Het must-read managementboek Lerend organiseren en veranderen uit 2003 (4-de editie van 2017) van Andre Wierdsma en Joop Swieringa gaat over organisatiekunde en verandermanagement. En dan vooral over hoe wij (nieuw gedrag) leren: door te doen, en dan te reflecteren en te denken.
Het managementboek Lerend organiseren en veranderen…
… stelt dat organisatieverandering begint met gedragsverandering wat een vorm van leren is. Na de gedragsverandering pas je de organisatiestructuur en systemen daarop aan. Zo blijf je wendbaar.
Het boek geeft vijf typen organisaties met verschillende manieren van (niet) leren:
- de aanlerende (bijvoorbeeld MKB en start-ups met een eenvoudige organisatiestructuur),
- de belerende (bijvoorbeeld de wat oudere productiebedrijven, deze leren collectief uiterst moeilijk),
- de aflerende (bureaucratieën die steeds maar weer reorganiseren zonder het probleem op te oplossen),
- de doorlerende (meritocratieën: organisaties van professionals zoals universiteiten, artsen- en specialistenpraktijken, die nooit iets leren omdat ze denken alles al te begrijpen)
- de lerende organisatie.
Cocreatie
Leren gaat via co-creëren, en hiervoor worden 9 principes aangereikt.
- Actorschap: iedereen heeft een actief aandeel. Als je geen onderdeel bent van de oplossing, ben je deel van het probleem. Iedereen moet bereid zijn elkaar aan te spreken op het actorschap.
- Verbinding: tussen de personen en hun behoeften, tussen de mensen onderling, en tussen intern en extern betrokkenen. Geen zelfcensuur! Ook belangrijk: verbinding met de klant, zodat men bereid is om bestaande regels te toetsen aan de inzichten van buitenstaanders. Klanten kunnen een spiegel voorhouden.
- Tijdelijk Werkbare Overeenstemming: op gelijkwaardige basis met elkaar overleggen, elkaars overwegingen willen weten en accepteren.
- Verleden: voortbouwen op wat al goed gaat. Dat vormt de basis voor zekerheid en zelfvertrouwen, en is een inspiratiebron. Want tenslotte is wat nu goed gaat ook een resultaat van een creatieproces.
- Mogelijkheden creëren: geen focus op fouten en tijd verspillen aan het onderzoeken ervan, of het zoeken naar de schuldigen. Geef prioriteit aan reflecteren op het bestaande en het realiseren van de gewenste situatie.
- Een gemeenschappelijke visie (GEEN blauwdruk!) stimuleert het zoeken naar mogelijkheden, geeft energie.
- Zelfreferentie: een ontvanger interpreteert zelf de boodschap die hij krijgt van de zender, vanuit zijn eigen referentiekader. Daarom is voortdurende dialoog, met alle betrokkenen, belangrijk.
- Gedeelde ervaringen: betrokkenen die met elkaar reflecteren op vragen die hen bezighouden.
- Onderdeel van het grote verhaal: de missie van de organisatie.
Het boek wordt als studieboek gebruikt bij verschillende hogescholen en universteiten, o.a. bij de opleidingen Economie, Bedrijfskunde en HRM.
Auteur Andre Wierdsma …
… (of meer formeel: Prof. dr. André Wierdsma) is emeritus hoogleraar Management en Organisatie bij Nyenrode en aan China Europe International Business School (CEIBS) in Shanghai, China. Hij heeft diverse boeken op zijn naam staan.
Auteur Joop Swieringa …
… is van huis uit econoom en promoveerde in 1981. Zijn inzichten over lerend organiseren ontwikkelde hij tussen 1981 en 1989, toen hij incompany-management-developmentprogramma’s ontwikkelde bij Nyenrode, waarvan hij ook korte tijd directeur was. Sinds 1996 is hij zelfstandig adviseur. Hij schreef verschillende bestsellers.
Waarom is dit managementboek een must-read?
Dat kun je lezen in mijn recensie, ik gaf het 4 1/2*
Managementboek.nl geeft 4 1/2*; Bol.com geeft geen rating.
Waar kun je Lerend organiseren en veranderen kopen?
Bij Managementboek.nl en Bol.com
Is er een ESCIA Samenvatting van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wel Samenvattingen zijn!
Is er een ESCIA leestoets van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!