag) leren: door te doen, en dan te reflecteren en te denken.

Het managementboek Lerend organiseren en veranderen…

… stelt dat organisatieverandering begint met gedragsverandering wat een vorm van leren is. Na de gedragsverandering pas je de organisatiestructuur en systemen daarop aan. Zo blijf je wendbaar.

Het boek geeft vijf typen organisaties met verschillende manieren van (niet) leren:

  1. de aanlerende (bijvoorbeeld MKB en start-ups met een eenvoudige organisatiestructuur),
  2. de belerende (bijvoorbeeld de wat oudere productiebedrijven, deze leren collectief uiterst moeilijk),
  3. de aflerende (bureaucratieën die steeds maar weer reorganiseren zonder het  probleem op te oplossen),
  4. de doorlerende (meritocratieën: organisaties van professionals zoals universiteiten, artsen- en specialistenpraktijken, die nooit iets leren omdat ze denken alles al te begrijpen)
  5. de lerende  organisatie.

Cocreatie

Leren gaat via co-creëren, en hiervoor worden 9 principes aangereikt.

  1. Actorschap: iedereen heeft een actief aandeel. Als je geen onderdeel bent van de oplossing, ben je deel van het probleem. Iedereen moet bereid zijn elkaar aan te spreken op het actorschap.
  2. Verbinding: tussen de personen en hun behoeften, tussen de mensen onderling, en tussen intern en extern betrokkenen. Geen zelfcensuur! Ook belangrijk: verbinding met de klant, zodat men bereid is om bestaande regels te toetsen aan de inzichten van buitenstaanders. Klanten kunnen een spiegel voorhouden.
  3. Tijdelijk Werkbare Overeenstemming: op gelijkwaardige basis met elkaar overleggen, elkaars overwegingen willen weten en accepteren.
  4. Verleden: voortbouwen op wat al goed gaat. Dat vormt de basis voor zekerheid en zelfvertrouwen, en is een inspiratiebron. Want tenslotte is wat nu goed gaat ook een resultaat van een creatieproces.
  5. Mogelijkheden creëren: geen focus op fouten en tijd verspillen aan het onderzoeken ervan, of het zoeken naar de schuldigen. Geef prioriteit aan reflecteren op het bestaande en het realiseren van de gewenste situatie.
  6. Een gemeenschappelijke visie (GEEN blauwdruk!) stimuleert het zoeken naar mogelijkheden, geeft energie.
  7. Zelfreferentie: een ontvanger interpreteert zelf de boodschap die hij krijgt van de zender, vanuit zijn eigen referentiekader. Daarom is voortdurende dialoog, met alle betrokkenen, belangrijk.
  8. Gedeelde ervaringen: betrokkenen die met elkaar reflecteren op vragen die hen bezighouden.
  9. Onderdeel van het grote verhaal: de missie van de organisatie.

Het boek wordt als studieboek gebruikt bij verschillende hogescholen en universteiten, o.a. bij de opleidingen Economie, Bedrijfskunde en HRM.

Auteur Andre Wierdsma …

 … (of meer formeel: Prof. dr. André Wierdsma) is emeritus hoogleraar Management en Organisatie bij Nyenrode en aan China Europe International Business School (CEIBS) in Shanghai, China. Hij heeft diverse boeken op zijn naam staan.

Auteur Joop Swieringa …

…  is van huis uit econoom en promoveerde in 1981. Zijn inzichten over lerend organiseren ontwikkelde hij tussen 1981 en 1989, toen hij incompany-management-developmentprogramma’s ontwikkelde bij Nyenrode, waarvan hij ook korte tijd directeur was. Sinds 1996 is hij zelfstandig adviseur. Hij schreef verschillende bestsellers.

Waarom is dit managementboek  een must-read?

Dat kun je lezen in mijn recensie, ik gaf het 4  1/2*

Managementboek.nl geeft 4 1/2*; Bol.com geeft geen rating.

Waar kun je Lerend organiseren en veranderen kopen?

Bij Managementboek.nl en Bol.com 

Is er een ESCIA Samenvatting van?

Nog niet. Kijk hier van welke boeken wel Samenvattingen zijn!

Is er een ESCIA leestoets van?

Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Februari – Maart update van de verkiezing van Managementboek van het Jaar 2020
Volgend bericht
Organiseren van communities – grondig en praktisch

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close