POWERED BY ESCIA
Opinie: Hondenbrokken – uitstekende ‘roman’
Familie: neef David Graeber
Recensie: Ruis – gaat verder dan biases
Samenvatting van – De kracht van spijt
Opinie: Daily reflections for highly effective people – dagboekje
Must-read #118: Care to Dare
Vrouwendag 2023: 11 vrouwen schreven 11 relevante boeken
Piratenverlichting – leren van andere culturen
Must-read #117: No time
Recensie: De mens als grens – bijzonder
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Recensie Thuis Burgers
Marketing, Verkoop

Thuis ben ik niet zo leuk – maar in dit boek wèl

by Elly 08/08/2020
08/08/2020
965

Dit boek is niet grappig, zegt auteur Jos Burgers, het is bedoeld om je te leren hoe je humor kunt inzetten in je klantcontacten. En hoe je dat vooral niet moet doen. Sorry, Jos, maar ik vond dit boek wèl grappig. Dat komt door alle voorbeelden om de leerpunten van ‘Thuis ben ik niet zo leuk’ uit 2020 te illustreren. Juist door die grappen blijven die lessen uit dit prima boek goed hangen.

Het managementboek ‘Thuis ben ik niet zo leuk’ …

…stelt dat humor een mindset is en een vaardigheid en dat vrijwel iedereen het gebruiken van humor kunt leren. Ad rem zijn is wat anders, dat is een talent en zie je met name bij stand-up comedians. Introverte mensen onderzoeken en analyseren graag en zijn daardoor niet ad-rem. Het is niet te leren, jammer dan.

Wat je wel kunt doen, is grappen verzamelen en regelmatig gebruiken. Na veel oefenen kom je gevat over, terwijl je simpelweg put uit een steeds groeiend repertoire grappen. Do’s en don’ts komen in dit compacte boekje (zoals alle boekjes van Jos Burgers) uitgebreid aan de orde. Ik geef wat inzichten die mij met name raakten.

Waarom zou je humor gebruiken?

Het belang van humor komt uit wetenschappelijke onderzoek: mensen met humor worden slimmer ingeschat en winnen sneller het vertrouwen. Vooral dat laatste is erg handig als je ‘aan het verkopen’ bent. Ook zou het pijn verlichten, daarom werken de Cliniclowns zo goed! Daarnaast is het goed voor je immuunsysteem. Dat is extra handig in deze Corona-tijden!

Emoties werken aanstekelijk, als je lacht, lachen mensen met je mee zonder te weten waarom je nu eigenlijk lacht. Als je werknemers lachen, lachen de klanten mee, dus een beetje humor op de werkvloer is fijn. Het goede voorbeeld komt natuurlijk van de top, die mogen best af en toe verrassend en grappig uit de hoek komen.

Wederkerigheid speelt hier een rol: als je mensen aan het lachen maakt, geef je hun iets. Zij willen dan graag iets teruggeven. Aandacht. En ook spelen hormonen een rol: als mensen lachen maken ze gelukshormonen aan en voelen ze zich fijn. Dat straalt op jou af. Ze vinden je aantrekkelijker en sympathieker.

Redenen genoeg om humor in te zetten. Maar ook economisch is het heel nuttig: grappige commerciële boodschappen worden op social media ook vaker geliket en gedeeld, en zo bereik je enorm veel mensen zonder dat het je iets kost.

Wat is humor?

Humor gebruik je in relatie tot een standaard situatie, waarbij klanten of je publiek al een bepaalde verwachting heeft. Bij humor wijk je af van die verwachting, je verrast, waardoor je boodschap meer aandacht krijgt.

Die verrassing heeft 3 componenten: Hij is Onverwacht, Overdreven en Omgekeerd. Een mooi voorbeeld is de grap die je vaak bij restaurants ziet: ‘Our chef cooks with wine…..occasionally she puts food in it’. Een omkering van de gangbare manier van koken en sterk overdreven.

Valkuilen

Teveel focussen op de grappen en je boodschap vergeten is niet zo handig. Er zijn 3 valkuilen:

  • Grappen die een magere inhoud niet compenseren. Een lollige autoverkoper die niets van auto’s weet zal niet erg succesvol zijn.
  • Grappen die niets met je boodschap te maken hebben, hebben ook geen effect.
  • Veel te veel grappen maken en daarin je boodschap begraven.

Daarnaast moet je oppassen dat je je klanten niet voor schut zet met je grapjes, dat werkt averechts. Als je niet weet of er zich onder je publiek ambtenaren bevinden, kun je beter geen ambtenaren-werken-niet grapjes maken. Tenzij je zelf duidelijk ambtenaar bent! Het is verstandig om te glimlachen als je een grap maakt die iemand als belediging zou kunnen opvatten. Of je zegt ‘Grapje’. Zelf keihard om je eigen grappen lachen is dan weer niet zo verstandig.

