Must-read #89: Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur van Kim S. Cameron en Robert E. Quinn e.a. oorspronkelijk uit 1998, derde herziene druk uit 2011. Welk boek ik ook lees over cultuur binnen bedrijven, het waardenmodel van Cameron en Quinn wordt genoemd. Dit basisboek is dus een echte Must Read!
Het managementboek Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur …
… schetst een theoretisch kader van verschillende typen organisatieculturen en gaat uit van Quinns wereldwijd beproefde concurrerende-waardenmodel.
Aan de orde komen vragen als:
– Welke klassieke typen zijn er?
– Welke cultuur past het best bij welke organisatie?
– Welke vorm van leiderschap hoort daarbij?
Vier cultuurtypen
De vier culturele hoofdvormen waarbinnen organisaties zijn te classificeren zijn: familie-, adhocratie-, hiërarchie- en marktcultuur. Elk van deze cultuurtypologieën is in bepaalde mate sterk of zwak aanwezig in een organisatie.
- De familiecultuur is met name gericht op goede interne verhoudingen, gekoppeld aan flexibiliteit, zorg voor het personeel en klantgevoeligheid. Kernwoord van de familiecultuur is ondersteuning.
- De adhocratiecultuur is gericht op externe positionering, gekoppeld aan een grote mate van flexibiliteit en individualiteit. Het kernwoord is innovatie.
- De hiërarchiecultuur is sterk gericht op de zorg voor goede interne verhoudingen, gekoppeld aan de behoefte aan stabiliteit en beheersbaarheid. Kernwoord is respect hebben voor regels.
- De marktcultuur, deze is gericht op externe positionering, gekoppeld aan de behoefte aan stabiliteit en beheersbaarheid. Kernwoord bij deze cultuurtypologie is doelgerichtheid.
Door het Organizational Culture Assessment Instrument af te nemen bij leden van het managementteam, het middenkader, stafleden en andere relevante medewerkers kun je een beeld te krijgen van de dominante cultuurtypologieën die gelden binnen een organisatie. Dit boek geeft een compleet instrumentarium voor het onderzoeken van zowel de eigen organisatiecultuur als de bekwaamheid van het management. Met het strategische stappenplan kun je daarna direct zelf aan de slag.
De derde herziene editie van dit standaardwerk is aangevuld met nieuwe voorbeelden en gaat ook in op de implicaties van nieuwe, nationale profielen.
Auteurs Kim S. Cameron en Robert E. Quinn…
… zijn beide hoogleraar (emeritus) aan de Ross School of Business van de University of Michigan.
Waarom is Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur een must-read?
Omdat dit ‘het basisboek cultuur’ is en iedereen het concurrerende-waardenmodel zou moeten kennen.
Veel lezers waarderen dit boek!
Managementboek geeft 4 *, bij Bol.com heeft het 5*.
Goodreads gaf het 4* (US origineel), Amazon 4 1/2*.
Waar kun je dit managementboek kopen?
Bij Managementboek.nl en Bol.com Of kijk eens voor een exemplaar-met-ervaring bij Boekwinkeltjes.
Is er een ESCIA Samenvatting van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Samenvattingen zijn!
Is er een ESCIA leestoets van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!
En wat vind jij?
Wat vind jij van dit boek?
Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!
Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]
2 reacties
Yes Elly, jouw blog was voor mij toch weer aanleiding om het concurrerende waardenmodel er weer bij te pakken. Geeft houvast maar roept ook vragen op als ik het aan mijn laatste interimopdracht relateer. Toch maar het boek gaan lezen. Dank!
Kijk eens aan Peter, wat fijn om te horen dat deze post nuttig voor je was! Ik ben benieuwd naar die vragen, natuurlijk …. Wil je die delen?