Ik schreef in 2017 een korte samenvatting (45 minuten) van het managementboek Invloed (Influence) van Robert Cialdini uit 2013 (oorspronkelijk uit 1984!), een klassieker dus. Bedoeld als waarschuwing voor consumenten hoe we ons laten manipuleren, werd het juist het handboek voor marketeers. Daarom is het uitstekend leesvoer voor beide groepen die willen weten hoe je wordt verleid / iemand kunt verleiden ergens ‘ja’ op te zeggen. Lees de Samenvatting en doe in 7% van de tijd, 100% van de inzichten op!
Het managementboek Invloed …
… geeft een overzicht van de psychologie van ‘meegaandheid’, welke factoren maken dat we ‘ja’ zeggen tegen een verzoek. Het boek barst van de aansprekende voorbeelden uit wetenschappelijke onderzoeken, maar ook uit Cialdini’s eigen ervaring. Hij ging namelijk ‘undercover’ als fondsenwerver, autoverkoper, en allerlei andere functies in organisaties die ‘verleidings-tactieken’ gebruiken om onze medewerking te krijgen.
Het boek is een volledig herziene versie van de bestseller uit 1984, waaraan onder andere is toegevoegd:
- de werking van verleiden in andere culturen;
- de rol van het internet en andere nieuwe technologieën;
- recente maatschappelijke ontwikkelingen, zoals toenemend excessief geweld en de besmettelijkheid van obesitas;
- gebruik van online banners en geuren
- nieuwe inzichten uit recent onderzoek en meer wetenschappelijk bewijs voor de werking van beïnvloeding, zoals hersenscans.
6 verleidingstactieken
De verleidingstactieken worden in 6 categorieën verdeeld, gebaseerd op principes die het menselijk gedrag bepalen:
- Wederkerigheid.
- Consistentie.
- Sociaal bewijs.
- Aardig vinden.
- Autoriteit
- Schaarste
Ek hoofdstuk wordt afgesloten met informatie hoe je deze manipulatie tegen kunt gaan, dus hoe je ‘nee’ zegt. Ook ontdek je hoe kwetsbaar je zelf bent voor de verleidingstechnieken.
Samenvatting van Robert B. Cialdini’s Invloed: Snel en goedkoop
Waarom zou je deze samenvatting lezen? Het oorspronkelijke boek is het waard om onverkort te lezen, maar..
…soms vraag je je af of een boek niet meer van hetzelfde is, soms heb je zoveel boeken op je te-lezen-lijstje dat je er niet aan toekomt, soms heb je er het geld niet voor, soms heb je er de tijd niet voor…….Hoe mooi is het dan als je een samenvatting kunt lezen?! (En dan daarna alsnog het boek koopt, omdat je helemaal enthousiast geworden bent?)
En soms….lees je een samenvatting omdat je helemaal niet van managementboeken of van lezen houdt. Geldt dit voor jou? Dan hoop ik dat deze samenvatting je inspireert meer te gaan lezen! Lekker lezen, efficiënt leren, geïnspireerd leven!
Snel: Je leest deze Samenvatting in 45 minuten, het hele boek kost je ongeveer 11 uur.
Goedkoop: Je betaalt € 3,99; het oorspronkelijke boek kost € 29,99 (voor de nieuwste Nederlandstalige versie).
Je kunt Samenvatting van Robert Cialdini’s Invloed kopen in mijn webshop, en je krijgt hem dan in ePub maar ook in PDF. Ook is de Samenvatting (soms iets duurder) te koop bij veel ebookhandels, zoals Kobo, Bol.com, Libris en Apple.
Andere wensen?
Wil je eerst even ‘proeven’ van mijn Samenvattingen? Download dan de gratis Samenvatting vanuit mijn webshop.
Wil je na het lezen van dit boek of deze Samenvatting Permanente Educatie punten verdienen/registreren? Dan kan met de bijpassende leestoets. Je leest, beantwoordt een aantal vragen, en als je geslaagd bent krijg je een certificaat. De Leestoets koop je in de webshop.
Wil je graag op de hoogte blijven van mijn lees- en schrijfwerk? Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]