Scott schreef elke dag 15 keer zijn redelijk onhaalbare doelen op. Winst maken op de beurs was er één van. Hij droomt van Chrysler en koopt er aandelen van. De koers stijgt, en het doel is behaald. Daarna kiest hij als doel een master aan een beroemde universiteit, en hij schrijft zijn gewenste score van zijn toelatings-examen op, vijftien keer, dag na dag. Hij haalt precies die score, en een paar jaar later zijn master. Dan wil hij cartoonist worden…….. Hoe zou dat aflopen?
Affirmaties
Scott maakte gebruik van affirmaties: een stelling die je heel vaak herhaalt en die beschrijft wat je wilt bereiken, waar je in gelooft. En die gedachten worden realiteit. Scott Adams is de tekenaar van Dilbert en Dogbert.
Het boek ‘Het antwoord’
… van Allan en Barbara Pease legt uit waarom dit zo werkt. Het boek is gebaseerd op het gedachtengoed van Napoleon Hill: Think en Grow Rich. Deze relatief oude (1937) methode is heel bekend, en blijkt ook echt te werken. Hedendaagse wetenschap verklaart waarom.
Het boek begint met een stukje neurowetenschap, dat de werking van het RAS, of wel het Reticulaire Activeringssysteem, onder de loep neemt. Dit is het ‘controlesysteem’ van je hersenen, wat alle informatie die je binnenkrijgt filtert. Het zoekt ook naar heel specifieke informatie die past bij je doel, of je overtuigingen. Alle andere informatie wordt genegeerd. Daaruit volgt dat als je je doel, of je overtuiging verandert, ook de informatie die wordt geselecteerd, verandert. Je kunt je RAS programmeren. Goed om met dit concrete hoofdstuk te beginnen, dat maakt de methode behoorlijk geloofwaardig!
Doelen behalen
De volgende hoofdstukken gaan in op waarméé je je RAS wilt programmeren. Wat zijn je doelen? En hoe verwezenlijk je die? Hier komen onder andere het nut van deadlines, het ontwikkelen van nieuwe gewoonten, doorzetten, visualiseren, omgaan met stress en angst èn statistieken aan de orde. En de affirmaties dus. Een heel praktisch deel met veel goede voorbeelden en toepasselijke quotes.
Klagen
Confronterend vond ik het stuk over klagen. Dat doe ik namelijk nog wel eens. ‘Tachtig procent van de mensen ligt niet wakker van jouw problemen, en de rest is blij dat je ze hebt’. Een grap, maar het zou zomaar eens waar kunnen zijn. We klagen bij de verkeerde personen (bij je partner over je onredelijke baas, bij je vrienden over je partner), want die kunnen je er niet mee helpen. Nutteloos dus.
Erger is dat je zo blijft denken aan wat je niet wilt, en je RAS daarmee programmeert om daar aandacht aan te geven. Je versterkt zo je negatieve ervaringen. Het advies: ‘neem je verantwoordelijkheid, pak de situatie aan, focus je op positieve dingen, en de wegen naar je dromen zullen zich materialiseren.’ Het proberen waard, lijkt me.
De auteurs en hun methode
Het boek eindigt met de levensbeschrijving van de auteurs: rijk, failliet, weer rijk èn op zeer late leeftijd ouders van 2 kinderen. Dit alles is natuurlijk bereikt met inzet van hun methode (niet het failliet gaan – dat kwam door hun manager). Dit onderdeel komt wat opschepperig over wanneer het over hun zaken gaat, en heel bijzonder en persoonlijk waar het de kinderen betreft. De auteurs zeggen zelf getwijfeld te hebben over de opname van deze hoofdstukken, heel begrijpelijk. Toch geeft het een goed inkijkje in hun manier van leven en hun overtuiging dat de methode werkt.
Statistiek
Het hoofdstuk over statistiek is ook erg boeiend. Het begint met een grapje: Een accountant heeft vliegangst en vraagt naar de kans dat er een bom aan boord is. ‘1 op 2 miljoen’ is de reactie. Kan die kans nog kleiner worden, vraagt de accountant? Ja hoor, is het antwoord. Neem zelf een bom mee. De kans op twéé bommen is maar 1 op 15 miljoen.
De boodschap van het hoofdstuk is: begrijp statistieken en laat die voor je werken. Als je maar genoeg mensen belt, is er altijd wel 1 die jouw product of dienst wil hebben. De truc is dus uitvinden wat jouw statistiek is. 10? 100? En dan aan de slag met het benaderen van die 100. Laat je bij nummer 50 niet ontmoedigen, en bij nummer 99 ook niet. Uiteindelijk vind je die ene klant. Het benaderen van die andere 99 is gewoon de kostprijs van je omzet. Hoort erbij. Iedere keer opnieuw.
Prima boek
Het is een prima boek, heel praktisch en toegankelijk geschreven, de opbouw is logisch en het stappenplan goed te doen. Elke pagina heeft wel een quote, van bekend (‘Als je doet wat je altijd deed…’) tot gewoon grappig (‘Onderzoek wijst uit dat vrouwen met grote konten langer leven dan de mannen die er wat van zeggen’ – in het hoofdstuk over lachen), maar altijd de boodschap van het hoofdstuk onderbouwend. Ik merkte dat ik die boodschap ook beter onthield.
O ja, in het boek wordt ook verschrikkelijk veel herhaald. Normaal knap ik daarop af. Bladvulling, denk ik dan. In dit boek wordt in de inleiding al uitgelegd dat dit bewust is, en bedoeld om je overtuiging te veranderen: hoe vaker je iets hoort, hoe meer je geneigd bent het voor waar aan te nemen. Zes keer is het minimum, stellen de auteurs. Dat stellen ze ook minstens zes keer, dus dat geloof ik nu ook.
Ik ga deze recensie dan ook zeker zes keer publiceren.
Ik gaf het 4 1/2 *
Je kunt dit boek kopen voor € 19,99 bij Managementboek.nl en Bol.com.
Verder lezen?
Allan en Barbara Pease zijn bekend geworden van hun boeken over lichaamstaal. Een recente uitgave is ‘Lichaamstaal op het werk‘, waarin internationale verschillen, maar ook ook het verschil tussen mannen en vrouwen aan de orde komt. Te koop bij Managemenboek.nl en Bol.com
Bekend zijn ook hun boeken ‘Waarom mannen…’ Een recente uitgave is ‘Waarom mannen liegen en vrouwen altijd schoenen kopen.‘ Te koop bij Bol.com De allereerste in die serie was een bestseller: ‘Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen’. Ook deze koop je voor een zacht prijsje bij Bol.com
De basis voor hun methode is de bestseller ‘Think and Grow Rich, van Napoleon Hill uit 1937. Hiervan zijn 70 miljoen boeken verkocht! Ouderwets? Nee hoor! De principes gelden nog steeds! Wel is in de recente uitgave van ‘Think and Grow Rich’ het taalgebruik gemoderniseerd. Te koop bij Managemenboek.nl en Bol.com
Een ander boek over dit onderwerp (hoe je mindset voor succes kan zorgen) is Mindset van Carol Dweck. Ik was zo enthousiast over dit boek, dat ik er niet alleen een recensie over schreef, maar ook een Samenvatting, en een leestoets, waarmee je PE kunt verdienen. Hier lees je er meer over!
Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van Managementboek.nl om te recenseren.