Ik las Hondenbrokken van Jos Burgers uit 2009. Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 2 minuten leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 4 1/2 *
Ik houd wel van de zogenaamde businessromans, en dit is er eentje die zeer goed gelukt is. Het gaat over Tim, die de dierenspeciaalzaak van zijn ouders heeft overgenomen. Helaas gaan de zaken niet zo goed. Het tuincentrum in de buurt heeft tegenwoordig óók een dierenafdeling en kunnen de spullen, waaronder hondenbrokken, goedkoper aanbieden. Tim zoekt de verbetering eerst in aanbiedingen, wat wel meer omzet oplevert, maar nóg minder winst. Daarna gaat hij bij medewinkeliers de kunst afkijken.
5 x klantvriendelijk + 5 x klantgericht
Dit resulteert in De 5 B’s van klantvriendelijkheid. (Begroet de klant, wees Beleefd, Bedien snel, Bedank de klant, Besluit vriendelijk.) Dat klinkt als open deuren, maar ….. is niet echt vanzelfsprekend, zo zullen wij allemaal onze slechte ervaringen wel hebben! Maar met die B’s is hij er nog niet. Hij gaat ook verbeteren qua klantgerichtheid en samen met zijn team komt hij op De 5 wetten van klantgerichtheid, die bestaan uit verschillende vormen van de klant echt helpen. (Helpen verschilt per klant, Helpen is niet hetzelfde als doen wat de klant vraagt, Helpen is ook hulp bieden als je ‘nee’ moet zeggen, Helpen is ook ongevraagd advies geven en hulp bieden, Helpen kan altijd beter.)
Levensecht
Het is een goed geschreven verhaal, met levensechte, niet overdreven hoofdpersonen die normale dingen zeggen en normale dingen doen, en daarbij van elkaar leren. Ik vond het knap opgezet, en inderdaad, van die lessen kan menigeen, ook ik, nog wat leren.
Het is een dun boekje, je leest het in een uurtje uit. De B’s en de wetten staan nog eens apart op een losse bladwijzer, dat is handig en goed gevonden. Echt behulpzaam, zeg maar. Het bestverkochte managementboek van 2009! Auteur Jos Burgers zou zeggen: verkocht ja, maar gelezen? Mocht je dit boek wel hebben, maar nog niet gelezen hebben, ga dat dan alsnog doen. Het is tijdloos én de moeite waard!
Ik gaf het 4 1/2 *
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!