Nike heeft haar marketing tot kunst verheven, alle reden dus om Het emotie-effect van Greg Hoffman uit 2022 te lezen. Nike’s CMO – Chief Marketing Officer – beschrijft een groot aantal iconische campagnes, en de ideeën daarachter. Zei ik marketing? Nee, dit interessante boek gaat niet over de marketing van Nike’s produkten, maar over Branding, het positioneren van Nike als merk.
Soort: Recensie
-
-
Strategisch management, maatschappij & economie
Recensie The Omnivore’s Dilemma – meeslepend
by Ellyby EllyWow, wat een boek! Een meeslepend verslag van een onderzoek naar de herkomst van ons voedsel, dat leest als een detective, vrij grappig is, maar bovenal mij heel veel feiten voorschotelde (pun intended) die ik niet kende. Na het lezen van The Omnivore’s Dilemma van Michael Pollan uit 2006 kijk ik nooit meer hetzelfde naar het eten op mijn bord.
-
Wat doe je als je een grote fan bent van de Formule 1 en je wilt jezelf ontwikkelen, net zo succesvol zijn als Max, Charles en Lewis? Dan koop je Presteren op F1-niveau van Ronald Koopman uit 2023. Een uiterst origineel boek dat lessen trekt uit 2021 en (begin) 2022, niet toevallig de seizoenen dat Max wereldkampioen werd.
-
Tactisch management, duurzaamheid & Innovatie
Opinie: Wat LED je? – bevlogen
by Ellyby Elly 2 minuten readIk las Wat LED je? van Ruud Koornstra uit 2009. Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 2 minuten leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 3 1/2 *
-
Bankier voor de armen (Banker to the poor) uit 1999 is zowel de autobiografie van auteur en bankier Muhammad Yunus als de ‘bedrijfsbiografie’ van de Grameen bank. Yunus won in…
-
Strategisch management, maatschappij & economie
Recensie: De goede voorouder – geweldig
by Ellyby Elly‘We koloniseren de toekomst, zoals we in het verleden gebieden koloniseerden. Zoals Australië, wat we terra nullius noemden, niemandsland, terwijl er zát mensen woonden. En nu hebben we tempus nullius, niemandstijd. Alsof er in de toekomst geen mensen wonen op onze aarde. Maar die wonen er wél, maar kunnen nu, als ongeboren generatie, niets doen, net als destijds de aboriginals’. Wat een sterke opening van het boek De goede voorouder van Roman Krznaric uit 2021!
-
Strategisch management, maatschappij & economie
Recensie: Rechten voor de natuur – uiterst relevant
by Ellyby EllyTe vaak wordt natuur ondergeschikt gemaakt aan de behoeften van mensen en bedrijven. Milieuwetgeving voorkomt dit onvoldoende. Daarom heeft de natuur eigen rechten nodig, vergelijkbaar met de Rechten van de mens. Jessica den Outer onderbouwt dit krachtig in haar boek Rechten voor de natuur uit 2023.
-
Dienend leiderschap blijkt een erg breed begrip wat raakt aan zowel psychologische als fysiologische processen. Inge Nuijten is gepromoveerd op dit onderwerp en geeft in Dienend-Leiderschap (let op het streepje) uit 2021 haar veelomvattende visie op de toepassing ervan.
-
Delivering Happiness is de prettig geschreven bedrijfs-biografie van Zappos, door Tony Hsieh, aandeelhouder en ex-CEO. Ook komen grote delen van Tony’s persoonlijke leven aan bod. Het eindigt in 2010, als Amazon eigenaar van Zappos wordt. Inspirerend verhaal waarin winst, passie en betekenis de bouwstenen zijn, en happiness zowel aan de klanten als aan het personeel ‘geleverd’ wordt.
-
Daniel H. Pink deed een wereldwijd onderzoek naar spijt, en geeft ons in het interessante boek De kracht van Spijt (The Power of Regret) uit 2022 de 4 fundamentele soorten én hoe je spijt kunt inzetten voor een beter leven. Spijt is nuttig. Dit boek ook.