Ik las Helpen met impact van Edgar H. Schein uit 2009. Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 2 minuten leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 3 1/2 *
Schein is de auteur van Organizational Culture and Leadership, een bestseller over organisatiepsychologie. Helpen met impact gaat over helpen in het algemeen, zowel in de privésfeer als zakelijk, als consultant. Want, zo stelt hij, die dynamiek is hetzelfde. Hij begint met het uiteenrafelen van de relatie tussen degene die hulp biedt, de helper, en degene die het vraagt en/of krijgt, de cliënt. Die relatie kan informeel zijn (familie, vrienden), semi-formeel (IT-helpdesk, loodgieter) en formeel (advocaat). Het verschil zit hem in de mate waarin er een contract is (semi-formeel en formeel) en waarin met persoonlijke zaken wordt geholpen (informeel, formeel). Het boek legt duidelijk uit hoe dit de relatie bepaalt, of er sprake is van gelijkwaardigheid in status tussen de verwachting én in uitvoering. Heel nuttig!
Daarna volgt een analyse van de valkuilen voor helper en cliënt, met herkenbare voorbeelden voor consultants. De uitleg van verschillende soorten onderzoek is supernuttig. Ook zijn opmerking hoe je als consultant zou moeten rapporteren (of eigenlijk: laten rapporteren) is erg waardevol. Het boek eindigt met een verhandeling over teamwork, wat in feite een cluster van wederzijds helpen is, en feedback. Het geheel wordt samengevat in het laatste hoofdstuk: principes en tips.
Luchtig en langdradig
Het boek is een mix van psychologie, antropologie en sociologie, met zeer gevarieerde cases. Van het aanbieden van een kopje thee, tot het adviseren van een verandertraject, de valkuilen en de best practises hierbij zijn erg vergelijkbaar. Ook geeft Schein voorbeelden uit zijn eigen leven, zowel privé als zakelijk, en is hierbij erg open over zijn eigen fouten. Het boek is luchtig geschreven, met vaak grappige voorbeelden (‘het bekendste voorbeeld van ongevraagd hulp aanbieden is meerijden’), die zijn theorie praktisch maken. Wel vond ik zijn theoretische verhandelingen vaak erg breed uitgesponnen, bijna langdradig, met name als het over ‘open deuren’ gaat. Heel knap is de vergelijking tussen privé en zakelijk helpen, ik had me niet gerealiseerd hoe deze processen in de kern hetzelfde zijn.
Ik gaf het 3 1/2 *
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!