Dubbelzinnige humor is ook een no-go. Een vrachtwagen met een sticker : ‘de mijne is 12 meter lang’ is triest, en in een zakelijke sfeer zijn dit soort grappen onverstandig.

Zelfspot en opvoeden

Ikzelf houd nogal van zelfspot. Dar heb ik een behoorlijk repertoire van! Maar die haalt het niet bij de grap van een Engelse pub die een slechte recensie op Tripadvisor kreeg. Hij zette een groot bord voor de deur met: ‘Come in and try the worst coffee a woman on Tripadvisor had in her life’. Daarna was het drukker dan ooit.

Humor werkt ook goed bij feedback geven of weerstand overwinnen. Een bekend voorbeeld daarvan is het ‘koffiemenu’: Koffie EUR 7,00. Koffie alstublieft EUR 4,25. Goedemorgen, koffie alstublieft EUR 1,40. De boodschap aan klanten om een béétje beleefd te zijn komt goed aan.

Hoe word je grappig?

Het boek is er goed in geslaagd om het belang van humor duidelijk te maken, en voorbeelden van goede en slechte grappen te geven. Gelukkig besteedt het ook wat aandacht aan iets wat nog belangrijker is: zelf grappig worden. Hoe doe je dat? De kern is het opbouwen van een eigen repertoire. Hoe vaker je het gebruikt, hoe beter je wordt qua intonatie en timing.

Voor je repertoire verzamel je zoveel mogelijk grappen die iets met je beroep of boodschap te maken hebben. Zodra je iets humoristisch tegenkomt leg je het vast. Dat kan spontaan, maar ook systematisch, zoals Jerry Seinfeld dat deed. Hij verplichtte zichzelf minimaal 1 grap per dag aan zijn collectie toe te voegen, via de chain-methode.

Als ik zo naar de literatuurlijst van dit boek kijk, zal het luisteren naar cabaretiers een hoop inspiratie opleveren. Of je koopt dit boek natuurlijk, want zoals ik al zei: het barst van de grappen!

Ik geef het 4 *

Je kunt dit boekje kopen bij Managementboek.nl en Bol.com

En wat vind jij?

Heb je dit boek al gelezen? Wat vond je ervan?

En ken je(een van) de andere boeken van Jos Burgers? Laat een reactie achter, ik ben heel benieuwd naar je mening!

Verder lezen

Het idee van aandacht trekken en vasthouden door verrassend uit de hoek te komen, humor te gebruiken, kun je ook vinden in de klassieker De plakfactor (Made to Stick) van Dan & Chip Heath. Zij ontwikkelden de SUCCES-formule, waarbij Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emitional en Stories een boodschap onvergetelijk maken. Van dit boek maakte ik ook een Samenvatting! Hier lees je er meer over!

Hoe humor leidt tot aantrekkelijk en sympathiek vinden komt uit het boek Invloed (Influence) van Robert Cialdini. Deze klassieker geeft (ook!) 6 factoren die van belang zijn bij beïnvloeden en overtuigen. Hij zegt het boek geschreven te hebben voor de consument, die zo verkooptrucjes kan spotten, maar het boek is natuurlijk met name een hit bij de verkopers, die deze wetenschappelijk onderbouwde trucjes vervent toepassen! Ik schreef een Samenvatting van dit boek, die kun je hier vinden.

Ook op de literatuurlijst van ‘Thuis..’ staat Spoedcursus humor van Rob Urgert. Urgert is wetenschapper (voedingsleer) maar ook cabaretier en grappenverzinner, hij schreef teksten voor o.a. ‘Dit was het nieuw’s en ‘Koefnoen”. Dit boek is alleen nog 2-dehands te krijgen, jammer! Van zijn hand is ook Humor doe het zelf, dit lijkt vergelijkbaar, wordt goed gewaardeerd èn is nog te koop bij  Bol.com.

Van Jos Burgers zelf heb ik al eerder boeken gelezen, waaronder De wet van Snuf, over wederkerigheid. Hiervan heb ik ook een Samenvatting, de dunste die ik ooit schreef. Koop hem hier. 

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.

Dit boek kreeg ik na een ruil via mijn Managementboekenruil-event van juni. Daar kun jij ook aan meedoen! Lees hier meer. In september is het volgende event.


 

0 reactie 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Must-read #50: Nudge
Volgend bericht
Managementboeken ruilen september 2020

Laat een reactie achter Annuleren

ZOEK OF FILTER

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Opinie: Hondenbrokken – uitstekende ‘roman’

  • Familie: neef David Graeber

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close