Must-read #35: Het Grote Gevecht van Jeroen Smit uit 2019 is het verhaal over Unilever en haar oud-CEO Paul Polman. Het grote gevecht verwijst in eerste instantie op de pogingen van het relatief duurzame Unilever om de vijandige overname van het volledig koers/winst georiënteerde Kraft Heinz tegen te houden. Daarnaast is het ook het gevecht van Paul Polman om binnen Unilever zijn duurzaamheidsambities te combineren met hoog rendement. Dit boek stond op de shortlist van Managementboek van het Jaar 2020.
Het managementboek Het Grote Gevecht …
…begint in februari 2017 als de poging van Kraft Heinz om voor 135 miljard euro Unilever te kopen, mislukt. Een bedrijf dat stelt op de wereld te zijn om geld te verdienen heeft volgens Paul Polman geen bestaansrecht. De CEO van Unilever weigert voor een paar miljardairs te werken. Bedrijven moeten een force for good zijn, werken voor de miljarden mensen die niks hebben. Door mazzel en het bewerken van Warren Buffet wordt de poging afgeslagen. Maar Het Grote Gevecht gaat over veel méér gevechten!
Overheden en goededoelenorganisaties dragen Polman op handen, maar het vertrouwen van analisten en beleggers is dun. Het goede willen doen is nauwelijks in hun rekensommen te vangen. De beloofde verkoopverdubbeling van Dove en Magnum wel. Maar hoe duurzaam is dat? Polman krijgt het bij hen niet tussen de oren.
Zijn poging om Unilever een veilige Nederlandse haven binnen te loodsen, zo de Brexit te ontvluchten en bescherming tegen op snelle winst gerichte aandeelhouders te zoeken, loopt uit op een drama. Balancerend tussen het geld en het goede loopt Polman, meer “priester’ dan CEO, te ver voor de troepen uit. Hij is een ‘Environmental Jesus’ die wel het oor heeft van veel wereldleiders, maar niet luistert naar zijn medewerkers.
De wereld snakt naar een bedrijfsleven dat zich over de grote vraagstukken van deze tijd, zoals het veranderende klimaat, ontfermt. Het Grote Gevecht laat op meeslepende wijze zien dat we daarvoor allemaal een grote draai moeten maken. Het is ook óns gevecht.
Auteur Jeroen Smit…
… is bedrijfskundige en voormalig hoogleraar journalistiek. Hij doet al dertig jaar onderzoek naar leiderschap in het bedrijfsleven. Van zijn boeken over Ahold (Het drama Ahold, 2004) en ABN Amro (De prooi, 2008) werden meer dan 350.000 exemplaren verkocht. Het Drama Ahold was Managementboek van het Jaar 2005, De Prooi en Het Grote Gevecht stonden beide op de shortlist van Managementboek van het Jaar 2009 respectievelijk 2020. Smit ontving de Machiavelliprijs, omdat hij de oorzaken van de economische crisis voor een breed publiek toegankelijk wist te maken
Waarom is dit managementboek een must-read?
Dit boek geeft een geweldig inzicht in het ontstaan van Unilever, het leven van Polman, èn de strijd van bedrijf en persoon voor duurzaamheid.
Ik gaf het 5*. lees hier Elly d’r Recency.
Veel andere lezers waarderen dit boek ook!
Bol.com geeft het 4 1/2 *. Managementboek geeft 4 *.
Bij Amazon kreeg het 4 * en ook Goodreads gaf het 4 *.
Waar kun je dit managementboek kopen?
Je kunt dit boek kopen bij Managementboek.nl en Bol.com
Is er een ESCIA Samenvatting van?
Nee. Kijk hier van welke boeken wèl Samenvattingen zijn!
Is er een ESCIA leestoets van?
Nee. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!