Ik las Who is accountable? van Franck Kuppers en Werner van Beusekom . Wat was mijn opinie over dit boek? Ik geef je een mini-recensie van max 1 minuut leestijd.
Als je niet precies weet wat de afdelingen Sales, Marketing en Communicatie allemaal (moeten) doen, en hoe ze (moeten) samenwerken, dan is dit jouw boek! Uiterst gedetailleerd worden de verschillende stappen van het verkoopproces uitgewerkt, aan de hand van het zelf ontwikkelde SAMACO-model.
Met name de ‘blauwe’ types onder ons zullen blij worden van de vastleggingen, de plannen, de KPI’s, de zeer uitgebreide lijstjes en de gebruikte modellen van diverse managementgoeroes. Van de droom en ambities van de directie, via verkoopdoelen, verkoop-strategie en verdienmodellen gaan we naar marketingstrategie, visie, missie, positionering en propositie en eindigen we met communicatiedoelen en -strategie, merkconcept en -identiteit, contenttaktiek en -creatie, merkactivatie en tenslotte evaluatie en rapportage.
Hierbij komt steeds de accountability naar voren: wie is verantwoordelijk, aan wie is een taak toewijsbaar en vooral ook, toerekenbaar. Hoe zorg je voor alignment zonder overlap? Na een eerste uitleg van het model wordt per afdeling op alle componenten ingezoomd, waardoor er vrij veel herhaling in de hoofdstukken zit.
Ik gaf het 3 *