Je neemt iemand aan en na een half jaar vertrekt hij weer. Je denkt de perfecte match te hebben en als snel blijkt dat zij helemaal niet past bij je bedrijf. Je selecteert een topper en hij blijkt toch niet zo goed in zijn werk te zijn als je had verwacht. Bekende problemen? In De perfecte match uit 2021 legt Kirsten de Roo aan de MKB-ondernemers onder ons uit waarom het vaak mis gaat bij werving en selectie, wat de gevolgen zijn en hoe je dit voorkomt.
Het managementboek De perfecte match …
… maakt een aantal zaken heel duidelijk. Ten eerste dat de positie die de ondernemer heeft, bepalend is voor de positie van de werknemers. Is de ondernemer bezig met ondernemen, werken aan de zaak, nieuwe diensten of producten ontwikkelen, dan is zijn positie anders dan dat hij puur leidinggevende is van zijn werknemers, werkt in de zaak. En dan moet hij ook andere soorten werknemers aannemen. Ten tweede dat de visie voor het bedrijf ook bepalend is voor de ontwikkeling die van de werknemers verwacht wordt, en waar je dus op let bij het aannemen van nieuwe werknemers.
De perfecte match besteedt daarom veel aandacht aan de visie van de ondernemer voor zijn bedrijf, de purpose van die onderneming en nog een aantal zaken die gaan over doelen en strategie. Pas als dat allemaal op orde is, kun je bijpassend personeel aannemen. Is er achteraf toch geen match, dan ligt dat misschien toch aan jouw werving en selectie, of aan je slechte onboarding. En niet aan de tegenvallende werknemer. Prima waarschuwing!
Kijk naar het individu
Erg sterk vond ik het stuk over ‘overgekwalificeerd zijn’ wat valt onder het hoofdstuk ‘neem mensen aan en geen cv’s’. Als je je niet verdiept in de motivatie van mensen om ‘onder hun niveau te werken’ (zo zie jij het, zij waarschijnlijk niet) loop je heel wat prima kandidaten mis. Het bekendste voorbeeld is die van een leidinggevende die weer uitvoerend werk wil doen. Ook sterk is het lijstje met andere vooroordelen die opspelen als je alleen naar iemands cv kijkt. ‘Te oud om nieuwe dingen te leren’, ‘te jong om leiding te geven aan ouderen’, ‘komt uit een corporate omgeving, dus niet geschikt voor MKB’, etc. En natuurlijk: ‘moeder, dus niet geschikt voor een hooggeplaatste positie’.
Van belang is om te praten met je kandidaten, waarom solliciteren ze, wat verwachten ze, wat verwacht jij van hen, wat kun jij bieden. Verwachtingsmanagement is superbelangrijk en komt regelmatig terug in dit boek.
Minder sterk vond ik de ongenuanceerde stellingen over het (on)nut van quota, en de ‘hokjesgeest’ die uit de ‘typeringen van generaties’ naar voren komt. Hiermee wordt eigenlijk de eerdere stelling ‘kijk naar het individu’ weer ondergraven.
Evaluatie
Het is een redelijk praktisch boek, zonder stappenplan, maar wel met duidelijke boodschappen hoe en met name waarom je iets moet aanpakken. De perfecte match benoemt veel stappen in het wervingsproces, ook de assessments en de gesprekken voorafgaand aan de beslissing. Zeer nuttig voor een MKB-ondernemer zonder uitgebreide HR-staf.
De Roo geeft aan dat vele theorieën haar hielpen haar visie op werving en selectie te ontwikkelen. Ze noemt maar drie bronnen. Dat is jammer, want je verder verdiepen in onderdelen van haar betoog kan nu niet. Daarvoor moet je De Roo inhuren. Helaas worden ook de statistieken die zij in haar boek noemt, niet gerefereerd naar bronnen, dat is echt een omissie.
Herhalen, herhalen
Ik ben niet zo gecharmeerd van de schrijfstijl. Op de eerste bladzijden begint het al. ‘He? Dat heb ik toch net ook al gelezen?’ En inderdaad, een stelling las ik, in bijna dezelfde bewoordingen ook al op de bladzijde ervoor. En dit is toch wel typerend voor het boek: enorm veel herhaling. Nu weet ik dat herhaling psychologisch gezien nuttig is: hoe meer je iets herhaalt hoe beter het blijft hangen. Helaas is het effect voor dit boek dat de indruk gewekt wordt dat er eigenlijk niet zoveel te vertellen is, dat bladvulling nodig is om er een volwaardig boek van te maken. De Roo heeft in het algemeen erg veel woorden nodig om een punt te maken.
Dit bladvulling-effect wordt versterkt doordat het boek vrij compact is: 190 pagina’s op klein bladzijde-formaat in groot lettertype: Dat is circa 100-120 pagina’s in vergelijkbare boeken. Voor de doelgroep, de MKB-ondernemer is dit natuurlijk goed te doen, die heeft toch al tijd tekort. Voor anderen is het dan weer te oppervlakkig. Het boek is verder mooi verzorgd, met heel af en toe een spelfoutje (visa versa, en ook dat bij herhaling).
Met dit boek doe je veel kennis op over de valkuilen bij werving en selectie. En daarna huur je De Roo in.
Ik gaf het boek 3 1/2 *
Ken je dit boek? Wat vond je ervan?
Koop dit boek
o.a. bij
of
of
- Libris.nl, steun je lokale boekhandel
of
- Boekwinkeltjes, lekker duurzame exemplaren-met-ervaring
- Of lees het gratis via Kobo-Plus…..
Keus genoeg!
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!