Ik las Wij is belangrijker dan Why van Paul van Schaik e.a. Wat was mijn opinie over dit boek? Ik geef je een mini-recensie van max 1 minuut leestijd.
Tussen 2010 en 2015 waren de Nederlandse reizigers redelijk tevreden over de NS: 75% gaf het bedrijf een 7 of hoger. Dat is niet slecht, zou je kunnen denken. Echter, de overheid stelde in 2014 als eis dat vóór 2019 80% die score moest geven, om in 2015 weer in aanmerking te komen voor de concessie van het vervoer over het treinspoor. Geen 80%, geen concessie, einde bedrijf. Bepaald een burning platform dus, om de prestaties omhoog te krijgen. En wat ze in voorgaande jaren ook hadden geprobeerd, hoger dan die 75% kwamen ze niet.
Dit boek beschrijft hoe er een programma werd ontwikkeld wat nu eens niet vol top-down acties en projecten zat, maar waarbij het uitgangspunt de medewerkers waren en veranderingen in de lijn ontwikkeld werden. Bottom-up dus. De auteurs hebben aan dit veranderprogramma meegewerkt en vertellen dus uit de eerste hand wat er goed èn wat er fout ging en stellen zich kwetsbaar op. Veel medewerkers delen hun perspectief in interviews en casussen, dat maakt dat het nog meer gaat leven. Tussendoor is vrij veel thoerie verwerkt, zoals het 5x Why? principe, wat het probleem van te laat aankomende treinen oploste. (Spoiler: jij was de schuldige!)
Ik gaf het 3 1/2*