POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Must Read Wet van Snuf
Marketing, Verkoop

Must-read #92: De wet van Snuf

by Elly 31/10/2021
31/10/2021
2,3K

Must-read #92: Verkoop-goeroe Jos Burgers schreef in 2014 De wet van Snuf, in dat jaar ook gelijk het bestverkochte managementboek bij Managementboek.nl, waar het nu al 7 jaar onafgebroken in de top 100 staat. Wederkerigheid is de beste beïnvloedingsmethode. Maar waarom, wat en hoe geef je iets weg?

In het managementboek De Wet van Snuf …

… krijgen we in Hoofdstuk 1 al direct een verklaring van de titel: ‘Wie denk je dat echt, écht áltijd blij is als Jos thuiskomt, zijn vrouw Julia, of zijn hond Snuf? Snuf. Ook als Jos veel te laat thuiskomt? Ja! Wie wordt de hele dag geknuffeld? Zou er een verband zijn? Wederkerigheid is automatisch, we geven bijna gedachteloos iets terug. Klanten waar je altijd voor klaarstaat, zijn loyaler naar jou toe. Dus: wil je graag altijd enthousiast worden begroet? Lees dan dit boek. Of koop een hond.’ De Wet van Snuf is dus: wat je geeft krijg je terug. Het is gebaseerd op  (of geïnspireerd door) Adam Grant’s bestseller Give and Take (Geven en nemen).

3 delen, 37 hoofstukken

Het compacte boekje bestaat uit 3 delen. Eerst krijgen we in 5 korte hoofdstukken de theorie voorgeschoteld WAAROM we moeten geven. Daarna volgen 27 hoofdstukken WAT we kunnen geven. Het boek sluit af met 5 hoofdstukken HOE we moeten geven.

De WAT-hoofdstukken zijn op alfabet geschreven. Op Q vind je bijvoorbeeld: Querulant gedrag vermijden. Klagen dat iedereen klaagt. Met als toelichting: ‘Querulanten, notoire klagers over àlles, zelfs klagend over klagers, wie kent ze niet? Daar loop je het liefst met een boog omheen! Maar minder klagen is niet makkelijk want het is ons letterlijk met de paplepel ingegoten: baby’s die huilen krijgen eten. Bekijk elke situatie eens positief. Slecht restaurant? “Goed dat we met z’n tweeën zijn en niet met vrienden.” Of neem actie. Ga gewoon naar een ander restaurant.’ Wat je geeft is het inslikken van je klaagzang. Best een goed advies, in klagend Nederland!

En onder X: Xenofobie vermijden. Vrienden die je nog niet kent. ‘Xenofobie is aangeboren angst voor het vreemde. Het maakt dat we een vooroordeel hebben tegen alles wat niet direct in ons denkpatroon past. Een vooroordeel is ook onhandig: Jos gaf een presentatie voor dierenartsen en hun assistentes. De zaal zat vol met jonge meisjes en Jos doet zijn best om zijn voorbeelden toe te spitsen op de assistentes. Achteraf blijkt dat er nauwelijks assistentes in de zaal hadden gezeten. Oei! Niet te snel oordelen dus! Vreemde mensen zijn vrienden die je nog niet kent.’

Evaluatie

Burgers heeft een hele fijne schrijfstijl, een combinatie van simpel gemaakte theorie over beïnvloeden en grappige voorbeelden, vaak over hemzelf. De hapklare brokjes die hij in dit boekje serveert zijn niet alleen vermakelijk, ze zijn ook erg leerzaam. Het boekje is dun: 160 pagina’s. Dat lees je zo weg. Of je geeft het weg, Burgers’ boekjes worden vaak als relatiegeschenk gekocht. ‘Ik word meer verkocht dan gelezen’, zegt hij hierover.

Auteur Jos Burgers..

…. studeerde Bedrijfseconomie in Tilburg en was daarna 10 jaar docent Marketing. Hij adviseerde jarenlang bedrijven over strategie, marketing en klantgerichtheid. Tegenwoordig geeft hij presentaties en schrijft boeken.  Vrijwel elk van zijn >10 boeken is een bestseller geworden, zoals Thuis ben ik niet zo leuk en Gek op gaten. 

Waarom is De wet van Snuf een must-read?

Wederkerigheid is het krachtigste beïnvloedingsinstrument. In dit boekje leer je leuk en snel hoe je dat gebruikt, daarbij veroudert het niet.

Ik geef het 4 1/2 *.

Veel lezers waarderen dit boek!

Bol.com geeft 4 1/2 *, bij Managementboek krijgt het ook 4 1/2*.

Goodreads gaf het 3 *, Amazon geeft geen rating

Waar kun je dit managementboek kopen?

 Bij Managementboek.nl en Bol.com 

Of lees het gratis via Kobo Plus.

Of kijk eens voor een exemplaar-met-ervaring bij Boekwinkeltjes.

Is er een ESCIA Samenvatting van?

Jazeker! Die koop je hier.

Hij krijgt 4* bij Kobo.

Is er een ESCIA leestoets van?

Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!

En wat vind jij?

Wat vind jij van dit boek?

Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!

Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.

Of abonneer je op de blog-updates!

[email-subscribers-form id=”1″]

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Recensie: ALIEN thinking – inspiratie voor innovatie
Volgend bericht
Recensie De kracht van Atlantis – filosofische thriller

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close