We verspillen 30% van ons geproduceerde voedsel. Daarmee zou je honger de wereld uit kunnen helpen! Elk initiatief om die verspilling te verminderen is daarom superwelkom! Junion Hanenberg vertelt in Zo onderneem je circulair in food uit 2022 hoe hij een onderneming bouwde gebaseerd op voedsel-’afval’. Duurzaam én economisch verantwoord.
De tekst en het plaatje in de inleiding komen hard binnen: In Nederland verspillen we (in de hele keten, dus van boer tot bord) jaarlijks 2 miljard kilo voedsel. Dat is een file van Utrecht naar Barcelona van bumper-aan-bumper rijdende vrachtwagens gevuld met voedsel. En voor iedere kilo stoten we 3 kilo CO2 uit. Dubbel zonde dus. Het plaatje zet de toon: het boek is gevuld met zeer relevante informatie, mooi visueel gemaakt en met een persoonlijke noot. Echt goed gedaan.
Het managementboek Zo onderneem je circulair in Food …
… begint met drie hoofdstukken die de achtergronden van voedselverspilling schetsen, de Sustainable Development Goals uitleggen en ingaan op de voedselproducenten. Want Hanenberg richt zich op de 39% die bij productie wordt verspild. Daarna volgen 8 hoofdstukken die de meer bedrijfskundige aspecten van het starten van een onderneming belichten, en inzoomen op de problematiek van reststromen, het afval ná productie. Het boek focust dus op één aspect van de diverse soorten voedselverspilling in de keten.
De consumentenkant van voedselverspilling (42%!) wordt niet verder uitgewerkt, en veel maatregelen daar kunnen we dan ook best zelf bedenken. In één van de interessante kaders die door het hele boek te vinden zijn, wordt aangegeven dat we tijdens de Covid-19 lockdowns 26% minder voedsel verspilden, o.a. door langer houdbare producten te kopen, minder impulsaankopen te doen, en minder last te hebben van onvoorziene omstandigheden (spontaan uit eten en zo). Hoe moeilijk kan het zijn om dat ook nú te doen?
Reststromen voor menselijke consumptie
Heel nuttig is hierbij de ‘voedselladder’ van Moerman, die laat zien waar we kunnen besparen. Het beste, het hoogste niveau, is natuurlijk om voedsel-reststromen te voorkomen, het een-na-beste om deze te gebruiken voor nieuw voedsel voor mensen. Dat is wat Hanenberg heeft onderzocht tijdens zijn studie en waarvoor hij een bedrijf, IntelligentFood, heeft opgericht. Daarna volgen nog 8 niveaus, die steeds minder wenselijk zijn.
Hoofdstuk 4 gaat over de reststromen, voor IntelligentFood die van deegwaren (appelflappen en dergelijk lekkers) waar het koekjes van andermans deeg van maakt. Het geeft een overzicht van zaken waar je rekening mee moet houden bij het opstellen van de businesscase, de beslissing om hieromheen al dan niet een onderneming op te bouwen. Dit hoofdstuk is voor mij te kort, en heeft te weinig concrete voorbeelden. Over zulk soort bedrijven is nog niet veel geschreven, dus meer inspiratie zou welkom zijn!
Daarna volgen interessante, meer algemene hoofdstukken over innovatie, een coöperatie als bedrijfsvorm, prijzen en waardering in rapportages, marketing (waarin ook een stuk over True Price), financiering en een afrondend hoofdstuk met ‘diversen’. Deze bedrijfskundige hoofdstukken zijn gelardeerd met voorbeelden uit de praktijk van IntelligentFood.
Relevant en uitstekend verzorgd
Dit is een zeer relevant boek, met mooie originele ideeën en praktische voorbeelden uit Hanenberg’s praktijk. Het boek is erg goed verzorgd, zowel qua kleurgebruik als qua lay-out. Er wordt veel gebruik gemaakt van kaders, tabellen, grafieken, etc. Dat maakt het boek erg prettig om te lezen. De marketing achtergrond van Hanenberg heeft hier vast invloed op gehad! Ook de schrijfstijl is prima, weinig jargon en zeer toegankelijk. Hiervan geef ik de ‘schuld’ aan co-auteur Annemarie Oord. Elk hoofdstuk begint met een quote. De meest impactvolle vond ik die van Pete Seeger: If it can’t be reduced, reused, repaired, rebuilt, refurbished, refinished, resold, recycled, or composted, then it should be restricted, redesigned or removed from production.
Heel prettig is dat elk hoofdstuk, hoe kort ook, wordt afgesloten met een kleine samenvatting met Inzichten. In het boek vind je ook diverse verwijzingen naar relevante boeken en websites, en een overzicht daarvan achter in het boek.
Ik hoop dat Hanenberg, ook docent op de Hogeschool in Rotterdam, veel mensen inspireert met zijn goede voorbeeld én dit fijne boek.
Ik gaf het boek 3 ½ * (ik las de versie van 2022, met 107 pagina’s).
Ken je dit boek? Wat vond je ervan?
Koop dit boek
o.a. bij
of
of
Libris.nl, steun je lokale boekhandel
Voor bovenstaande links krijg ik een beetje provisie. Zonder provisie:
Boekwinkeltjes, lekker duurzame exemplaren-met-ervaring
Keus genoeg!
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!