Efficiënte Samenvatting van de bestseller Het Oneindige Spel
Over het oorspronkelijke boek:
Je hebt spellen als tennis en poker. Het doel is winnen, de spelregels zijn helder, je kent alle spelers en op een zeker moment is het afgelopen. Dat zijn eindige spellen. Er zijn ook andere spellen, waar het niet gaat om winnen, maar om het spelen, waarvan het doel is het spel zo lang mogelijk te laten duren. Oneindige spellen. Het leven is zo’n spel. Het bedrijfsleven óók.
Begin met het Waarom
In Het Oneindige Spel bouwt Simon Sinek door op zijn ideeën van Begin met het Waarom. Het uitgangspunt is dat tevreden werknemers zorgen voor een grotere inzet èn voor loyale klanten, en daarmee voor een succesvoller bedrijf. Werknemers zijn tevreden als je ze als leider goed behandelt, hun inzet waardeert, ze mee laat delen in het succes, ze een gevoel van veiligheid geeft. Dat gaat niet samen met een focus op zo snel mogelijk zoveel mogelijk winst maken, op een hoge beurskoers en andere zaken die de aandeelhouders belangrijk vinden. Het gaat wèl samen met een lange termijn-visie, met een oneindige mindset.
Veel voorbeelden
Zoals we gewend zijn van Sinek, barst het boek van de voorbeelden van leiders met een oneindige mindset, èn natuurlijk de nodige leiders met een eindige mindset, de slechterikken dus. Steve Jobs van Apple ontbreekt niet, wie had anders verwacht, maar ook CEO’s van andere aansprekende bedrijven passeren de revue, zoals Disney, American Airlines, CVS (apotheek- en drogisterijketen), Ford en Patagonia. Het is een inspirerend boek geworden met veel aanknopingspunten om de huidige excessen van het kapitalisme het hoofd te bieden.
Oneindige mindset
De kapstok van het boek wordt gevormd door 5 haakjes om een oneindige mindset te ontwikkelen. Dat zijn 1. Strijden voor een rechtvaardige reden (Just Cause, ik las dit boek in het Engels); 2. Een team met vertrouwen bouwen; 3. Leren van een waardige rivaal (Worthy Rival); 4. zorgen voor existentiële flexibiliteit en 5. de moed hebben om te leiden.
Just Cause
De Just Cause of Rechtvaardige Reden is eigenlijk de kern, lijkt op Purpose, maar is niet precies hetzelfde als zijn eerdere Why of Waarom. Je Waarom is uniek, onveranderlijk, gerelateerd aan je waarden en normen. Met die Waarom kun je best meerdere Rechtvaardige Redenen hebben voor je bedrijf of bedrijven. Een Rechtvaardige Reden is: 1. Positief, je bent ergens vóór; 2. Inclusief, iedereen kan meedoen; 3. Dienstbaar, primair gericht op andermans behoeften; 4. Veerkrachtig, kan tegen veranderingen; en 5. Idealistisch en nooit klaar.
De moed om te leiden
Sinek gebruikt het voorbeeld van CVS om zijn punt over de Rechtvaardige Reden èn de moed om te leiden kracht bij te zetten. CVS, maar ook diens concurrenten Walgreen en Rite Aid, hebben als RR ‘gezondere en gelukkige wereld/ mensen’. In 2014 besloot CVS geen sigaretten meer te verkopen. Dat past helemaal bij de RR, maar zou wel veel omzet kosten en wellicht ook veel vaste klanten. De concurrentie ging hier niet in mee. Walgreen borg de sigaretten uit zicht op, Rite Aid stelde dat sigarettenverkoop wettelijk mocht, dus wat was het punt? Uiteindelijk pakte het goed uit voor CVS, maar er is duidelijk lef nodig om je RR te volgen: walk the talk.
Existentiële flexibiliteit
Diezelfde moed is nodig voor existentiële flexibiliteit, wat zoveel inhoudt als volledig overnieuw kunnen beginnen. Hierbij mooie voorbeelden van Apple (toen ze overstapten op hun GUI) en Disney (de start van de pretparken). Dat gaat wel iets verder dan alleen ‘lange termijn denken’ en is heel boeiend om te lezen. Ofschoon Sinek niet erg ingaat op disruptie (‘dat was er 70 jaar geleden ook al’) is wel duidelijk dat existentiële flexibiliteit nodig is om succesvol te blijven in deze ‘snel veranderende wereld’, met klimaatcrisis, pandemie, economische crisis, en wat nog meer op ons pad gaat komen.
Praktisch
Door de 5 haakjes en de vele voorbeelden, heeft Sinek het heel actuele maar wat abstracte gegeven van duurzame waardecreatie en stakeholderfocus van een praktische insteek voorzien. Ook zijn opmerkingen over een concurrent (daar moet je van winnen) versus een waardige rivaal (daar moet je wat van leren) zijn heel nuttig en concreet. Zoals zijn andere boeken heeft dit boek een erg prettige schrijfstijl, hoewel Sinek zich misschien wel wat vaak herhaalt. Perfect voor een Samenvatting dus!
Snel en goedkoop
Je leest de samenvatting in 35 minuten, het hele boek kost je ongeveer 5 1/2 uur.
Je betaalt EUR 2,49, het oorspronkelijke boek kost EUR 24,99.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.