POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Opinie Big magic
Marketing, Verkoop

Opinie: Hondenbrokken – uitstekende ‘roman’

by Elly 27/03/2023
27/03/2023 2 minuten read
533

Ik las Hondenbrokken van Jos Burgers uit 2009.  Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 2 minuten leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 4 1/2 *

opinie Hondenbrokken. Cover van het boek, met een hond en zijn etensbak

Ik houd wel van de zogenaamde businessromans, en dit is er eentje die zeer goed gelukt is. Het gaat over Tim, die de dierenspeciaalzaak van zijn ouders heeft overgenomen. Helaas gaan de zaken niet zo goed. Het tuincentrum in de buurt heeft tegenwoordig óók een dierenafdeling en kunnen de spullen, waaronder hondenbrokken, goedkoper aanbieden. Tim zoekt de verbetering eerst in aanbiedingen, wat wel meer omzet oplevert, maar nóg minder winst. Daarna gaat hij bij medewinkeliers de kunst afkijken.

5 x klantvriendelijk + 5 x klantgericht

Dit resulteert in De 5 B’s van klantvriendelijkheid. (Begroet de klant, wees Beleefd, Bedien snel, Bedank de klant, Besluit vriendelijk.) Dat klinkt als open deuren, maar ….. is niet echt vanzelfsprekend, zo zullen wij allemaal onze slechte ervaringen wel hebben! Maar met die B’s  is hij er nog niet. Hij gaat ook verbeteren qua klantgerichtheid en samen met zijn team komt hij op De 5 wetten van klantgerichtheid, die bestaan uit verschillende vormen van de klant echt helpen. (Helpen verschilt per klant, Helpen is niet hetzelfde als doen wat de klant vraagt, Helpen is ook hulp bieden als je ‘nee’ moet zeggen, Helpen is ook ongevraagd advies geven en hulp bieden, Helpen kan altijd beter.)

Levensecht

Het is een goed geschreven verhaal, met levensechte, niet overdreven hoofdpersonen die normale dingen zeggen en normale dingen doen, en daarbij van elkaar leren. Ik vond het knap opgezet, en inderdaad, van die lessen kan menigeen, ook ik, nog wat leren.
Het is een dun boekje, je leest het in een uurtje uit. De B’s en de wetten staan nog eens apart op een losse bladwijzer, dat is handig en goed gevonden. Echt behulpzaam, zeg maar. Het bestverkochte managementboek van 2009! Auteur Jos Burgers zou zeggen: verkocht ja, maar gelezen? Mocht je dit boek wel hebben, maar nog niet gelezen hebben, ga dat dan alsnog doen. Het is tijdloos én de moeite waard!

Ik gaf het 4 1/2 *

Koop Hondenbrokken

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.

Of abonneer je op de blog-updates!

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Familie: neef David Graeber
Volgend bericht
De beste managementboeken van Q1-2023

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close