437
De afgelopen 3 maanden las ik 16 managementboeken, recente èn klassiekers, en schreef er recensies over. Hieronder vind je de 4 beste managementboeken van dit kwartaal: boeken die ik 4 1/2 sterren gaf! Zoek je nog inspiratie? Ga dan Lekker Lezen èn Efficiënt Leren met deze toppers! Lekker (achter glas) in de eerste zonnestralen, tussen je pas-gesnoeide plantjes.
Mijn top 4 managementboeken gelezen in Q1-2023:
The Shame Machine (2022) – 4 1/2 *
Cathy O’Neil kennen we nog van de schokkende bestseller Weapons of Math Destruction, over de desastreuze impact van algoritmen. Hetzelfde thema verwerkt ze in haar nieuwste boek: The Shame Machine. Net zo goed, net zo schokkend, je leest hierin onder andere hoe bedrijven schaamte inzetten om veel geld te verdienen. O’Neil behandelt een aantal probleemgebieden waarvoor mensen zich gewoonlijk schamen: obesitas, armoede, verslaving, uiterlijk. Ze beschrijft hoe de maatschappij omgaat met deze problemen: belachelijk maken op social media, criminaliseren, schuld aanpraten. Daar zijn de slachtoffers niet mee geholpen, want de problemen zijn geen eigen keuze (meer), en deze zelf oplossen, zonder hulp, is bijna altijd onmogelijk. Veel bedrijven (w.o. Weight Watchers) lopen binnen zonder hun klanten écht te helpen. O’Neill geeft nog veel meer tenenkrommende voorbeelden. Lees meer in mijn recensie.
Ruis (2021) – 4 1/2 *
Biases, of vooroordelen, kennen we inmiddels allemaal wel. Daniel Kahneman schreef daar de bestseller Ons feilbare denken over. Nu heeft hij de krachten gebundeld met bias-experts Cass R. Sunstein (die van Nudge) en Olivier Sibony om een ander fenomeen te belichten: Ruis (Noise). Bias kennen we bijvoorbeeld vanuit werving en selectie van personeel: we kiezen vaak uit sollicitanten onbewust degenen die op ons lijken, en omdat ‘we’ nog veelal bestaan uit witte mannen leidt dit tot racisme en genderongelijkheid. Dat weten we nu en daar doen we wat aan met quota en andere diversiteitsinitiatieven. Bij Ruis speelt wat anders: als individu neem je soms andere beslissingen dan normaal, doordat je honger hebt, het slecht weer is, of iemand je aan je dochter (of die vervelende buurman) doet denken. Heel persoonlijk én incidenteel, dus moeilijk te herkennen. Maar de impact hiervan is heel groot! Lees meer in mijn uitgebreide recensie.
Zes graden (2020) – 4 1/2 *
Ach, een paar graden warmer, dat is toch best lekker? Nou, nee dus. Mark Lynas schreef in 2020 een update van zijn bestseller Zes graden, waarin hij alle gevolgen van opwarming per graad gedetailleerd uit de doeken doet. De 1e graad is al geen toekomstmuziek meer, daar zitten we sinds 2015 in. En zelfs de gevolgen van die ene graad zijn niet mals! De hoofdstukindeling is per graad, en dat vind ik erg slim bedacht. Want eerlijk is eerlijk, zo op het eerste gezicht komt 1o opwarming niet als een groot probleem over. En dat is het dus wel, wat heel duidelijk wordt uit het eerste hoofdstuk. Dat ‘duidelijk’ was ook de expliciete doelstelling van dit boek: Lynas wilde het allemaal zó duidelijk opschrijven, dat niemand nog een excuus heeft om klimaatverandering niet serieus te nemen. Het bepaald huiveringwekkende boek is daarmee bepaald niet optimistisch, want er is nog nauwelijks tijd om actie te ondernemen om de opwarming onder de 2o te houden. Lees mijn uitgebreide recensie hier.
Hondenbrokken (2009) – 4 1/2 *
Ik houd wel van de zogenaamde businessromans, en dit is er eentje van Jos Burgers die zeer goed gelukt is. Het gaat over Tim, die de dierenspeciaalzaak van zijn ouders heeft overgenomen. Helaas gaan de zaken niet zo goed. Het tuincentrum in de buurt heeft tegenwoordig óók een dierenafdeling en kunnen de spullen, waaronder hondenbrokken, goedkoper aanbieden. Tim zoekt de verbetering eerst in aanbiedingen, wat wel meer omzet oplevert, maar nóg minder winst. Daarna gaat hij bij medewinkeliers de kunst afkijken. Het is een goed geschreven verhaal, met levensechte, niet overdreven hoofdpersonen die normale dingen zeggen en normale dingen doen, en daarbij van elkaar leren. Ik vond het knap opgezet, en inderdaad, van die lessen kan menigeen, ook ik, nog wat leren. Het is een dun boekje, je leest het in een uurtje uit. De adviezen staan nog eens apart op een losse bladwijzer, dat is handig en goed gevonden. Lees meer in mijn Opiny.
Verder las ik deze 12 managementboeken:
- Zo bedenk je de perfecte post op linkedIn van Ina Boer (2023) – 4* (recensie)
- Piratenverlichting van David Graeber (2023) – 4* (recensie)
- Leven in crescendo van Stephen en Cynthia Covey (2022) – 4* (recensie)
- Het boek van Hoop van Jane Goodall en Doug Abrams (2021) – 4* (recensie)
- Is China nog te stoppen van Henk Schulte Nordholt (2021) – 4* (recensie)
- Free van Chris Anderson (2009) – 4* (recensie)
- Het maakbare brein van Margriet Sitskoorn (2006) – 4 * (recensie)
- Communicator van Rob Huisman (2022) – 3 1/2 * (recensie)
- Tijd tekort, tijd genoeg van Margriet Sitskoorn (2022) – 3 1/2* (recensie)
- De mens als grens van Bart Flos (2022) – 3 1/2* (recensie)
- Leiderschap ontraadseld van Manfred Kets de Vries (2001) – 3 1/2* (recensie)
- Inspiratie van dag tot dag (Daily reflections for highly effective people) van Stephen Covey (1994) – 3 1/2* (recensie)
Zit er wat voor je bij?
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!