Ik las It’s not how good you are, it’s how good you want to be van Paul Arden uit 2003. Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 1 minuut leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 3 1/2*
Een vrij dun boekje met vrij grote letters dus je hebt het vrij snel uit, ha ha. Maar dan komt het echte werk: nadenken over de statements die Arden poneert in zijn blogachtige hoofdstukjes. Hij komt zelf uit de marketingwereld, maar de opmerkingen zijn nuttig voor alle branches die creativiteit belangrijk vinden. Het was een bestseller in de VS maar lijkt nooit in het Nederlands vertaald te zijn. Hoe jammer! Een aantal bijdragen vond ik (nog steeds) eye-openers, zoals “Dramatize the positive”, overdrijf de positieve zaken van je product als een cartoonist. dan blijft het beter hangen. En ook: doe eerst wat de klant wil, en daarna wat jij denkt dat het best is. Dan is hij ontspannen, positief, en heeft er meer aandacht voor. En ook: moet je met een aantal aanbieders presenteren, zorg dan dat je de tweede bent. Je klant is nog fris, kan vergelijken, en heeft nog aandacht. Bij de 5-de is hij het echt zat.
Het is verkeerd om gelijk hebben
Dit vond ik een pareltje: Gelijk hebben is gebaseerd op kennis en ervaring en kan vaak bewezen worden. Kennis komt uit het verleden. Veilig. Maar ook gedateerd en niet origineel. Ervaring is gebaseerd op oplossingen voor oude omstandigheden en problemen. Die zijn vast anders dan de huidige. De oplossingen moeten dus aangepast worden, en passen daardoor slecht. Ale je ervaring hebt, ga je die gebruiken. Dat is lui. En niet creatief. Als je kunt bewijzen dat je gelijk hebt, is het in beton gegoten, niet flexibel. Gelijk hebben betekent saai zijn. Je staat niet open voor nieuwe ideeën. Je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je arrogant bent. En je denkt onfeilbaar te zijn. Daarom is het verkeerd om gelijk te hebben: je zit vast in het verleden, je bent niet flexibel, wel saai en zelfingenomen. Wie praat nu met dit soort mensen?
Ik gaf het 3 1/2 *.
Koop It’s not how good you are
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief of op de wekelijkse blog-updates!