Must-read #76: Wat een gaaf boek is Invloed van Robert Cialdini uit 2016 (oorspronkelijk 1984). Bedoeld als waarschuwing voor consumenten hoe we ons laten manipuleren, werd het juist het handboek voor marketeers. Daarom is het uitstekend leesvoer voor beide groepen die willen weten hoe je wordt verleid / iemand kunt verleiden ergens ‘ja’ op te zeggen. Ik vond het zo goed dat ik er een Samenvatting van schreef.
Het managementboek Invloed …
… geeft een overzicht van de psychologie van ‘meegaandheid’, welke factoren maken dat we ‘ja’ zeggen tegen een verzoek. Het boek barst van de aansprekende voorbeelden uit wetenschappelijke onderzoeken, maar ook uit Cialdini’s eigen ervaring. Hij ging namelijk ‘undercover’ als fondsenwerver, autoverkoper, en allerlei andere functies in organisaties die ‘verleidings-tactieken’ gebruiken om onze medewerking te krijgen.
Het boek is een volledig herziene versie van de bestseller uit 1984, waaraan onder andere is toegevoegd:
- de werking van verleiden in andere culturen;
- de rol van het internet en andere nieuwe technologieën;
- recente maatschappelijke ontwikkelingen, zoals toenemend excessief geweld en de besmettelijkheid van obesitas;
- gebruik van online banners en geuren
- nieuwe inzichten uit recent onderzoek en meer wetenschappelijk bewijs voor de werking van beïnvloeding, zoals hersenscans.
6 verleidingstactieken
De verleidingstactieken worden in 6 categorieën verdeeld, gebaseerd op principes die het menselijk gedrag bepalen:
- Wederkerigheid.
- Consistentie.
- Sociaal bewijs.
- Aardig vinden.
- Autoriteit
- Schaarste
Ek hoofdstuk wordt afgesloten met informatie hoe je deze manipulatie tegen kunt gaan, dus hoe je ‘nee’ zegt. Ook ontdek je hoe kwetsbaar je zelf bent voor de verleidingstechnieken.
Auteur Robert Cialdini …
…. is oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit. Nu heeft hij zijn eigen training en consultancy bedrijf: Influence at Work. Hij kreeg vooral bekendheid door dit boek: Invloed (Influence: The Psychology of Persuasion) uit 1984. Hiervan zijn er al meer dan drie miljoen exemplaren verkocht en het is in dertig talen verschenen. Verder schreef hij De kracht van timing ( Presuasion), Yes! 50 Scientifically Proven Ways to Be Persuasive en klein GROOT – De overtuigingskracht van het detail (The Small BIG: Small changes that spark a big influence).
Waarom is Invloed een must-read?
Dit is een standaardwerk waar veel marketingboeken op zijn gebaseerd. Relevant, nog steeds actueel, goed onderbouwd. Daarnaast leest het bijzonder prettig en heeft het veel voorbeelden, het is dus bijzonder praktisch.
Veel lezers waarderen dit boek!
Bol.com geeft 4 1/2 *, bij Managementboek krijgt het ook 4 1/2 *.
Bij Amazon kreeg het 4 1/2 * en Goodreads gaf het 4 *.
Waar kun je dit managementboek kopen?
Bij Bol.com, en als paperback bij Managementboek.nl.
Of kijk eens voor een exemplaar-met-ervaring bij Boekwinkeltjes.
NB: in mei 2021 komt er in de US een nieuwe (Engelstalige) druk uit.
Is er een ESCIA Samenvatting van?
Jazeker! Die koop je hier voor maar EUR 3.99
Is er een ESCIA leestoets van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!
En wat vind jij?
Wat vind jij van dit boek?
Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!
Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]