POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Opinie Big magic
Marketing, Verkoop

Opinie: It’s not how good you are, it’s how good you want to be – good!

by Elly 31/07/2023
31/07/2023 2 minuten read
434

Ik las It’s not how good you are, it’s how good you want to be van Paul Arden uit 2003.  Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 1 minuut leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek?  3  1/2*

Recensie It's not how good boekcover

Een vrij dun boekje met vrij grote letters dus je hebt het vrij snel uit, ha ha. Maar dan komt het echte werk: nadenken over de statements die Arden poneert in zijn blogachtige hoofdstukjes. Hij komt zelf uit de marketingwereld, maar de opmerkingen zijn nuttig voor alle branches die creativiteit belangrijk vinden. Het was een bestseller in de VS maar lijkt nooit in het Nederlands vertaald te zijn. Hoe jammer!  Een aantal bijdragen vond ik (nog steeds) eye-openers, zoals “Dramatize the positive”, overdrijf de positieve zaken van je product als een cartoonist. dan blijft het beter hangen. En ook: doe eerst wat de klant wil, en daarna wat jij denkt dat het best is. Dan is hij ontspannen, positief, en heeft er meer aandacht voor.  En ook: moet je met een aantal aanbieders presenteren, zorg dan dat je de tweede bent. Je klant is nog fris, kan vergelijken, en heeft nog aandacht. Bij de 5-de is hij het echt zat.

Het is verkeerd om gelijk hebben

Dit vond ik een pareltje: Gelijk hebben is gebaseerd op kennis en ervaring en kan vaak bewezen worden. Kennis komt uit het verleden. Veilig. Maar ook gedateerd en niet origineel. Ervaring is gebaseerd op oplossingen voor oude omstandigheden en problemen. Die zijn vast anders dan de huidige.  De oplossingen moeten dus aangepast worden, en passen daardoor slecht. Ale je ervaring hebt, ga je die gebruiken. Dat is lui. En niet creatief. Als je kunt bewijzen dat je gelijk hebt, is het in beton gegoten, niet flexibel. Gelijk hebben betekent saai zijn. Je staat niet open voor nieuwe ideeën. Je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je arrogant bent. En je denkt onfeilbaar te zijn. Daarom is het verkeerd om gelijk te hebben: je zit vast in het verleden, je bent niet flexibel, wel saai en zelfingenomen.  Wie praat nu met dit soort mensen?

Ik gaf het 3  1/2 *.

Koop It’s not how good you are

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief of op de wekelijkse blog-updates!

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Familie: neef Daniel H. Pink
Volgend bericht
Recensie: Hallo, ik ben ChatGPT – hallucinant

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close