Efficiënte Samenvatting van de bestseller De plakfactor
Over het oorspronkelijke boek:
Iedereen heeft iets wat hij wil delen. Een feit of een levensles of een nieuw product of dienst. Wat het ook is, jij vindt het belangrijk genoeg om het te delen met de wereld. Het probleem is echter dat de wereld alleen luistert naar een selecte groep mensen die hun ideeën goed kunnen overbrengen en waarvan die ideeën ook blijven plakken. Dus: hoe kun jij jouw ideeën laten plakken? De auteurs Dan en Chip Heath presenteren in De plakfactor hun oplossing voor dit probleem door een raamwerk te bieden om impactvolle boodschappen te ontwerpen: het SUCCES raamwerk. SUCCES staat voor:
Simpel
Simple – Simpel: Het eenvoudig maken van een boodschap betekent het uitkleden tot alleen de kern boodschap is overgebleven. Het moeilijke aan uitkleden is dat je allerlei details moet weghalen die minder belangrijk zijn dan de kernboodschap. Om de kernboodschap te laten plakken, moet het toepasbaar zijn in het dagelijks leven. Sterker nog, je kunt analogieën gebruiken die jouw boodschap relateren aan de praktische ervaring van je publiek.
Onverwacht
Unexpected – Onverwacht: Door je idee op een nieuwe manier te presenteren, verbreek je de patronen in de hersenen van je publiek, help je ze te focussen op wat jij te bieden hebt. Nadat je je boodschap hebt geformuleerd, moet je bepalen hoe je zorgt dat het ook opvalt. Je presenteert het dan op een manier die anders is dan wat ze verwachten.
Concreet
Concrete – concreet: Boodschappen blijven plakken wanneer ze (een of meer van) de vijf zintuigen raken, ze zijn dan concreet. Je moet dus je boodschap simpelweg verbinden aan concrete dingen. Zo zijn ook de fabels nog steeds bekend. Dit concreet maken zorgt er ook voor dat je niet in de ban raakt van de Vloek van Kennis! Die Vloek ontstaat wanneer je probeert al jouw kennis met het publiek kunt delen, wat je natuurlijk niet lukt, waardoor je ze slechts een vage boodschap geeft. Als je je aan die Vloek kunt ontworstelen is het makkelijker om je ideeën te laten plakken.
Geloofwaardig
Credible – Geloofwaardig: Je hebt niet altijd een expert bij de hand om je idee te onderbouwen, dus moet je zèlf geloofwaardig zijn tijdens je presentatie. Er zijn 5 manieren om dat voor elkaar te krijgen: door een anti-autoriteit (bijvoorbeeld een ervaringsdeskundige), door gedetailleerde kennis over je onderwerp, door het gebruik van statistieken, door een voorbeeld dat door de ‘Sinatra-test’ heen komt, en door een boodschap die toetsbaar is door het publiek.
Emotioneel
Emotional – Emotioneel: een hele goede manier om je boodschap te laten plakken is emoties, gevoelens, te gebruiken om een sterkere reactie te krijgen. Onderzoek wijst uit dat mensen meer aan goede doelen geven als hun emoties worden geraakt. Er zijn drie manieren om dit te doen: 1. door je onderwerp te verbinden aan iets waar mensen al emotioneel in zijn geïnteresseerd, 2. door de nadruk te leggen op het voordeel voor de leden van je publiek, op hun eigenbelang dus, en 3. door de nadruk te leggen op de identiteit van het publiek.
Verhalen
Story – Verhalen: Het vertellen van verhalen is de beste manier om je ideeën onvergetelijk te maken. Het is ook de effectiefste manier om de Vloek van Kennis te omzeilen. Je kunt 3 plots gebruiken: de overtuigingsplot, de verbindingsplot en de creativiteitsplot.
Snel en goedkoop
Je leest de Samenvatting in 30 minuten, het hele boek kost je ongeveer 6 uur.
Je betaalt EUR 2,49, het oorspronkelijke boek kost EUR 20,99.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.