Ik las Formule X van Jurriaan Kramer en Rini van Solingen. Wat was mijn opinie over dit boek? Ik geef je een mini-recensie van max 1 minuut leestijd.
In dit boek lezen we het verhaal van Ronald, directeur van een Keukenonderneming. Aandeelhouder Henk Sneller, bekend van zijn over-the-top en natuurlijk-niet-afgestemde reclames voor het bedrijf, maakt het nu wel erg bont: hij belooft ‘plaatsing van een keuken binnen twee weken of je geld terug’. Aan Ronald de taak om de huidige levertijden van 12 weken te verkorten naar 2 weken. Hij krijgt inspiratie uit de pitstop-organisatie van het Formule 1 team van Faster Racing. Met 7 stappen ‘VERSNEL’ gaat hij aan de slag. VERSNEL staat voor: Versimpel; Eenduidige richting; Ritme; Snel en zelf beslissen; Natuurkunde toepassen; Energieke en bevlogen teams; Leren en bijsturen.
Niet iedereen houdt van managementboeken in verhaalvorm, maar ik wel. Dit boek lijkt erg op de boeken van Eliyahu Goldratt, waarvan ikzelf “De zwakste schakel‘ las. Formule X is uitgegeven door Business Contact, die veel ervaring heben met dit soort boeken, zij geven ook ‘Wie heeft mijn kaas gepikt’, “Onze ijsberg smelt’, en andere fabels uit. Het is dus niet verrassend dat ook dit boek erg goed is uitgewerkt. Het verhaal boeit, is plausibel, en leert je een aantal aspecten van Agile en LEAN, zonder dat die termen worden gebruikt. Een volledig jargon-vrij boek. Het VERSNEL model wordt aan het eind in 25 pagina’s nog even goed uitgewerkt.
Ik gaf het 4 *