POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Samenvatting Seeing around corners
Tactisch management, duurzaamheid & Innovatie

Seeing around corners – nieuwe samenvatting!

by Elly 22/10/2020
22/10/2020
1,2K

Wat voor het ene bedrijf een disruptieve verandering is, die het niet overleeft, is voor het andere bedrijf een buitenkansje waarmee het super succesvol wordt. Hoe komt dat? Je zou  haast denken dat de CEO van dat tweede bedrijf in de toekomst kan kijken. Seeing around corners, heet dat in het Engels. Rita McGrath laat in dit boeiende Engelstalige boek Seeing around corners uit 2019  zien hoe zo’n CEO dat doet.  Ik vond het zó goed, dat ik er een Samenvatting van schreef.

Het managementboek Seeing around corners… 

… gaat over zogenaamde buigpunten of kantelpunten, in het Engels inflection points. Een strategisch buigpunt is een (enorme, disruptieve) verandering in de omgeving van je organisatie dat (een onderdeel van) je activiteiten compleet verandert, en enkele uitgangspunten ter discussie stelt. Maar dit is natuurlijk geen momentopname waarop alles plots verandert. Een buigpunt ontstaat langzaam, en dan is er plots de omslag. Dat langzame ontstaan wordt vaak gemist en ook de gevolgen van het buigpunt ziet niet iedereen direct.

Een buigpunt aan zien komen

Dit boek is bedoeld om je te helpen de kansen van zo’n buigpunt te benutten. Hoe eerder je het aan ziet komen, hoe beter je het kunt gebruiken. Buigpunten worden vaak gezien als disruptief, bestaande bedrijven vernietigend. Maar net zo vaak creëren ze nieuwe mogelijkheden.

De verandering die het buigpunt veroorzaakt, wordt vaak aangeduid met 10x: 10 x zoveel of zo groot of zo goedkoop, etc. als de veranderingen waar de sector aan gewend was. De oorzaken van een buigpunt zijn divers: technologische verandering, wetgeving, politiek, etc.

Buigpunten doen er soms heel lang over om te ontstaan. De Wright broers maakten hun eerste ‘vlucht’ in 1903. Pas in 1908 werd er serieus aandacht aan geschonken. De ontwikkeling van een buigpunt is ook niet lineair, het gaat vaak met schokken.

3 delen

Het boek is opgezet in 3 delen. Het eerste deel van dit boek gaat over het ‘zien aankomen’ van buigpunten. Het tweede deel gaat over het creëren van kansen als het buigpunt zich voordoet. Het derde deel is een algemene en meer persoonlijke gids voor management in een VUCA-omgeving vol potentiële buigpunten.

9 adviezen

Er zijn veel dingen die je kunt doen om de volgende grote verandering, het volgende buigpunt, aan te zien komen en te benutten. McGrath geeft hiervoor 9 adviezen, elk wordt in een apart hoofdstuk behandeld en van veel voorbeelden en cases voorzien.

  1. Zorg voor een uitkijkpost. Buigpunten zijn er niet plotseling, ze ontwikkelen zich langzaam. Wees nieuwsgierig en ontvankelijk.
  2. Let op de weak signals, en interpreteer ze.
  3. Bepaal je arena, dat is niet alleen je branche, maar een veel breder gebied.
  4. Zorg voor een externe focus, let op je klanten.
  5. Zorg voor een plan waarin je zaken ontdekt en ervan leert, neem kleine gokjes, experimenteer.
  6. Je hebt een kritische massa mensen vanuit je organisatie nodig om met een buigpunt om te gaan. Hierbij helpen de leading indicatoren van toekomstig succes.
  7. Je organisatie moet innovatie-vaardig zijn, anders gaat de concurrentie je links en rechts voorbij.
  8. Je moet de weerstand, de ‘antilichamen’ tegen de verandering overwinnen.
  9. Buigpunten hebben ook impact op je persoonlijke leiderschapsstijl.

Ik gaf het boek 4 1/2 *

Samenvatting van Rita McGrath’s Seeing around corners: Snel en goedkoop

Waarom zou je deze samenvatting lezen? Het oorspronkelijke boek is het waard om onverkort te lezen, maar..

…soms vraag je je af of een boek niet meer van hetzelfde is, soms heb je zoveel boeken op je te-lezen-lijstje dat je er niet aan toekomt, soms heb je er het geld niet voor, soms heb je er de tijd niet voor…….Hoe mooi is het dan als je een samenvatting kunt lezen?!

En soms….lees je een samenvatting omdat je helemaal niet van managementboeken of van lezen houdt. Geldt dit voor jou? Dan hoop ik dat deze samenvatting je inspireert meer te gaan lezen! Lekker lezen, efficiënt leren!

Snel: Je leest deze samenvatting in 30 minuten, het hele boek kost je ongeveer 6 uur.

Goedkoop: Je betaalt EUR 2,49, het oorspronkelijke (Engelstalige) boek kost EUR 18,99.

Makkelijk: Het oorspronkelijke boek is niet vertaald, en in het Nederlands lezen is natuurlijk prettiger.

Je kunt de Samenvatting van Rita McGrath’s Seeing around corners kopen in mijn webshop, maar ook (iets duurder) bij Bol.com, Kobo en Apple.

Wil je eerst even ‘proeven’ van mijn Samenvattingen? Download dan gratis de Samenvatting van Kate Raworth’s Donuteconomie!

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Work hard, travel harder – als digital nomad
Volgend bericht
Must-read #61: Team Human

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close